hebrew
1)

Since it was the angel that instructed Hagar to call her son by the name Yishmael, how come that it was Avraham (in Pasuk 15) who named him?

1.

Ramban #1: Presumably, she did as the angel instructed her, and Avraham incidentally called him Yishmael, 1 or was through Ru'ach ha'Kodesh. 2

2.

Ramban #2: Hagar, in her capacity as a concubine, felt uncomfortable to name her son formally, so she told Avraham what the angel had told her, and Avraham carried out the angel's instructions. 3

3.

Seforno: The name Yishmael was appropriate from the point of view of Hagar, as the angel explained to her, and also with respect to Avraham, who later Davened to Hashem on his behalf (verses 17, 18, 20) and Hashem answered favorably. 4


1

In the form of a Tefilah, that Hashem should answer his prayers.

2

As Rashi explains.

3

Refer to Refer to 16:15:1:1.

4

I.e. Avraham too, called him Yishmael (independently).

2)

He should have been called Shama'el, for Hashem heard her affliction!

1.

Moshav Zekenim: He was called Yishmael, for Hashem will hear [his voice when he will be close to death from lack of water].

3)

רש"י: כשתשובי תהרי: אולי המלאך מדבר על מה שכבר הרתה?

1.

גור אריה: היא כבר הפילה [שהרי שרה הכניסה בה עין הרע].

2.

גור אריה: אם כבר הרתה, המלאך לא היה צריך לומר לה זאת.

4)

רש"י: וילדת...כמו ויולדת: מה חידש רש"י?

1.

גור אריה: היה אפשר להבין שזה לשון עבר, ולכן פירש רש"י שזה בהווה. עיי"ש.

5)

רש"י: וקראת שמו - צווי הוא: מה חידש רש"י?

1.

גור אריה: רש"י בא להוכיח שזה ציווי אע"פ שהריש קמוצה והאלף נחה.

6)

כי שמע ה' וגו': בחז"ל כתוב שה' שיתף שמו בשם של ישראל כדי שלא יהיו אבודים בין האומות, והרי גם בישמעאל שיתף את שמו?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פ"י עמ' סג, ד"ה ובירושלמי): בישמעאל כתוב רק שה' שמע את תפילת הגר, ואילו 'ישראל' משמעו "כי שרית עם אלוקים", ומכאן שיש בהם ענין אלוקי.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars