מאי נ"מ בין הטעמים דאיך הברייתות סותרות זו את זו, של ריב"י, רנב"י ,רב זביד ור"פ. שכמ"ה
אהרן ברכה
מילנו, איטליה
לכבוד אהרון,
ישנם שלושה תירוצים למה לא הולכים אחר האחרון אלא אחרי הרוב:
1) רב נחמן-שלא יודעים מי היה אחרון ולפיכך הולכים אחר הרוב.
2) רב זביד-שניהם היו באותו יום ואין ראשון ואחרון.
3)רב פפא-זה נמצא בגומא ואולי נשאר מקודם.
לא כל אחד סובר כמו השני. תשובה (2) נכונה לכל הדעות אבל יש אומרים שזה פשיטא מדי וזה לא פשט בברייתא.
תשובה (1) לפי הר"י קורקוס ( רמב"ם מעשר שני ו-יא) גם זה נכון לכל הדעות אבל בחידושי הר"ן מובא שיש מקום לחלק שאסור לסמוך על הרוב אם זה ספק השקול מי היה אחרון ואם כן רב זביד ורב פפא לא רצו לתרץ כך.
לגבי תשובה (ג) לפי הר"י קורקוס, האחרים חולקים על רב פפא כי בדיקה גם לתוך חור יכולה לעזור אבל יש לומדים שמדובר בגומא עמוקה ועל זה אין מחלוקת.
לפי הרמ"א יורה דעה רנ"ט בסוף, הולכים אחרי האחרון גם בתיבה אפילו שלא שייך בדיקה בינתיים אבל יש אומרים שאין ללכת אחר האחרון אם אין בדיקה באמצע כי גם הראשון עוד נמצא ור' נחמן תירץ רק לפי המקשן שלא רצה לחלק.
כל-טוב,
ראובן וינר