עוד דיונים על הדף
1. ברכה על מנהג נביאים 2. טלטול בעלמא הוא
דיונים על הדף - סוכה מד

דניאל גריי שואל:

רשי מד. ליכא למימר וצונו משמע שאסור לברך ורשי מד: משמע מותר האם לרש"י אין מברכין על מנהג כדמשמע במד. או שמותר כדמשמע במד:

תודה רבה,

דניאל גריי, טורונטו, קנדה

הכולל משיב:

שלום וברכה

נראה שאסור, כדמשמע בלשון רש"י בע"א. ומה שכתב בע"ב שאינה צריכה ברכה הכוונה לומר שעל כן לא תקנו על זה ברכה וממילא אסור לברך. וכן משמע גם מלשון מלשון רש"י בע"א "דלא בעיא [= צריכה] ברכה דליכא למימר וצונו".

בברכה.

יוסי בן ארזה

דניאל גריי שואל:

מה שכתבתם שממילא אסור לברך, נראה שאין סמך לזה מדברי רש"י עצמו, אפילו אם זה באמת שיטתו. האם יש מקור למה שכתבתם?

תודה בכל אופן על מה שכתבת, זה אכן מהלך אפשרי ברש"י. שאלתי את זה לאחר שניסיתי המהלך הזה בעצמי, וחזרתי בו מהעדר סימוכין.

דניאל

הכולל משיב:

שלום

נ"ל כסברא פשוטה שאם 'ליכא למימר וציונו' לא יתכן להגיד דבר שקר בברכה. ודעת הראשונים שאפשר לברך על מנהגים זה רק בגלל שהם סוברים שאפשר לומר גם עליהם 'וציונו', אבל רש"י שכותב שא"א לומר וציונו ע"כ שאי אפשר לברך.

יוסי בן ארזה