מה משמעות האחיזה בעקב?
גבורות ה' (פי"ח עמ' פב, ד"ה ותביאהו לבת פרעה): מתוך ההעדר של הצורה הישנה יש מקום לצורה חדשה [וכך מתוך השלילה של הרע יש גילוי של הטוב] ולכן אמרו חז"ל שהמשיח יושב ברומי, ועל זה אמרו שיעקב אחז בעקב עשיו דהיינו בסופו.
למה כתוב בן כמה היה יצחק כשנולדו בניו?
גור אריה (לקמ', כו,ל"ד): כשהגיע יצחק לשלמותו היה ראוי להוליד, ו-60 הוא מספר שלם כי יש בו כנגד ארבעת הצדדים והמעלה והמטה, ומפני שיצחק מידתו דין, ראוי שיהיו מעשיו בשלמות.
שאלות על רש"י
רש"י: בדין היה אוחז בו: למה פירש רש"י כך?
גור אריה: רש"י התקשה למה יצא יעקב אחרון 1 , אלא שהוא נוצר מטיפה ראשונה.
והרי עדיף היה שיצא ראשון ויטול את הבכורה? אלא וכו'.
רש"י: בדין היה אוחז בו: למה יצא עשיו ראשון?
גור אריה (לעיל,כב): עשיו יצא ראשון כי הוא קרוב לעוה"ז ולכן הוא קיבל את העוה"ז שיש בו גנאי וחרפה, ויעקב שמסולק מהטינופת וקרוב לעולם הנכבד, יצא אחרון.
מהר"ל (גבורות ה' פס"ז, עמ' שיא): אילו יצא יעקב ראשון- הייתה בו פסולת כמו אצל אברהם ויצחק (שיצאו מהם רשעים) 1 , ולכן עשיו יצא תחילה ויעקב נברר ונטהר מהפסולת. עיי"ש.
כי סדר הבריאה הוא שאין בו שלמות אלא בעלי מעלה ובעלי חסרון.
רש"י: יעקב נוצר מטיפה ראשונה ועשיו מן השניה: מה משמעות הדבר?
מהר"ל (גבורות ה' פכ"ט עמ' קיג): יעקב הוא העלול הראשון [-התכלית והתולדה העיקרית] אלא שבפועל בעולם הטבעי הוא מתגלה אחרון 1 , ולכן כשגדלו קנה יעקב מעשיו את הבכורה. עיי"ש.
בגלל שהוא ה'עלול הראשון' הוא רוחני יותר ורחוק מהעולם החומרי.
רש"י: שאין זה מספיק לגמור מלכותו עד שזה עומד ונוטלה הימנו: כיצד אחיזת העקב מסמנת שיטול מלכותו קודם שתגמר?
גור אריה: האחיזה בבטן מלמדת שקודם שיצא הראשון יהיה האחרון מתחיל לצאת, ואחיזת היד מרמזת על לקיחת המלכות בידיים, והאחיזה בעקב מרמזת שיהיה זה בסוף מלכותו.
רש"י: ויקרא שמו יעקב - הקב"ה וכו': אצל עשיו כתוב "ויקראו שמו עשיו" ודרשו שהכל קראו לו כך, וכאן כתוב "ויקרא שמו יעקב" ודרשו שהקב"ה קראו כך, והרי בהכרח שאחד מהלשונות הוא דרך המקרא, ומנין לדרוש את שניהם?
גור אריה: מהרא"י תירץ שהיה ראוי לכתוב להפך- אצל עשיו 'ויקרא אביו' כי לא כולם ידעו שנגמר שערו, ואצל יעקב 'ויקראו' כי כולם ידעו שהוא אחז בעקב עשיו, ולכן פירש רש"י שהקב"ה קרא לו כך, ולפרוש השני אביו מיהר לקרוא לו יעקב כדי שיתקיים בו הדבר שיקח לבסוף את הגדולה מאחיו.
גור אריה: רש"י התקשה שאחר שבפסוק הקודם כתוב "ויקראו" היה צריך לכתוב כאן 'ויקרא יצחק' [כדי להבדיל מה"ויקראו" הכתוב קודם]? ותירץ רש" שזה כתוב בלשון נסתר לרמוז שהקב"ה קרא לו כך. ל'דבר אחר' הכוונה שיצחק קראו כך, ולא כתוב 'ויקרא יצחק' כי בסתם האב הוא זה שקורא שם.
רש"י: אביו קרא לו יעקב על שם אחיזת העקב: למה רק לפי פירוש זה נזקק רש"י לפרש למה נקרא שמו יעקב?
גור אריה: ה' קראו יעקב על שם שמלכותו תהיה לבסוף [כעקב שבסוף הגוף], אבל לגבי יצחק הוצרך לפרש שקרא לו כך ע"ש ההווה- אחיזת העקב.
רש"י: ושפחה לא רצה לישא וכו': למה לא נשא אשה נוספת?
גור אריה: מאחר שנעשו ניסים לאליעזר, ידע יצחק שרבקה היא בת זוגו מאת ה' ואין לו לשאת אחרת, אעפ"כ היה נושא את שפחתה אם לא היה קדוש כעולה, כי בכך לא היה מבטל את גזירת ה' שהרי השפחה תחת יד אשתו.