FROM WHEN ONE MAY EXPOUND (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 10a)
ר' יונה בשם ר' בא כתיב [דברים ד לב] כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך יכול קודם למעשה בראשית
(R. Yonah citing R. Ba) Suggestion: "Ki She'al Na l'Yamim Asher Hayu Lefanecha'' - perhaps you may ask about before Ma'aseh Bereishis!
ת''ל [דברים ד לב] למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ
Rejection: "L'Min ha'Yom Asher Bara Elokim Adam Al ha'Aretz.''
יכול מששי ואילך
Suggestion: Perhaps [it is permitted only from creation of man, i.e.] from the sixth day and onwards!
ת''ל ראשונים אחר שריבה הכתוב מיעט הרי אנו למידין מששי מה ששי מיוחד שהוא מששת ימי בראשית אף את לא תהא מביא לי אלא את שהוא כיוצא בששי
Answer: It says "Rishonim''. Since the Torah added (you may ask about Rishonim, i.e. before creation of man) and diminished (only from creation of man), we learn from Shishi - just like it is one of the six days of creation, also you may bring me (Heter to ask about) what is similar to Shishi.
יכול לידע מה למעלה מן השמים ומה למטה מן התהום
Suggestion: Perhaps [we include asking to] know what is above Shamayim or below the depth''!
ת''ל [דברים ד לב] ולמקצה השמים ועד קצה השמים
Rejection: "Ul'Miktze ha'Shamayim v'Ad Ketze ha'Shamayim'';
[צ''ל א''כ מה ת''ל למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ - שערי תורת ארץ ישראל]
Question: If so (we exclude above Shamayim or below the depth,) what (is "similar to Shishi'', which) we learn from "l'Min ha'Yom Asher Bara Elokim Adam Al ha'Aretz''"!
אלא עד שלא נברא (העולם) [צ''ל האדם - שערי תורת ארץ ישראל] את דורש ולבך מסכים משנברא (העולם את הולך) [צ''ל האדם את דורש - שערי תורת ארץ ישראל] וקולך הולך מסוף העולם ועד סופו
Answer: Rather, before man was created, you expound and your heart agrees (but you do not say to others). After man was created, you expound and your voice is heard from [one] end of the world to the other.
[צ''ל תני ר' חייא למן היום - שערי תורת ארץ ישראל] תני בר קפרא ולמן היום
R. Chiya taught [that we expound simply] l'Min ha'Yom. Bar Kaparah taught [that we expound as if it says] "ul'Min ha'Yom'' (i.e. it only comes to add Heter);
אתיא דר' יודה בר פזי כהדא דבר קפרא ומה דתני ר' חייה כהדא דר' בא
R. Yudah bar Pazi's teaching (8b - initially, the world was water on water) is like Bar Kapara. (He openly expounded about before man was created.) What R. Chiyah taught is like this teaching of [R. Yonah in the name of] R. Ba. (So it seems according to SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)
ר' יונה בשם ר' לוי בבי''ת נברא העולם מה בי''ת סתום מכל צדדיו ופתוח מצד אחד כך אין לך רשות לדרוש מה למעלן ומה למטן מה לפנים ומה לאחור אלא מיום שנברא העולם ולבא
(R. Yonah citing R. Levi): The world was created with the letter Beis. Just like Beis is closed on all sides and open from one side (facing forward), so you are not allowed to expound what is above, what is below, what is before and what is after, only from the day the world was created and onwards.
אומרין לבי''ת מי בראך והוא מראה להן בנקודה ואומר זה שלמעלן ומה שמו והוא מראה להן בנקודה שלאחריו ואומר ה' שמו אדון שמו
They say to the Beis "who created you?'', and it shows them a dot (on its roof) and says "this one above''. "And what is His name?'' It shows them a dot in back [of its base, alluding to Aleph in front of it], and says "Hash-m is His name. Adon is his name.'' (MASA D'YERUSHALAYIM - Aleph consists of two Yudim and a Vov. Its total Gematriya is 26, like Shem Havayah. In this world, He is called by Shem Adnus, which begins with Aleph.)
דבר אחר ולמה בבי''ת שהוא בלשון ברכה ולא באל''ף שהוא לשון ארירה
Another matter - why [was the world was created with the letter] Beis? It is [the beginning of the word] Brachah, and not with Aleph, which is [the start] of Arirah (curse).
אמר הקדוש ברוך הוא איני בורא את עולמי אלא בבי''ת שלא יהו כל באי העולם אומרין היאך העולם יכול לעמוד ונברא בלשון ארירה אלא הריני בורא אותו בבי''ת בלשון ברכה ואולי יעמוד
Hash-m said, I create My world only with Beis, lest all who enter the world say "how can the world stand, and it was created with [a letter that begins] an expression of] curse?! Rather, I create it with Beis, [would begins] an expression of Brachah, and perhaps it will stand.
ר' אבהו בשם ר' יוחנן בשתי אותיות נבראו שתי עולמות העולם הזה והעולם הבא אחד בה''א ואחד ביו''ד מה טעמא [ישעי' כו ד] כי ביה ה' צור עולמים ואין אנו יודעין אי זה נברא בה''א ואי זה מהם נברא ביו''ד
(R. Avahu citing R. Yochanan): Two worlds were created with two letters - this world and the world to come. One was with Hei, and one was with Yud. What is the source? "Ki b'Kah (Yud and Hei) Hash-m Tzur Olamim.'' We do not know which was created with Hei, and which with Yud;
אלא מן מה דכתיב [בראשית ב ד] אלה תולדות השמים והארץ בהבראם בה''א בראם הוי העולם הזה נברא בה''א והעולם הבא נברא ביו''ד
Rather, since it says "Eleh Toldos ha'Shamayim veha'Aretz b'Hibar'am'' - b'Hei Bar'am, this shows that this world was created with Hei, and the world to come was created with Yud.
מה ה''א פתוח מלמטן רמז לכל באי עולם שהן יורדין לשאול מה ה''א יש לו נקודה מלמעלן משעה שהן יורדין הן עולין
Just like Hei is open below, this is a hint for all who enter the world that they descend to the grave. Just like Hei has a dot above, from the time that they descend, they ascend. (HAGAHOS MAIMONIYOS Hilchos Tefilin 1, Os Hei - Rashi says that Hei has a crown on the left of its roof. R. Tam says that the roof sticks out past the leg, like a Dalet.)
מה ה''א פתוח מכל צד כך פותח פתח לכל בעלי תשובה
Just like Hei is open from every side (i.e. not only below, rather, also from the side - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA), so [Hash-m] makes an opening for all to do Teshuvah;
מה יו''ד כפוף כך יהיו כל באי העולם כפופין [ירמי' ל ו] ונהפכו כל פנים לירקון
Just like Yud is bent (has a small stature), so all who enter the world [to come] will be bent [amidst shame that they did not attain attributes that others attained] and all faces will turn yellow [amidst awe of Hash-m - MASA D'YERUSHALAYIM].
כיון שראה דוד כן התחיל לקלס בשתי [דף י עמוד ב] אותיות [תהילים קיג א] הללויה הללו עבדי ה' הללו את שם ה'
Once David saw so (that two worlds were created with Hei and Yud), he began to praise with [these] two letters - "Hallelukah Hallelu Avdei Hash-m Hallelu Es Shem Hash-m.''
ר' יודן נשייא שאל לר' שמואל בר נחמן מהו דין דכתיב [שם סח ה] סולו לרוכב בערבות ביה שמו ועלזו לפניו
Question (R. Yudan Nasi, to R. Shmuel bar Rav Yitzchak): What is the Perush of "Solu la'Rochev ba'Aravos b'Kah Shmo v'Ilzu Lefanav''?
א''ל אין לך כל מקום ומקום שאינו ממונה על ביה שלו ומי ממונה על ביה שבכולם הקדוש ברוך הוא ביה שמו כי יה שמו
Answer #1 (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): There is no place that is not appointed over (responsible for) its Bei (screams of the oppressed). Who is appointed over the Bei of all of them? It is ha'Kadosh Baruch Hu. B'Kah Shmo, for Yud and Hei is His name.
א''ל ר' לעזר רבך לא היה דרש כן אלא (למלך שבנה פלטין במקום ביבים במקום אשפות במקום סריות מי שהוא בא ואומר הפלטין הזו במקום ביבין הוא במקום אשפות הוא במקום סריות הוא אינו פוגם כך מי שהוא אומר בתחילה היה העולם מים במים ה''ז פוגם לפרדיסו של מלך ועלייה בנויה על גביו עליו להציץ אבל לא ליגע) [שערי תורת ארץ ישראל מוחקו מכאן וגורסו לעיל, וכאן צ''ל כי ביה ה' צור עולמים בשתי אותיות ברא הקב''ה את עולמו - שערי תורת ארץ ישראל]
Rebuttal (and Answer #2 - R. Yudan Nasi): Your Rebbi, R. Lazar, did not say so! Rather, "Ki b'Kah Hash-m Tzur Olamim'' - Ha'Kadosh Baruch Hu created His world with two letters. (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)
ב''ש אומר שמים נבראו תחילה אח''כ הארץ וב''ה אומרים הארץ נבראת תחילה ואחר כך השמים אלו מביאין טעם לדבריהן ואלו מביאין טעם לדבריהן
Beis Shamai say, Shamayim was created first, and afterwards the land. Beis Hillel say, the land was created first, and afterwards Shamayim. Each of them brings a reason for their words.
מה טעמון דב''ש
Question: What is the reason for Beis Shamai?
[בראשית א א] בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ למלך שעשה כסא משעשאו עשה אפיפורין שלו [ישעי' סו א] השמים כסאי והארץ הדום רגלי
Answer: "B'Reishis Bara Elokim Es ha'Shamayim v'Es ha'Aretz.'' [A parable for this is] a king who made a throne. After he made it, he made his footstool - " ha'Shamayim Kis'i veha'Aretz Hadom Raglai.''
מה טעמון דב''ה
Question: What is the reason for Beis Hillel?
[בראשית ב ד] ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים למלך שעשה פלטין משבנה את התחתונים עשה את העליונים [ישעי' מח יג] אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים
Answer: "B'Yom Asos Hash-m Elokim Eretz v'Shamayim.'' [A parable for this is] a king who made a palace. After he built the lower stories, he made the upper - "Af Yadi Yasdah Eretz vi'Ymini Tipchah Shamayim.''
א''ר יודה בר פזי ודא מסייעה לב''ה [תהילים קב כו] לפנים הארץ יסדת ומעשה ידיך שמים
Support (for Beis Hillel - R. Yudah bar Pazi): "Lefanim ha'Aretz Yasadta u'Ma'aseh Yadecha Shamayim.''
א''ר חנינה ממקום שב''ש מביאין טעם לדבריהן משם ב''ה מסלקין לון
(R. Chaninah): From Beis Shamai's reason for their words, Beis Hillel rebut them [and support themselves]!
מ''ט דב''ש בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ משם ב''ה מסלקין לון והארץ היתה כבר היתה
What is the reason for Beis Shamai? "B'Reishis Bara Elokim Es ha'Shamayim v'Es ha'Aretz.'' From there, Beis Hillel rebut them! "Veha'Aretz Haysah'' - it already was [before Shamayim]!
ר' יוחנן בשם חכמים אם לבירייה שמים קדמו ואם לשכלול הארץ קדמה
(R. Yochanan citing Chachamim): Regarding creation, Shamayim was created first. Regarding completion of creation, the land was first.
אם לבירייה שמים קדמו בראשית ברא אלהים וגו' אם לשכלול הארץ קדמה ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים
Regarding creation, Shamayim was created first - "b'Reishis Bara Elokim [Es ha'Shamayim v'Es ha'Aretz].'' Regarding completion, the land was first - "b'Yom Asos Hash-m Eretz v'Shamayim.''
שמים בראשון כב''ש עשה שלשה ימים ועשו תולדות ראשון ושני ושלישי ברביעי יהי מאורות
Shamayim was created on the first [day], according to Beis Shamai. It delayed three days, and made Toldos (derivatives). It delayed [days] one, two three, and on the fourth, "Yehi Me'oros.''
ים בשני כב''ש עשה ג' ימים ועשה תולדות שני ושלישי ורביעי בחמישי ישרצו המים
The sea was created on the second, according to Beis Shamai. It delayed three days, and made Toldos - two, three, four, and on the fifth, "Yishretzu ha'Mayim.''
ארץ בשלישי כב''ש עשת ג' ימים ועשה תולדות שלישי ורביעי וחמישי בששי (ותוצא הארץ) [צ''ל תוצא הארץ נפש חיה - קרבן העדה]
The land was created on the third, according to Beis Shamai. (Its primary creation was vegetation, which sprouted on day three - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL, from Bereishis Rabah.) It delayed three days, and made Toldos - three, four, five, and on the sixth, "Totzei ha'Aretz Nefesh Chayah.''
ארץ בראשון כב''ה עשת שני ימים ועשו תולדות ראשון ושני בשלישי תדשא הארץ
The land was created on the first, according to Beis Hillel. It delayed two days, and made Toldos - one, two, and on the third, "Tadshei ha'Aretz.''
שמים בשני כב''ה עשו שני ימים ועשו תולדות שני ושלישי ברביעי יהי מאורות
Shamayim was created on the second, according to Beis Hillel. It delayed two days, and made Toldos - two, three, and on the fourth, "Yehi Me'oros.''
ים בשלישי כבית הלל עשה שנים ימים ועשה תולדות שלישי ורביעי בחמישי ישרצו המים
The sea was created on the third, according to Beis Hillel. It delayed two days, and made Toldos - three, four, and on the fifth, "Yishretzu ha'Mayim.''
אמר ר''ש בן יוחי תמיה אני היאך נחלקו אבות העולם על ביריית העולם שאני אומר שמים וארץ לא נבראו אלא כלפס הזה וככיסויה
R. Shimon ben Yochai: I am astounded. How could the Avos of the world argue about creation of the world?! I say that Shamayim and the land were created [together] like a frying pan and its cover (they are made together, and then split apart).
מה טעמא אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים
What is his source? "Af Yadi Yasdah Eretz vi'Ymini Tipchah Shamayim [Korei Ani Aleihem Ya'amdu Yachdav]'' (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA).
א''ר לעזר בי ר''ש אם כדעת הזו שאמר אבא פעמים שהוא מקדים שמים לארץ פעמים שהוא מקדים ארץ לשמים אלא מלמד ששניהן שקולים זה כזה:
(R. Elazar b'Ribi Shimon): According to what my father said, sometimes [the Torah] puts Shamayim before the land, and sometimes it puts the land before Shamayim! Rather, this teaches that they are equal (were made together).