1)

LAWS OF GRAIN THAT DID NOT GROW A THIRD (Yerushalmi Chalah Perek 1 Halachah 3 Daf 6b)

ותבואה שלא הביאה שליש:

(a)

(Mishnah): And grain that did not grow a third.

מה טעמא דרבנין

(b)

Question: What is the reason for Rabanan (who obligate in Chalah)?

נאמר לחם בפסח ונאמר לחם בחלה מה לחם הנאמר בפסח דבר שהוא בא לידי מצה וחמץ אף לחם שנאמר בחלה דבר שהוא בא לידי מצה וחמץ.

(c)

Answer: It says "Lechem [Oni]" about Pesach, and it says "Lechem" about Chalah. Just like Lechem said about Pesach is something that comes to Matzah or Chametz, also Lechem said about Chalah is something that comes to Matzah or Chametz.

מ"ט דרבי לעזר

(d)

Question: What is the reason for R. Lazar (who exempts)?

[במדבר טו כ] כתרומת גורן כן תרימו אותה. מה תרומת גורן מפירות שהביאו שליש אף זו מפירות שהביאו שליש.

(e)

Answer: It says "ki'Serumas Goren Ken Tarimu Osah" - just like Terumas Goren (Terumah Gedolah) is from Peros that grew a third, also this (Chalah) is from Peros that grew a third.

[דף יא עמוד א (עוז והדר)] ולית לי' לרבי לעזר לחם לחם.

(f)

Question: Does R. Lazar not have [the Gezeirah Shavah] "Lechem-Lechem"?

אשכח תני בשם רבי לעזר אינה חייבת בחלה ואין אדם יוצא בה י"ח בפסח.

(g)

Answer: A Beraisa was found in the name of R. Lazar, [that grain that did not grow a third] is not obligated in Chalah, and one is not Yotzei with it on Pesach. (He equates them due to the Gezeirah Shavah.)

מהו שחייבי' על (לחם) [צ"ל קלי - גליוני הש"ס] שלו משום חדש

(h)

Question: [Grain that did not grow a third -] is one liable for its Kali due to Chadash?

א"ר יודן כתיב [ויקרא כג יד] ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו. את שחייבי' על (קלי) [צ"ל לחם - גליוני הש"ס] שלו משום חדש חייבים על (לחם) [צ"ל קלי - גליוני הש"ס] שלו משום חדש את שאין חייבין על (קלי) [צ"ל לחם - גליוני הש"ס] שלו משום חדש אין חייבין על (לחם) [צ"ל קלי - גליוני הש"ס] שלו משום חדש.

(i)

Answer (R. Yudan): It says "v'Lechem v'Kali v'Charmel Lo Sochlu" - what we are liable for its bread due to Chadash, we are liable for its Kali due to Chadash. What we are not liable for its bread due to Chadash, we are not liable for its Kali due to Chadash. (We explained this like GILYONEI HA'SHAS, SEFER NIR. He says that the question was according to R. Lazar. Perhaps it was also according to Rabanan, and we conclude that one is liable for Kali only if one is liable for its bread, i.e. only according to Rabanan, who say that its bread is called Lechem. - PF)

א"ר זעירא כתיב [דברים יד כב] עשר תעשר את כל תבואת זרעך דבר שהוא נזרע ומצמיח יצא פחות משליש שאם נזרע אינו מצמיח.

(j)

(R. Ze'ira): It says "Aser Te'aser Es Kol Tevu'as Zar'echa" - [one must tithe] something that is seeded and sprouts. This excludes [what grew] less than a third. If it is seeded, it does not sprout.

פשיטא על דרבנין בההן פחות משליש שאינו נגרר לעניין המעשרות.

(k)

Obviously, according to Rabanan, [what grew] less than a third, it is not Nigrar for Ma'aser (if it is mixed with what grew a third, it does not become obligated in Ma'aseros).

רבי חייא בר יוסף שאל על דעתיה דרבי לעזר מהו שיהא נגרר לעניין חלה כעיסת האורז.

(l)

Question (R. Chiya bar Yosef): According to R. Lazar, is [what grew less than a third] Nigrar for Chalah, like a dough of rice [and wheat? The rice is Nigrar, and joins to obligate it in Chalah.]