עירובין דף יא. א

האם צורת הפתח ואמלתרא מועילים באופנים דלהלן?

במבוי הגבוה מעשרים אמה במבוי הרחב מעשר אמות
צורת הפתח מועלת [1] מועלת [2]
אמלתרא מועלת נשארה הגמ' בספק

האם צורת הפתח דלהלן מועילה לגבי שבת ולגבי כלאים?

מן הצד (בעשר) ביותר מעשר (שלא מן הצד)
לסברת הגמ'
בתחילה
לא מועילה לגבי כלאים: מועילה
לגבי שבת: לר"ל מהני לר' יוחנן לא
לדחיית הגמ' לגבי כלאים: מועילה
לגבי שבת: לר"ל מהני לר' יוחנן לא
מועילה

עירובין דף יא: א

עשה צורת הפתח מן הצד האם מועילה לדינים דלהלן?

לענין כלאים לענין שבת
לר"ל בשם ר"י בר"ח מועילה לא מועילה [3]
לר' יוחנן בפחות מעשר: מועילה
ביותר מעשר: לא מועילה
לא מועילה

כיצד מכשירים מבוי שאינו מפולש?

שאינו רחב ד' אמות כשרחב מד' אמות עד עשר
לבית שמאי תלמיד אחד בשם ר' ישמעאל: או לחי או קורה
לר' עקיבא: לחי וקורה
לחי וקורה
לבית הלל או לחי או קורה
לר' אליעזר [4] ב' לחיים

-------------------------------------------------

[1] כתבו התוס' (בד"ה איפכא), דאין לומר דתיפוק ליה משום לחי - ומשום דבכל צורת הפתח יש לחי, די"ל דמיירי בכה"ג שלא מהני לחי - כגון במבוי מפולש או רחב מעשר. ומדויק מדבריהם, דלחי מהני אף למבוי הגבוה מעשרים אמה. אמנם ע' בבית מאיר (סימן שס"ד סעיף כ"ו בד"ה שם ואם).

[2] אכן רב ס"ל במשנתנו שגם אם יש לו צורת הפתח ברחב מעשר צריך למעט. וצידדה הגמ' בתחילה לומר שגם ר' יוחנן ס"ל כרב, ודחתה. ועי' חזו"א (סימן קי"ב אות א') שכתב, שאליבא דרב גם לא מועלת צורת הפתח למעלה מעשרים, וע' יוסף דעת (בחלק שאלות ותשובות כאן).

[3] והגם שאמר ר"ל לעיל דצורת הפתח מן הצד מועילה גם לענין שבת, מ"מ כאן אמר זאת בשם רבו. אכן כתבו התוס' (בד"ה הכא), שלפי מה דאוקימנא לקמן את דברי ר' יוחנן ביותר מעשר, גם יש להעמיד כן את דברי ר"ל, דמה שלא מהני הוא משום שהוא ביותר מעשר, אבל בעשר מהני אפי' מהצד וכהנ"ל. ולא צריך לתרץ הא דידיה הא דרביה.

[4] ע' ריטב"א.

עוד חומר לימוד על הדף