1)

מה סדר הכתוב, ולמה איסור הנפת ברזל על המזבח הוא המשך לפסוק הקודם?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פמ"ו עמ' קמ"א): בפסוק הקודם למדנו שאם רצונך לעשות אלוהי כסף וזהב כהכנה לקבל כח עליון- אין צורך בכך, כי "בכל מקום אשר אזכיר" וגו' 1 . והמשיך כאן- אם מזבח אבנים תעשה, יש לך לעשותו מבלי נטיה לשום צד חיצוני 2 , לכן לא תניף עליו חרב הנוטה לצד שמאל, ולא תגלה ערוותך עליו (בפסוק הבא) שלא יטה לצד ימין. 3


1

כדלעיל, 20:21:6:1.

2

שזה ענין עבודה זרה כדלעיל, 20:21:3:1.

3

כי ימין הוא מקום ההשפעה, וכשהימין מתקלקל ואין לו גבולות הקצה שלו גילוי עריות, והשמאל הוא מקום צימצום ההשפעה והדין, ובקצה שלו זהו החרב.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: כל אִם ואִם שבתורה רשות, חוץ משלשה: אם הם חובה, למה נכתבו בלשון 'אם'?

1.

גור אריה: שלושת המצוות הללו, אם יעשם שלא מרצונו אלא כמקיים גזירת מלך- לא יהיה הדבר לרצון, כדלהלן- א] המזבח הוא מקום העבודה 1 , ולא נקרא 'עבודה' אלא אם כן עובד מרצון. 2 ב] הלואה צריך שתעשה מרצון ולב טוב. 3 ג] העומר הוא ראשית, ולפניו התבואה החדשה אסורה, להורות שהתבואה החדשה היא מאת ה' וכביכול אנו נותנים לו שכרו בעומר, ולכן העומר צריך לבוא מתוך רצון והודאת הלב. 4

2.

גור אריה: יש לפרש כפשוטו שאמנם שלושת המצוות הללו הן חובה אבל התורה לא באה כאן לצוות על עצם המצוה, שהרי במקום אחר נצטוו על עשיית מזבח, וכאן הזהיר שאם יבנה מזבח לא יבנהו גזית. 5 וכן בהלואה- מזהיר שם (שמות 22:24) שאם תלוה לא תהיה לו כנושה. וכן בעומר (ויקרא 2:14)- לא בא לצוות על העומר אלא לומר שכשיביא עומר יעשנו גרש כרמל. 6


1

צ"ב למה באה ההוראה הזו על עשיית המזבח ולא על גוף העבודה? נראה שעצם יצירת מקום עבודה היא המקרבת אותנו אל עבודתו יתברך, כעין מה שהובא לעיל 20:21:5:1 אודות הכפרה שיש לאדם במה שנברא ממקום המזבח, ועי' בשאלה הבאה אודות הכפרה שבמזבח. אולי זה קשור להקפדה המיוחדת שמצאנו לגבי מקום המזבח, כפי שכתב הרמב"ם (פ"ב מהל' בית הבחירה ה"א)- "המזבח מקומו מכוון ביותר, ואין משנין אותו ממקומו לעולם".

2

דבריו צ"ע- וכי עבד העובד שלא מרצון אין שם עבד עליו? אולי המכוון למה שהאריך בתחילת נתיב העבודה (נתיבות עולם ח"א עמ' ע"ז) שבניגוד לכל מקבל עבודה שיש לו תועלת מהעבודה, הקב"ה איננו זקוק לקבל מאתנו, והעבודה אל ה' היא לתועלת האדם, ועניינה שיהיה האדם מוסר את עצמו לה', וכשמוסר ממונו הוא עושה זאת כי הוא עבד לה', ומה שקנה עבד קנה רבו. אולי זה המכוון כאן- המקריב מחמת שנצטווה וכאנוס על פי הדיבור, לא הביא את עצמו אל העבודה אלא כביכול הוא בא לתת לבורא עולם, ולא בזה בחר ה'.

3

צ"ב למה כך נאמר דוקא בהלואה ולא בצדקה וכד'. אמנם, על מצות צדקה אמרו "נפלה סלע מידו ומצאה עני ונתפרנס בה הרי הוא מתברך עליה" (רש"י, דברים 24:19, וכעי"ז בספרי, כי תצא, פיסקא רפ"ג.), וצ"ע למה הלואה כל עניינה בנידבת הלב? המהר"ל (נתיבות עולם, נתיב הצדקה פ"ו, עמ' ק"פ) כתב שיש מצוה להלוות אפי' לעשיר כי עניינה של המצוה שישראל עם אחד ולכן אחד מקבל מהשני, ובהמשך דבריו מסביר בכך את איסור ריבית שהוא הפך מצות הלואה. נמצא שבצדקה יש יחס של נותן ומקבל, ואם העני קיבל נתקיימה מצות נתינה. לא כן הלואה- המצוה היא האיחוד והשיוויון בישראל, ומובן שזה לא מתקיים כאשר מלוה שלא מרצונו כאנוס על פי הדיבור.

4

ע"ע באור חדש (עמ' קפ"ג, אסתר ו, י"א) שהעומר מורה שלא רק הניסים הם מאת ה' אלא גם הנהגת הטבע.

5

ומילת 'אִם' הוראתה 'כאשר' כמו "אם בחוקותי תלכו".

6

ע"ע בגור אריה, ויקרא 2:14.

3)

רש"י: שהמזבח נברא להאריך ימיו של אדם: מה טעם הדבר?

1.

גור אריה: החטא מקצר ימיו של אדם והמזבח מזיח את החטא וכך מאריך את ימי האדם. 1

2.

גור אריה: סוד המזבח להאריך ימי האדם, כי בקרבנות כתוב תמיד שם הויה ולא שאר שמות, וזה מאריך ימי האדם. 2

3.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ג עמ' קמ"ב, ד"ה מזבח מוריד, סנהדרין דף כב א): המגרש אשתו ראשונה מזבח מוריד עליו דמעות, כי אין חיבור ודיבוק כמו איש ואשתו- בפרט אשתו ראשונה. ישראל נקראים אשה לקב"ה, והמזבח הוא החיבור והדיבוק ביניהם, ולכן אסור להניף עליו ברזל שהוא מחתך ומשחית.


1

בגמ' בכתובות (דף י ב)- מזבח מזיח ומזין, מחבב מכפר...מזיח גזירות, ומכפר עונות. נראה שזה המשך למבואר בשאלה הקודמת שלא רק העבודה בפועל מכפרת, אלא עצם יצירת מקום עבודה יש בה כפרה.

2

לכאורה בגלל שהשם הזה הוא מקור הנמצאים כולם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים