1)

למה צריך להוריד נעלים במקום קדוש?

1.

גור אריה (דברים 8:4): המלבוש נעשה לכבוד האדם, אבל הנעלים נעשו כדי שלא ינזק, ולכן אין ללובשם במקום קדוש.

2.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב העבודה פ"ו עמ' צ"א): הרגלים הם החלק השפל שבאדם, ולכן במקום קדוש צריך להוריד את הנעלים. עיי"ש. 1


1

וע"ע במהר"ל בחידושי אגדות (ח"ג עמ' קס"א ד"ה על עסקי, סנהדרין מט א) בענין זה.

2)

למה נאמר בלשון "הלום"?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ד עמ' ע' ד"ה בקש, זבחים קב א): משה ביקש מלכות [כמבואר שם ש'הלום' הוא לשון מלכות 1 ] כי ה' הוא מלך 2 , ולא ניתן לו (וזהו "אל תקרב הלום" שלא יתקרב יותר מדאי וכך נמנעה ממנו המלוכה), כי רק בבא המשיח ראוי שיהיה אדם כזה בישראל- מלך ונביא על הכל. 3


1

כפי שביאר המהר"ל בחידושי אגדות (ח"א עמ' נ"א ד"ה מלכות, שבת קיג ב) ש'הלום' מתייחס ל'מקום', ו'מקום' מורה על מדרגה ומעלה, וזהו המלכות.

2

כלומר- הזכיה במלכות היא על ידי קירבת ה'.

3

עיי"ש במה רואים שמשה לא היה מלך.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: אדמת קדש הוא- המקום: מה כוונת רש"י?

1.

גור אריה: לכאורה היה צריך לכתוב 'אדמת קודש היא'? אלא 'קודש הוא- המקום'.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים