1)

למה בפרשה זו- 'קדש לי' הוזכר איסור חמץ ומצות מצה, ובפרשה הבאה- 'כי יביאך' זה לא הוזכר?

1.

עי' לעיל 13:2:2:1.

2)

מה פרוש 'יד חזקה' ומה הענין בזה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ה עמ' קע"ד, ד"ה ובפרק איזהו נשך): היציאה ביד חזקה וזרוע נטויה בשינוי הטבע, מורה שישראל נבדלים מהחומר והם ראויים למצוות אלוקיות. 1


1

ועיי"ש לגבי המצוות שהם זכר ליציאת מצרים. וע"ע מה שכתבנו בשמות 6:1:8:1 ואילך אודות ההבדל בין "יד חזקה" ל"זרוע נטויה".

3)

למה היציאה ביד חזקה היא סיבה שלא לאכול חמץ?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פ"ס, עמ' רסה, ד"ה ועוד יש): לפי חוזק הפעולה, כך המהירות שלה, ולכן בגלל היציאה בחוזק יד, נצטוו לאכול מצה שנעשית במהירות. 1


1

ע"ע לעיל, שמות 12:15:16:4.

שאלות על רש"י

4)

רש"י: למד שמזכירין יציאת מצרים בכל יום: מנין למדו זאת?

1.

גור אריה: "זָכוֹר" הוא 'מקור', ולכן משמעו שזה הווה תמיד. 1


1

לכאורה הכוונה שציווי הוא 'זכור' בז' שוואית, וכאן הז' קמוצה כי זה לא ציווי אלא מקור- ללמדך שזהו הווה נמשך, ותמיד יש לזכור את יציאת מצרים. ע"ע במהר"ל בגבורות ה' (תחילת פ"ב, עמ' כג) שלדעת הרמב"ם כאן המקור לסיפור יציאת מצרים בליל היציאה, אך המהר"ל מקשה עליו ומצדיק את רש"י, ומביא מקור אחר למצות הסיפור בליל היציאה.

5)

רש"י: למד שמזכירין יציאת מצרים בכל יום: למה נצטוונו על זכירת יציאת מצרים?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פל"ט, עמ' קמז, ד"ה ולא יראה): כשם שניצטוונו לזכור את השבת כי כל הימים פונים אל השבת שהיא השלמת הבריאה, כך נצטוונו לזכור את יציאת מצרים כי זו השלמת תולדות העולם שהרי אז נעשו ישראל לעם, 1 וכשם שכל קורות האדם תלויים בשעת לידתו, כך כל מה שקרה לישראל תלוי בשעת יציאת מצרים, ולכן לעולם צריך לזכור את היציאה.


1

ואז נשלמה הבריאה, שהרי מאז לא נוצרו עוד עמים נוספים. ע"ע לעיל 12:15:18:2.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים