1)

EXPOUNDING MA'ASEH BEREISHIS (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 8b)

ולא במעשה בראשית בשנים:

(a)

(Mishnah): And not about Ma'aseh Bereishis with two.

ר' בא בשם רב יהודה דר' עקיבה היא ברם כר' ישמעאל דורשין לעובדה

(b)

(R. Ba citing Rav Yehudah): This is like R. Akiva. (He forbids Arayos with three, and he is more stringent about Ma'aseh Bereishis.) However, according to R. Yishmael, we expound [Ma'aseh Bereishis with two];

מן מה דרבי יודה בר פזי יתיב דרש בתחילה היה העולם מים במים הדא אמרה הלכה כר' ישמעאל

(c)

Pesak: R. Yudah bar Pazi sat and expounded "at the beginning, the world was water on water.'' This shows that the Halachah follows R. Yishmael.

דרש ר' יודה בר פזי בתחילה היה העולם מים במים מה טעמא [בראשית א ב] ורוח אלהים מרחפת על פני המים חזר

(d)

(R. Yudah bar Pazi): At the beginning, the world was water on water (i.e. totally liquid, for it was very hot). What is the source? "V'Ru'ach Elokim Merachefes Al Pnei ha'Mayim'';

ועשאו שלג [תהילים קמז יז] משליך קרחו כפיתים

1.

Then He made it into snow (cooled it, and the outside solidified somewhat) - "Mashlich Karcho k'Fitim'';

חזר ועשאו ארץ [איוב לז ו] כי לשלג יאמר הוי ארץ והארץ עומדת על מים [תהילים קלו ו] לרוקע הארץ על המים

2.

He returned and made it land (totally solid) - "Ki la'Sheleg Yomar Hevei Aretz'', and the land stands on [the lower] water - "l'Roka ha'Aretz Al ha'Mayim.'' (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

והמים עומדים על הרים [שם קד ו] על הרים יעמדו מים וההרים עומדין על רוח [עמוס ד יג] כי הנה יוצר הרים ובורא רוח

3.

The water stands on mountains - "Al Harim Ya'amdu Mayim.'' The mountains stand on wind - "Ki Hinei Yotzer Harim u'Vorei Ru'ach'';

והרוח תלויה בסערה [תהילים קמח ח] רוח סערה עושה דברו וסערה עשאה הקדוש ברוך הוא כמין קמיע ותלויה בזרועו שנא' [דברים לג כז] ומתחת זרועות עולם

4.

The wind depends on a storm - "Ru'ach Se'arah Oseh Devaro.'' Ha'Kadosh Baruch Hu made a storm like an amulet hanging from His hand - "umi'Tachas Zero'os Olam.''

כי הנה יוצר הרים וגו' זה אחד מששה מקריות שהיה ר' קורא אותן ובוכה

(e)

"Ki Hinei Yotzer Harim...'' - this is one of six verses that Rebbi would read them and cry. (Below we explain why.)

[צפניה ב ג] בקשו את ה' כל ענוי הארץ וגו' [עמוס ה טו] שנאו רע ואהבו טוב וגו' [איכה ג כט] יתן בעפר פיהו וגו'

1.

[The second verse is] "Bikshu Es Hash-m Kol Anvei ha'Aretz...'' (one pursues righteous judgment and seeks humility, and perhaps he will be spared on the day of Hash-m's anger. Also the next verses express Safek about the fate of people with great attributes.) "Sin'u Ra v'Ahavu Tov...'' "Yiten be'Afar Pihu...''

[קהלת יב יד] כי את כל המעשה וגו'

2.

"Ki Es Kol ha'Ma'aseh...'' (judgment will be on all actions, even what is hidden, i.e. Shogeg).

[שמואל א כח טו] ויאמר שמואל אל שאול למה הרגזתני וגו' אמר לו לא היה לך להרגיז את בוראך אלא בי עשיתני ע''ז שלך אין את יודע כשם שנפרעין מן העובד כך נפרעין מן הנעבד

3.

"Va'Yomer Shmuel El Sha'ul Lamah Hirgaztani...'' - [Shmuel] said to him, you had no way to anger your Creator, except through me, that you [conjured me up from death, and] made me your idolatry?! (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA) Don't you know that just like they punish the one who worships, they punish the one who is worshipped?!

ולא עוד אלא שהייתי סבור שהוא יום הדין ונתייראתי

4.

And not only this - rather, I thought that it is the day of judgment, and I feared!

והרי דברים ק''ו מה אם שמואל רבן של נביאים שכתוב בו [שם ג כ] וידע כל ישראל מדן ועד באר שבע וגו' נתיירא מיום הדין אנו על אחת כמה וכמה

5.

There is a Kal v'Chomer - if Shmuel, the Rebbi of Nevi'im, for it says about him "va'Yeda Kol Yisrael mi'Dan v'Ad Be'er Sheva'', feared the day of judgment, how much the more so we must!

והדין כי הנה יוצר הרים ובורא רוח וגו' אפי' דברים שאין בהן חט נכתבין לאדם על פינקסו

(f)

[The first verse] "Ki Hinei Yotzer Harim... [u'Magid l'Adam Mah Secho'' - Rebbi cried, because] even matters without sin are written for a man on his ledger (e.g. an unnecessary frivolous conversation that one has with his wife before intimacy - Bavli 5b).

ומי מגיד לאדם הבל היוצא מפיו

(g)

Question: Do they tell a man (judge him for) air that comes from his mouth (what he intended to say, but did not say)?

ר' חגיי בשם ר' יעבץ יוצר הרים ובורא רוח

(h)

Answer (R. Chagai citing R. Ya'avetz): [Yes.] "Yotzer Harim u'Vorei Ru'ach'' (Hash-m creates even from mere breath, i.e. He records what one intended to say).

ר' חגי בשם ר' יעבץ אילין ציפאריי תוהו חושך ואפילה

(i)

(R. Chagai citing R. Ya'avetz): [The verse continues "Oseh Shachar Eifah'' - Shachar is] morning, [and Eifah is] Tohu (void), darkness and thick darkness. (Since Hash-m makes light out of darkness, one must fear His judgment greatly -ALEI TAMAR, mostly based on RADAL.)

ר' יודה בר פזי בשם ר' יוסי בי ר' יודה אדריינוס שאל לעקילס הגר קושטין אתון אמרין דהין עלמא קיים על רוחא א''ל אין א''ל מן הן את (מודה) [צ''ל מודע - הגר''ח קניבסקי שליט''א] לי

(j)

R. Yudah bar Pazi citing R. Yosi bei R. Yehudah: Adriyanus [Kaiser] asked Akilas the convert "is it true what you say that the world stands on Ru'ach?'' He said "yes''. [Adriyanus] said "how can you show me?''

א''ל אייתי לי הוגנין אייתי ליה הוגנין אטעונינון טעוניהון אקימון וארבעון נסתון וחנקון א''ל הא לך אקימון

1.

Akilas asked him to bring small camels; he did. Akilas loaded them with heavy burdens, and made them stand and crouch [until they] choked from lack of breath. He told [Adriyanus] "stand them up!''

א''ל מן דחנקתון א''ל כלום חסרתנון לא רוחא היא דנפקא מינהון:

2.

Adriyanus: After you choked them [can I raise them]?! Akilas said "I removed only their Ru'ach from them.'' (Just like animals stand on Ru'ach, you should know that also the land stands on Ru'ach.)