More Discussions for this daf
1. The length of the Avodah on Yom Kipur 2. Segan ha'Kohen 3. The Segan Kohen Gadol and the Goral
4. Shimon ha'Tzadik 5. Misah 6. Tree in the Beis HaMikdash?
7. Benefiting from perfume of Hedkesh 8. Kalfi and Goral on Yom Kipur 9. The Segan Kohen Gadol and the Goral
10. Beis Avtinas' abstinence from perfume 11. Forty years before the Temple's destruction 12. Girsa correction
13. Tzadikim in every generation 14. Achilas Kodashim 15. ונמנעו אחיו הכהנים מלברך בשם
16. אף עלייה אינה מעכבת
דיונים על הדף - יומא לט

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לט: ברשד"ה אף עלייה אינה מעכבת, ואם קרא הכהן שם חטאת על האחד ושם עזאזל על חבירו הוקבעו בלא הגרלה. הנה רש"י כבר נקט דאם הגרלה מעכב לא הוקבע באופן אחר.

אמנם יל"ע בכל זה, דבאמת מצינו כאן שני סוגיות, חדא אם הגרלה מעכבת מדיני עבודת היום הנלמדת מחוקה, ובזה מצינו דס"ד דמהגרלה מעכבא סידרא ג"כ מעכבא, וחדא דנאמרה גזיה"כ מיוחדת דאין השם אלא הגורל, הנלמדת מקרא ועשהו חטאת הגורל עשהו חטאת ויאן השם עושהו חטאת, ולכאורה אינה תלוי כלל בדיני היום, אלא הוא מדיני הקדשת השעירים, ולפי מאי דס"ד עכשיו דהגרלה מעכבת מדין חוקה לכאורה השם קובע, אלא דאם קרא שם נמצא שחיסר הגרלה ויצטרך להביא עוד שני שעירים ולהגריל.

שווארץ

הכולל משיב:

א) לא הבנתי דברי כתר"ה שליט"א שכתב דמצינו ס"ד דמהגרלה מעכבא סידרא ג"כ מעכבא, ע"כ. הרי בגמ' מ. איתא להיפך שכתוב שם ומדסדרא לא מעכבא עיקר הגרלה לא מעכבא, ע"כ. הרי שלומדים הגרלה מסדרא ולא שלומדים סדרא מהגרלה כדברי כתר"ה.

ב) גם לא הבנתי מ"ש כתר"ה שהדין של הגורל עושהו חטאת ואין השם עושהו חטאת אינה תלוי כלל בדיני היום, הרי אדרבה זה דין מיוחד ליום הכיפורים שצריך דוקא גורל והוא דבר שלא מצאנו במקום אחר ואה"נ זה מדיני הקדשת השעירים אבל הוא דין שמיוחד דוקא ליו"כ, ולרבי ינאי דס"ל עליית גורל מתוך קלפי מעכבת א"כ בעי דוקא הגרלה וזה דין מיוחד בעבודת יו"כ דבעי דוקא הגרלה. ועי' תוס' הרא"ש לקמן מ: ד"ה ואי אמרת דכולהו מודי דהגרלה קובעת וא"א לשנותם כמו קריאת השם שקובעת בשאר קרבנות, ע"כ. הרי שלרבי ינאי שהגרלה מעכבת א"כ הגרלה ביו"כ הוא במקום קריאת השם בכל השנה, אבל ביו"כ הגרלה מעכבת ולא מועילה קריאת השם.

שבוע טוב,

דוד בלום

אברהם יוסף שווארץ שואל:

מצינו דס"ד שסידרא והגרלה תלוים זה בזה וכדאיתא ס"ד מדסידרא לא מעכב הגרלה נמי לא מעכב, והיינו מכיון שלמידים מחוקה, הרי זה כולל בין עצם ההגרלה ובין סדרה, ופשוט.

אם ילפינן מחוקה - ולא מ"ועשהו חטאת" - אין בזה שום בזה שום הכרח או סיבה שאין השם מקדש, אלא דבעינן גורל, ואם קידשה בשם לכאורה הויא לן למימר דעצם הקדושה חלה, אלא דצריך להביא עוד שני שעירים, ופשוט, וממילא הוקשה לי בדברי רש"י.

הכולל משיב:

אני מבין מתוך דברי כתר"ה שליט"א שהוקשה לו בדברי רש"י לט: ד"ה עליית גורל שכתב שאין השעירים מתפרשין זה לשם וזה לעזאזל אלא ע"פ הגורל והוקשה לו לכתר"ה אם ילפינן מחוקה למה אם קידשה בשם בלי גורל אין הקדושה חלה.

אמנם נראה שרש"י הנ"ל קאי אליבא דגמ' לקמן מ: הגורל עושהו חטאת ואין השם עושהו חטאת לכן כתב רש"י שאין השעירים מתפרשין וגו' אלא ע"פ הגורל.

כל טוב

דוד בלום