ויגדל הילד: חז"ל למדו שזה נכתב כדי ללמד שהוא גדל שלא כדרך כל הארץ, וצריך ביאור מה זה בא ללמדנו?
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"א): כל אדם הוא חלק מהכלל ולא שלם בפני עצמו, ולכן הגידול שלו חלקי, אבל משה רבינו היה נבדל מהבריות ואיננו חלק מהכלל, ולכן גידולו בשלמות. 1
ועיי"ש בעניין מה שהיה גובהו של משה 10 אמות.
למה סיבב הקב"ה שמשה יגדל אצל בת פרעה?
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"א ד"ה ותבאהו): צורה חדשה חלה על ידי ההעדר של הצורה הישנה, לכן מלך המשיח גדל באדום, ולכן משה גדל בבית פרעה. עיי"ש.
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ב ד"ה ותבאהו): מלכות ישראל הקדושה צומחת דוקא מתוך מלכות בלתי קדושה, ולכן המשיח יצמח מתוך מלכות רומי ומשה צמח מתוך בית פרעה. 1
והמשיל זאת המהר"ל לפרי הגדל בתוך קליפה, עד שהפרי גדל והקליפה נפסדת מחמת הפרי.
התורה משתמשת דוקא בשם 'משה' שנתנה בתיה, ואמרו במדרש שמכאן יש ללמוד שכרם של גומלי חסדים, וצריך ביאור מה העניין בזה?
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ב ד"ה ותקרא): התורה דרכיה דרכי נועם ולכן השם שנתנה לו בתיה הוא עיקר בתורה. 1
אולי הכוונה שתורה עיקרה גמילות חסדים שהרי תחילתה וסופה גמילות חסדים- נמצא שכל פרטיה של תורה שורשם ותכליתם גמילות חסדים (עי' במהר"ל בנתיבות עולם, נתיב התורה פ"ד ובנתיב גמ"ח פ"א), ולכן גם עיקר שמו של משה נקבע על ידי מידה זו של גמילות חסדים.
לכאורה יותר נכון היה שתאמר 'כי מן היאור משיתיהו'?
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ב ד"ה ותקרא): השם הזה מורה על מעלת משה, כי המים הם חומר- חסרי צורה מסויימת, ואילו משה נמשה מהמים כי היה נבדל מהחומר ויש לו מעלת הצורה. עיי"ש. 1
נראה להוסיף שהחומר הוא האפשרות והפוטנציאל, והצורה היא המימוש של החומר, וכל הנבראים התחתונים הם צורה שחלה בחומר, אבל משה היה קרוב למעלת השכלים [-מלאכים] שהם צורה ללא חומר כמבואר במהר"ל כאן. ועיי"ש עוד שכך ביאר את דברי חז"ל ששמו של משה נרמז לפני המבול ובזכותו נדחה המבול ב-120 שנה, כי המים מוחים את הצורה, ומשה הפכי להם. ראה לעיל שמות 1:22:5:1. ועי' לעיל שמות 2:2:2:3 שמשום כך ניתנה התורה דוקא על ידי משה.
שאלות על רש"י
רש"י: לשון הוצאה בלשון ארמי: לכאורה היה צריך לפרש מהו "משיתיהו" בעברית ולא בארמית?
גור אריה: כוונת רש"י שגם בעברית "משיתיהו" הוא לשון הסרה.
רש"י: או משתיהו: מתי יש לומר 'המישותיהו' ומתי 'משתיהו'?
גור אריה: בלשון הפעיל יש לומר 'המישותיהו' ובלשון קל יש לומר 'משתיהו'.