1)

TOSFOS DH Ben Beno Shel Nimrod ha'Rasha

תוספות ד"ה בן בנו של נמרוד הרשע

(SUMMARY: Tosfos explains that he did not really descend from him.)

לאו דוקא שהרי כוש ילד את נמרוד ולא מצינו אותו רשע מזרע כוש

(a)

Explanation: This is not precise, for Kush fathered Nimrod, and we do not find that that Rasha (Nevuchadnetzar) descends from Kush!

אלא על שם מעשיו שמלך גם הוא בשנער.

1.

Rather, [he is called his grandson] due to his deeds. Also he ruled in Bavel.

2)

TOSFOS DH Shiv'im Shanah

תוספות ד"ה שבעים שנה

(SUMMARY: Tosfos points out that Nevuchadnetzar lived longer than this.)

לאו משום שלא היה קשיש יותר

(a)

Explanation: This is not because [Nevuchadnetzar] was not older [than 70 years];

שהרי צא וחשוב מימות סנחריב שסמוך למפלתו גבי שליחות ששלח בלאדן לחזקיהו מצינו שהיה סופר בביתו ומשם זכה למלכות כדאשכחן באגדות חלק (סנהדרין דף צו.)

1.

Go calculate from the days of Sancheriv, for shortly after [Sancheriv's] downfall, regarding [the letter] that Bladan sent to Chizkiyah, we find that [Nevuchadnetzar] was a scribe in [Bladan's] house, and from this he merited kingship, like it says in Sanhedrin (96a)!

אלא אורחא דמילתא קא חשיב.

2.

Rather, he mentions the usual case [of people's lifetimes].

3)

TOSFOS DH v'Raglei ha'Chayos k'Neged Kulam

תוספות ד"ה ורגלי החיות כנגד כולם

(SUMMARY: Tosfos defends R. Elazar ha'Kalir's text of Kedushah.)

יש מגיהין בקדושתא שיסד הקליר וחיות אשר הנה מרובעות לכסא כף רגל חמש מאות וחמש עשרה

(a)

Correction: Some correct the text of Kedushah that ha'Kalir established "veha'Chayos Asher Henah Meruba'os l'Chisei Kaf Regel Chamesh Me'os v'Chamesh Esreh";

ומוחקים הוי"ו ואומרים כי כן עולה לפי חשבון שבכאן למנין ז' רקיעים וח' אוירים הוא ט"ו פעמים ת"ק

1.

They erase the "Vov" [from v'Chamesh], and say that then the calculation works, for there are seven firmaments and eight spaces. (Each is 500 years thick, so in all) this is 15 times 500;

והיינו מנין ישרה ש"ר ת"ק וי"ה לסימנא שכן עולה ט"ו פעמים כך

2.

This corresponds to the Gematriya of [Regel] Yesharah; Shin Reish is 500, and Yud-Kei is 15, for a Siman that it is 15 times this (500).

ומיהו בחנם מחקוהו שיסד דבריו ע"פ הירושלמי דהרואה א"ר לוי מארץ ועד לרקיע מהלך ת"ק שנה

(b)

Rebuttal: There was no need to erase the Vov. He (ha'Kalir) based his words on the Yerushalmi. R. Levi said that from the ground to the firmament is a journey of 500 years;

אמר ר' ברכיה ור' חלבו בש"ר אבא סמוקה גדול מזה רגל אחד כמנין ישר"ה ראה כמה גבוה מעולמו כו'

1.

Citation (Yerushalmi - R. Berachiyah and R. Chelbo in the name of R. Aba Semukah): More than this is one foot [of the Chayos], which is like the Gematriya of Yesharah. See how much higher than our world...!

משמע כמנין שיסד ת"ק ט"ו

2.

Inference: This is like the number that [ha'Kalir] established, 515.

וכן היה דרכו שבכמה מקומות היה מניח שיטת הש"ס שלנו כדי לאחוז שיטת הש"ס ירושלמי שהוא היה תנא והוא היה ר"א ברבי שמעון

3.

Observation: In several places he abandoned the Bavli and adopted the Yerushalmi's opinion, for he was a Tana. He was R. Elazar b'Rebbi Shimon;

דקרי עליה מכל אבקת רוכל תנא קרא קרובץ ופייטן (ויקרא רבה פ"ל)

i.

It was said about him "from every spice peddler's fragrances (he achieved in every facet)" - he was a Tana, author of Krovetz and Piyutim. (The text of the Midrash omits "Krovetz".)

ובימיו מקדשים ע"פ הראייה שמעולם לא יסד רק קרובץ מיום ראשון (הגהה בגליון).

4.

In his days they were Mekadesh [the months] through [witnesses'] sight. He composed a Krovetz only for the first day [of Rosh Hashanah, for there was not yet an enactment to keep two days].

4)

TOSFOS DH Ein Mosrin Divrei Torah l'Oved Kochavim

תוספות ד"ה אין מוסרין דברי תורה לעובד כוכבים

(SUMMARY: Tosfos explains when this is a Chidush.)

היה קשה להר"ר אלחנן תיפוק ליה דעובד כוכבים העוסק בתורה חייב מיתה כדאמר בפ' ד' מיתות (סנהדרין דף נט. ושם)

(a)

Question (R. Elchanan): We should already know this, for a Nochri who engages in Torah is Chayav Misah, like it says in Sanhedrin (59a)!

עובד כוכבים העוסק בתורה חייב מיתה והמלמדו עובר אלפני עור לא תתן מכשול

1.

Citation (59a): A Nochri who engages in Torah is Chayav Misah, and one who teaches him transgresses Lifnei Iver Lo Siten Michshol.

וכי תימא בז' מצות דידהו דאינו חייב מיתה כדאמר הש"ס התם

2.

Suggestion: [Here we teach about] their seven Mitzvos. He is not Chayav Misah for [engaging in] them, like the Gemara says there.

והא מצוה איכא למוסרם להם ונפקא לן מהאי קרא אשר יעשה אותם האדם וחי בהם (ויקרא יח)

3.

Rejection: It is a Mitzvah to teach them about their Mitzvos! We learn from "Asher Ya'aseh Osam ha'Adam v'Chai Bahem";

כהן ולוי לא נאמר אלא אדם שאפילו עובד כוכבים ועוסק בתורה וכו'

i.

It does not say a Kohen or Levi, rather, Adam. Even a Nochri who engages in Torah...

וי"ל דהכא מיירי אפילו היכא דאיכא עובד כוכבים אחר שרוצה ללמדו דליכא לפני עור כדאמרינן בע"ז (דף ו:)

(b)

Answer: Here we discuss even when there is another Nochri who wants to teach him, so there is no Lifnei Iver, like we say in Avodah Zarah (6b);

המושיט כוס יין לנזיר עובר אלפני עור

1.

Citation (6b): If one passes a cup of wine to a Nazir, he transgressed Lifnei Iver;

והני מילי דקאי אתרי עברא דנהרא שבלאו נתינתו אי אפשר להביאו אליו אבל אי לאו הכי אינו עובר אלפני עור

2.

Citation (cont.): This is only if they are on different banks of a river, so if he did not pass it to him, he could not bring it to himself. If not, he does not transgress Lifnei Iver.

הכא נמי אפילו במקום שעובד כוכבים אחר רוצה ללמדו דליכא לפני עור מכל מקום אסור משום מגיד דבריו ליעקב וכו' (תהלים קמז).

3.

Also here, even when there is another Nochri who wants to teach him, so there is no Lifnei Iver, it is forbidden due to "Magid Devarav l'Yakov..."

13b----------------------------------------13b

5)

TOSFOS DH veha'Chayos Ratzo va'Shov

תוספות ד"ה והחיות רצוא ושוב

(SUMMARY: Tosfos explains this description.)

פר"ח לפי שהן מגחלים עוממות ודרכן לדמות לשאר שרפים ולהוציא להבה והניצוץ חוזר והיינו רצוא ושוב.

(a)

Explanation (R. Chananel): This is because they are from glimmering coals, and they normally resemble other Serafim, and spew out a flame and the spark returns. This is running and returning.

6)

TOSFOS DH she'Lo Yomru b'Yad Umah Shefelah Masar Es Banav

תוספות ד"ה שלא יאמרו ביד אומה שפלה מסר את בניו

(SUMMARY: Tosfos uses this to explain the Gemara in Gitin.)

והיינו כפי' דההיא דאמר בגיטין (דף נו:) כל המיצר לישראל נעשה ראש כלומר כבר נעשה ראש קודם שמיצר להם.

(a)

Explanation: This is like it says in Gitin (56b), that anyone who afflicts Yisrael becomes a head (important). I.e. they already become a head before they afflict them.

7)

TOSFOS DH v'Kosher Kesarim l'Kono

תוספות ד"ה וקושר כתרים לקונו

(SUMMARY: Tosfos explains from what the crowns are made.)

מתפלתן של צדיקים הוא עושה עטרות.

(a)

Explanation: He makes crowns from the Tefilos of Tzadikim.

8)

TOSFOS DH v'Ven Kefar she'Ra'ah ha'Melech

תוספות ד"ה לבן כפר שראה המלך

(SUMMARY: Tosfos explains why Yechezkeil is compared to a villager.)

שצריך לו להביא סימנים לאחרים קודם שיאמינוהו לפי שראהו שלא במקומו ואין דרכו להתראות שם

(a)

Explanation: He needs to bring Simanim to others before they will believe him, for he saw the king not in his (the king's) place, and [the king] is not usually seen there;

וה"נ אמר יחזקאל שראהו על נהר כבר לפיכך נתמהו שומעיו.

1.

Similarly, here Yechezkeil said that he already saw Him by a river, therefore those who heard him were astounded.

9)

TOSFOS DH Kasuv Echad Omer Shesh Kenafayim v'Kasuv Echad Omer Arba Kenafayim

תוספות ד"ה כתוב אחד אומר שש כנפים וכתוב אחד אומר ארבע כנפים

(SUMMARY: Tosfos points out that these discuss different kinds of angels.)

ואף על גב שזה בחיות כתיב וזה בשרפים

(a)

Implied question: (Why is this difficult?) One (the latter) discusses Chayos, and one (the former) discusses Serafim!

מ"מ מסתבר שגם החיות בשש כנפים כמו השרפים.

(b)

Answer: In any case, it is reasonable that Chayos have six wings, just like Serafim.

10)

TOSFOS DH mi'Zei'asan Shel Chayos

תוספות ד"ה מזיעתן של חיות

(SUMMARY: Tosfos discusses angels that come out of the Dinor river.)

ויוצאים ממנו מלאכים ואומרים שירה ומיד נטרדים

(a)

Explanation: Angels come out of it and sing Shirah, and immediately they perish.

והכי מצינו במדרש (איכה ג) חדשים לבקרים שבורא מלאכים בכל יום ואומרים שירה ונטרדין להן כדאמר בסמוך

(b)

Support: The Midrash learns from "Chadashim la'Bekarim" that Hash-m creates angels every day, they sing Shirah, and they perish, like it says below (14a).

משום שיש אות במלאכים הקבועים שממתינים זה לזה לומר שירה ואלו החדשים שאינם יודעים הדת ממהרין לשורר ונתחייבו כליה

1.

This is because there is a Siman in fixed angels. They wait for each other to sing Shirah. The new angels, who do not know the law, rush to sing, and they are worthy to be destroyed for this.

והיינו אשר תקנו ויסדו אנשי כנסת הגדולה ביוצר ונותנין רשות זה לזה קדושה כולם כאחד עונין ואומרים

2.

This is why Anshei Keneses ha'Gedolah enacted and established to say in [Birkos Keri'as Shema of] Shacharis "they give permission to each other... They all answer Kedushah [together] like one, and say..."

וגם למעלה יוצר משרתים ואשר משרתיו כולם עומדים ברום עולם

3.

Also above this, it says "He creates servants, and His servants all stand at the height of the world";

כלומר בכל יום בורא חדשים ונטרדין אבל משרתיו קבועים ועומדין לעד.

4.

Explanation: Every day He creates new [servants], and they perish, but His fixed servants stand forever.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF