אהרן ברכה שואל:
מרש"י ד"ה עיסת ארנונא משמע שהטעם דעיסא הוי רק משום מרעית עין ואם אפשר לכם לבאר היטב העינין. שכמ"ה
אהרן ברכה
מילנו, איטליה
הכולל משיב:
שלום
העניין הוא שבעצם העיסה שייכת לנכרי ולכן מן הדין היא פטורה מן החלה (נלמד מהמילה "עריסותיכם"). אבל היות ו"לית ליה קלא" לכן הרואה חושב שהיא שייכת לישראל (לבעלים) ואז הבעלים אוכלים עיסה שלהם בלי להפריש חלה. ולכן תיקנו שחייבת בחלה. בבכור לעומת זאת יש קלא, ולכן כולם יודעים שמדובר בבהמת ארנונא.
בכבוד רב
יהודה לנדי