SIYUM OF ERCHIN (17 Tamuz) - Dedicated in honor of the birthday of Mairav Linzer.

1)

TOSFOS DH HEIN U'MIGR'SHEIHEN L'MISTERINHU KAYMI

תוס' ד"ה הן ומגרשיהן למיסתרינהו קיימי

(Summary: Tosfos reconciles this with the Beraisa earlier.)

וא"ת, מאי נפקא מינה אם נסתרו, כיון שהיו מוקפות חומה מעיקרא ...

(a)

Question: What difference does it make if they are demolished, seeing as they were initially walled ...

דהא תניא לעיל "אשר לו חומה" ,ואע"פ שאין לו עכשיו והיה לו קודם לכן?

1.

Question (cont.): As the Beraisa stated earlier "asher Lo Chomah" even though it does not have a wall now, as long as it was walled beforehand?

ושמא י"ל דאתיא כרבי ישמעאל בר' יוסי ...

(b)

Answer #1: Perhaps it goes like Rebbi Yishmael b'Rebbi Yossi (who holds Kedushah Rishonah Kidshah l'Sha'ato, ve'Lo Kidshah le'Asid Lavo' ...

א"נ שאני הכא, כיון שהם ראויות שלא יהא להם חומה, לא תועיל להם קדושת חומה שהיה קודם לכן, כאילו לא היתה מעולם.

(c)

Answer #2: Or because it is different here, seeing as they are not supposed to have a wall, the Kedushah of the wall that was there beforehand will be of no avail, as if it never had one.

2)

TOSFOS DH MI DAMI HASAM ZOCHEH

תוס' ד"ה מי דמי התם זוכה

(Summary: Tosfos explains why the Gemara does not ask a similar question that it could have asked.)

והכא נמי הוי מצי למיפרך 'מי דמי? התם כשהוא זוכה בשל אחרים והוי במשמר שלו ...

(a)

Implied Question: It could equally well have asked 'How can one compare them? there he acquires what belonged to others, but it is in his Mishmar ...

אבל הכא רצה לזכות משמר אחר, והיא אינה מתחלקת לכהנים של משמר אחר, כדפי' לעיל (דף כה.)? ...

1.

Implied Question (cont.): Whereas here he wants to acquire in a Mishmar that is not his, and it cannott be divided among the Kohanim of another Mishmar, as Todfos explained earlier (on Daf 25a)?

אלא דעדיפא מינה פריך- שאפילו באה משמרתו, כשיוצאה לכהנים אין לזכות מהאי קל וחומר.

(b)

Answer: Only it asks even better - that even if he comes in his own Mishmar, when it goes out to the Kohanim, he cannot acquire it from the Kal va'Chomer.

3)

TOSFOS DH AMAR RAMI BAR CHAMA ITZRICH ETC. ELA AMAR RAV NACHMAN ITZRICH, ETC.

תוס' ד"ה אמר רמי בר חמא איצטריך כו' [אלא] אמר רב נחמן [איצטריך] ס"ד כו'

(Summary: Tosfos explains why the Gemara refers to a Kal v'Chomer.)

ואם תאמר, מאי היא דנאמר 'ודין הוא' -והלא אין לנו לומר שזוכה בו מטעם קל וחומר אלא מטעם דכתיבי קראי ...

(a)

Question: What does the Gemara mean when it says 've'Din Hu' - seeing as we can only allow him to take it via the Kal v'Chomer based on the Pesukim ...

ד"איש את קדשיו" לרמי בר חמא, ו"לאחוזת עולם" לרב נחמן?

1.

Question (cont.): "Ish es Kodashav" according to Rami bar Chama and a'Achuzas Olam according to Rav Nachman.

וי"ל, דמכל מקום ניחא ליה לאיתויי קל וחומר כך מסברא.

(b)

Answer: Nevertheless, the Gemara is happy to cite the Kal v'Chomer as it is from a S'vara (See Avodah Berurah).

4)

TOSFOS DH HA KA MASHMA LAN ACHUZASO ACHUZASO IN CHERMO LO

תוס' ד"ה הא קא משמע לן אחוזתו אחוזתו אין חרמו לא

(Summary: Tosfos reconciles this D'rashah with the Gemara earlier, which learned it from a Hekesh.)

ואם תאמר, הא לעיל ילפינן לה מהקישא דמקיש שדה חרמו לשדה אחוזה לישראל, ואמאי דריש ליה הכא מ"אחוזתו" ?

(a)

Question: Earlier, the Gemara learned it from a Hekesh, when it compared his Sadeh Cherem to a Sadeh Achuzah of a Yisrael, so why does it Darshen it here from "Achuzaso"?

ויש לומר, דהכי פירושו -קא משמע לן מאחוזתו של כהן דאחוזתו דוקא יש לה גאולת עולם ואינה מתחלקת לכהנים ביובל ...

(b)

Answer: What the Gemara means is - that the Achuzah of the Kohen teaches us that his Achuzah exclusively can always be redeemed, and is not divided among the Kohanim in the Yovel ...

אבל שדה חרמו מתחלק לכהנים ביובל, מהיקשא...

1.

Answer (cont.): Whereas his Sadeh Cherem is divided among the Kohanim in the Yovel, based on the Hekesh ...

דמקשינן ליה לשדה אחוזה של ישראל, ולא הויא כשדה אחוזתו ליגאל לעולם.

2.

Answer (concl.): Because we compare it to the Sadeh Achuzah of a Yisrael, in that it is not like his Sadeh Achuzah, which can always be redeemed.

וכן פרש"י.

(c)

Support: And this is also how Rashi explains it.

HADRAN ALACH HA'MOCHER SADEIHU'

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF