שאלות על רש"י
רש"י: כיון שיצא משה יצא אהרן וכו': מנין שיצאו כולם לקראתו?
גור אריה: אם רק משה חתנו יצא לקראתו, היה זה גנאי בשבילו, אלא כל ישראל יצאו בעקבות משה. 1
כעי"ז ברא"ם.
רש"י: כיון שיצא משה יצא אהרן וכו': אם כן, למה לא מפורש שכל ישראל יצאו?
גור אריה: ללמדך שמשה לא אמר לצאת, כי הכבוד הוא שיוצאים כולם מחמת שהוא יוצא- מבלי שיבקש.
רש"י: וישתחו...איני יודע מי השתחוה למי: הפסוק פותח בכך שמשה יצא לקראת יתרו, א"כ גם ההמשך ("וישתחו וישק") מתייחס אליו?
גור אריה: ההשתחוויה לא הייתה בשעת היציאה, ולכן "וישתחו" לא מתייחס אל "ויצא משה".
רש"י: מי הקרוי איש, זה משה: "איש" נאמר כאן לגבי שאילת השלום, ומנין לך שגם ההשתחויה הייתה על ידי משה? ועוד- "וישאלו" בלשון רבים כתיב, א"כ שניהם שאלו זה את זה?
גור אריה: בלתי אפשרי ששניהם שאלו בבת אחת, ולכן למדנו שמשה בענוותנותו הקדים לשאול, אם כך- הוא גם זה שהשתחוה ונשק.
רש"י: מי הקרוי איש, זה משה: רא"ם: גם על יתרו כתוב (שמות 2:21) "ויואל משה לשבת את האיש"?
גור אריה: בעל המימרא סובר שרעואל הוא אביו של יתרו 1 .
גור אריה: משה לא הכיר את יתרו- מי הוא ומה ענינו, ולכן הדרך לכנותו 'איש', אבל "והאיש משה עניו מאוד" מיותר- ויש ללמוד שמשה קרוי 'איש'. 2
ועליו נאמר שם "האיש" ואילו יתרו לא הוזכר, וכ"כ הרא"ם.
ועי' לעיל (שמות 2:21:3:1) כיצד יתפרש הפסוק.
רש"י: איש זה משה: למה משה נקרא איש?
גור אריה: 'איש' מורה על המיוחד, ולכן לא אומרים 'אישים' ברבים אלא 'אנשים', ומשה היה מיוחד שהרי לא קם עוד נביא כמוהו. 1
עוד הוסיף הגור אריה ש'איש' מורה על עצם, (כמו "איש בתרו לקראת רעהו", בראשית 15:10), וכל עצם עומד לעצמו מבלי צירוף לזולתו, ולכן משה הוא "איש" כי הוא נבדל במעלתו מכל ישראל.