1)

ARE HANDS METAMEI CHULIN AND MA'ASER? (Yerushalmi Perek 2 Halachah 5 Daf 12b)

מתני' נוטלין לידים לחולין ולמעשר ולתרומה ולקדש מטבילין ולחטאת אם ניטמאו ידיו ניטמא גופו:

(a)

(Mishnah): We wash the hands for Chulin, Ma'aser and Terumah, and immerse them for Kodshim. For Chatas (Parah Adumah), if his hands became Tamei, his body became Tamei [and he must immerse].

גמ' ויש ידיים לחולין

(b)

(Gemara) Question: Do hands [Metamei] for Chulin?! (Chachamim decreed only that Stam hands are a Sheni l'Tum'ah. A Sheni is not Metamei Chulin!)

אלא כר' שמעון בן אלעזר

1.

Suggestion: This is like R. Shimon ben Elazar [says below].

דר' שמעון בן אלעזר אומר יש ידיים לחולין

2.

Rebuttal: R. Shimon ben Elazar says that hands [become a Rishon through Tum'ah, and are Metamei] Chulin. (He did not say so about Stam hands!)

דברי הכל היא כדי שיהא בדל מן התרומה

(c)

Answer: It is like everyone. [All agree that Stam hands are a Sheni. They enacted washing for Chulin] in order that [all the more so] one will refrain from Terumah [before washing his hands].

תני ר' שמעון בן אלעזר משום רבי מאיר הידים תחילה לחולין ושניות לתרומה

(d)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar citing R. Meir): Hands are a Rishon for Chulin and a Sheni for Terumah.

מה ר' שמעון בן אלעזר כר' עקיבה

(e)

Question: Does R. Shimon ben Elazar hold like R. Akiva?

דתנינן תמן המכניס ידיו לבית המנוגע ידיו תחילה דברי ר' עקיבה וחכמים אומרים ידיו שניות

1.

(Mishnah): One who sticks his hands [after he washed them] into a house with Tzara'as, his hands are a Rishon. R. Akiva says so. Chachamim say, they are a Sheni.

כרבנן היא תמן [דף יג עמוד א] מה טעמון הכא מתוך שאת אומר לו ידיו שניות אף הוא בדל מן התרומה

(f)

Answer: He holds like Rabanan there. What is the reason here (Bayis ha'Menuga)? Because you tell him that his hands are a Sheni, he refrains from Terumah. (When he touches other Tum'os, R. Shimon ben Elazar says that his hands become a Rishon. We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

ולא מחמת משקה גזרו עליהן ויהיו תחילה

(g)

Question: Did they not decree due to a liquid [on food? His hands] should be a Rishon (just like a Tamei liquid is always a Rishon)!

קל וחומר מה אם טבול יום שהוא דבר תורה אינו אלא פוסל ידים שהן מדבריהן לא כל שכן

(h)

Answer #1: A Kal v'Chomer [teaches why they are not]. A Tevul Yom, which is mid'Oraisa, only disqualifies [Terumah]. Hands, which are mid'Rabanan, all the more so!

דבר אחר כלום גזרו על הידים לא כדי שיהא בדל מן התרומה מתוך שאת אומר לו ידיו שניות אף הוא בדל מן התרומה

(i)

Answer #2: They decreed about hands so he will refrain from Terumah. [It suffices that] you tell him that his hands are a Sheni, and he refrains from Terumah!

תמן תנינן התרומה והבכורים חייבין עליהן מיתה וחומש ואסורין לזרים והן נכסי כהן ועולין באחד ומאה וטעונין רחיצת ידים והערב שמש הרי אלו בתרומה ובבכורים מה שאין כן במעשר

(j)

Question (Mishnah): Terumah and Bikurim, one is Chayav Misah [bi'Ydei Shamayim] for them (eating them b'Tum'ah or a Zar who eats them), and they are forbidden to Zarim, and they are a Kohen's property, and they are Batel in 101 [parts of a mixture with Chulin], and they require Netilas Yadayim and Ha'arev Shemesh (if one was Tamei and immersed, he may not eat them until nightfall). These apply to Terumah and Bikurim, but not to Ma'aser.

תמן את אמר אין המעשר טעון רחיצה והכא את אמר המעשר טעון רחיצה

1.

There you say that Netilas Yadayim is not needed for Ma'aser, and here (our Mishnah) you say that Ma'aser requires Netilas Yadayim!

הן דאת אמר המעשר טעון רחיצה רבנן הן דאת אמר אין המעשר טעון רחיצה ר' מאיר

(k)

Answer #1: [Here] we say that Netilas Yadayim is needed for Ma'aser, like Rabanan. There we say that Ma'aser does not require washing, according to R. Meir;

דתנינן תמן כל הטעון ביאת מים מדברי סופרים מטמא את הקודש ופוסל את התרומה ומותר בחולין ובמעשר דברי ר' מאיר וחכמים אוסרין במעשר

1.

(Mishnah): Anyone who must immerse mid'Rabanan, he is Metamei Kodesh (makes it a Shelishi, so it can disqualify other Kodesh) and disqualifies Terumah, and he is permitted Chulin and Ma'aser. R. Meir says so. Chachamim forbid Ma'aser.

ולא שמיע דאמר ר' שמואל בשם ר' זעירה מהו וחכמים אוסרין במעשר נפסל גופו מלוכל במעשר

(l)

Rejection: Did [the one who answered this] not hear that R. Shmuel said in the name of R. Ze'irah, what does it mean "Chachamim forbid Ma'aser''? His body is disqualified from eating Ma'aser (but he may touch it)!

מאי כדון

(m)

Question: How can we answer [the contradiction about Ma'aser]?

הן דאת אמר המעשר טעון רחיצה ברוצה לוכל והן דאת אמר אין המעשר טעון רחיצה ברוצה ליגע

(n)

Answer #2: [Here] you say that washing is needed for Ma'aser, when he wants to eat. There we say that Ma'aser does not require washing, when he wants to touch.

ולא הוא רוצה לוכל הוא רוצה ליגע

(o)

Objection: One who wants to eat [should be like] when he wants to touch! (It is unreasonable to distinguish them.)

אלא משום נטילת סרך

(p)

Answer #3: Here we are stringent [to wash for eating bread of Chulin or Ma'aser] for Serach [in order that people will be stringent about Terumah].

והתנינן תרומה וכי יש בתרומה משום נטילת סרך

(q)

Objection: Our Mishnah teaches [also] Terumah. Can you say that one must wash for Terumah due to Serach?!

אלא בחולין שנעשו על גב טהרת הקודש

(r)

Answer #4: [Our Mishnah discusses] Chulin made Al Taharas (with all the stringencies as if it were) ha'Kodesh.

וחולין שנעשו על גב הקודש לא כחולין הם

(s)

Question: Are Chulin made Al Taharas ha'Kodesh not like Chulin?!

תיפתר או כר' שמעון בן אלעזר או כר' אלעזר בי רבי צדוק

(t)

Answer: We can answer like R. Shimon ben Elazar or like R. Elazar bei R. Tzadok;

או כרבי שמעון בן אלעזר דתני ר' שמעון בן אלעזר אומר משום ר' מאיר הידים תחילה לחולין ושניות לתרומה

1.

[Our Mishnah can hold that Chulin made Al Taharas ha'Kodesh are like Chulin, and] it is like R. Shimon ben Elazar. A Beraisa taught, R. Shimon ben Elazar citing R. Meir said that hands are a Rishon for Chulin and a Sheni for Terumah.

או כר' לעזר בי רבי צדוק

2.

Or, [our Mishnah] can be like R. Elazar bei R. Tzadok;

דתנינן תמן חולין שנעשו על גב הקודש הרי אלו כחולין ר' אלעזר בי ר' צדוק אומר הרי אלו כתרומה לטמא שנים ולפסול אחד

i.

(Mishnah): Chulin made Al Gav ha'Kodesh are like Chulin. R. Elazar bei R. Tzadok says, they are like Terumah; [an Av ha'Tum'ah is] Metamei two (the first such food it touches becomes a Rishon, the second is a Sheni) and disqualify one (the third is a Shelishi; it does not make a Revi'i).

2)

STRINGENCIES OF KODESH AND CHATAS (Yerushalmi Perek 2 Halachah 5 Daf 13a)

ולקודש מטבילין:

(a)

(Mishnah): For Kodesh we immerse [the hands].

כל הן דתנינן מטבילין בארבעים סאה אנן קיימין והא תנינן הנוטל ידיו למקדש צריך רביעית

(b)

Question: Wherever the Mishnah teaches "we immerse'', it is in 40 Sa'im. A Beraisa teaches that one who washes his hands for Mekudash needs a Revi'is!

א''ר לעזר כאן בידים טמאות וכאן בידים טהורות

(c)

Answer #1 (R. Lazar): Here his hands are Tamei (he needs 40 Sa'im). Here his hands are Tahor (a Revi'is suffices).

א''ר חנינא בריה דר' הלל אפילו תימר כאן וכאן בידים טהורות כאן וכאן בידים טמאות

(d)

Answer #2 (R. Chanina brei d'R. Hillel): You can even say that in both cases, his hands are Tahor, or in both cases, his hands are Tamei;

כאן בקודשי מקדש המקודשין וכאן בחולין שנעשו על גב הקדש:

1.

Here we discuss true Kodesh (he needs 40 Sa'im). Here we discuss Chulin made Al Gav ha'Kodesh (a Revi'is suffices).

ולחטאת אם ניטמאו ידיו ניטמא גופו:

(e)

(Mishnah): For Chatas (Parah Adumah), if his hands became Tamei, his body became Tamei.

א''ר חנניה לא שחידשו טומאה לחטאת אלא אמרו המיטמא טומאה קלה כמיטמא טומאה חמורה

(f)

(R. Chananyah): [Chachamim] did not make a new Tum'ah for Chatas. Rather, they said that one who received a light Tum'ah is like that one who received a severe Tum'ah.

ר' יעקב בר אחא בשם רבי לעזר [במדבר יט ט] ואסף איש מה תלמוד לומר טהור הגע עצמך אפי' את אוספו [דף יג עמוד ב] במגריפה אמרה התורה טהור

(g)

(R. Yakov bar Acha citing R. Lazar): "V'Asaf Ish'' - why does it say "Tahor''? Exert yourself [and you will find the answer]! Even if he gathered [the ashes] with a Magreifah (a Kli to sweep ashes, and he does not touch them), the Torah said [that he must be] Tahor.

מה אנן קיימין

(h)

Question: What is the case?

אם במגריפה של מתכת והלא פשוטי כלי מתכות טמאין

1.

If the Magreifah is of metal, Pashut Kelim (without a receptacle) of metal [can become] Tamei! (Surely he must be Tahor, lest he be Metamei the Kli.)

אם במגריפה של עץ לא כעומד מחמת דבר טמא הוא

2.

[And even] if the Magreifah is of wood, are [the ashes] not like standing due to something Tamei?! (If the man is Tamei, it is as if the ashes rest be in a Tamei place. The Torah mandates a Tahor place!)

אמר רב הושעיה תיפתר באוספו בנסר

(i)

Answer #1 (R. Hoshayah): The case is, he gathered (swept the ashes) it with a board. (He was not holding them up.)

ואפשר שלא ינשא עליו

(j)

Objection: Is it possible that he does not hold them up [even a little]?!

א''ר יודן אבוי דר' מתניה תיפתר באוספו במלתרא עבה

(k)

Answer #2 (R. Yudan, the father of R. Matanyah): The case is, he gathered them with a thick board. (He cannot lift it. We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

רבי בא בר ממל בעא קומי ר' אמי מה בין אדם טהור לחטאת לכלי ריקן טהור לחטאת

(l)

Question (R. Ba bar Mamal, to R. Ami): What is the difference between a person Tahor for Chatas, and an empty Kli Tahor for Chatas? (Chachamim (Parah 11:6) hold that anyone who needs to immerse, even mid'Rabanan, is Metamei the person through touching or moving. He is Metamei the Kli only through touching, but not through moving.)

אמר ליה ואסף איש טהור מה ת''ל איש אלא ליתן טהרה מעולה לאיש לעשותו כמי חטאת וכאפר חטאת

(m)

Answer (R. Ami): "V'Asaf Ish Tahor'' - why does it say "Ish''? This gives a higher Taharah to a person, to make him like Mei Chatas and ashes of Chatas.

רבי יסא בשם רשב''ל היסט שטיהרתי לך בשרץ טימאתי לך כאן:

(n)

(R. Yosa citing Reish Lakish): (Why does it say "Tahor''?) Moving, which I (the Torah) was Metaher for you regarding a Sheretz, I am Metamei to you here.