1)

למה הקדים "אלוקי אביך" לשמות האבות?

1.

מהר"ל, דרך חיים (פ"ב סוף מ"ב עמ' ע"ג): במדרש כתוב שמשה חשב שהכוונה לאביו עמרם, והפרוש שכדי שלא יאמר משה 'מי אני שאלך לפרעה' אמר לו ה' שאמנם האבות הם אבות לרבים, אבל כיון שהוא עוסק בצרכי הרבים עומדת לו זכות האבות בפרט. 1


1

נראה מהמהר"ל שה' אמר "אנכי אלוקי אביך" שיחשוב משה שהכוונה לאביו עמרם, כדי ללמדו שזכות האבות תעמוד לו באופן פרטי כמו שעמרם הוא אביו באופן פרטי.

2)

מה החלוקה של זכות שלושת האבות כאן?

1.

מהר"ל, דרך חיים (פ"ב סוף מ"ב עמ' ע"ג): אברהם יתמוך ביד ימינו לסייע לו בדיבור ובמעשה, יצחק ידחה משמאל את כל המקטרגים, ויעקב יראה לו את הדרך שילך והמעשה שיעשה. 1


1

אברהם מידתו חסד שבימין ולכן הוא יסייע לו. יצחק מידתו דין שבשמאל, ובמידת הדין הוא יכרית את המקטרגים. יעקב מידתו יושר הממצעת בין החסד לדין (דהיינו הטבה בגבול- לפי הכלים של המקבל) ולכן הוא יראה לו את הדרך הישרה שיבור לו.

3)

האם היה על משה להסתיר פניו?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ד עמ' ק"ג ד"ה ויאמר): לדעה אחת במדרש לא היה למשה להסתיר פניו כי בשעה של תחילת התגלות ה' למשה, זהו זמן מיוחד לגילוי כבוד ה'. אמנם לדעה שניה ראוי היה למשה לנהוג בצניעות ולהסתיר את פניו. 1


1

לדעה הראשונה לאחר זמן ביקש משה "הראני את כבודך" ואז לא נענה, ואילו לדעה השניה בזכות מעשה זה זכה משה שלבסוף קרנו פניו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים