1)

TOSFOS DH Afilu mi'Shas l'Shas

תוספות ד"ה אפילו מש"ס לש"ס

(SUMMARY: Tosfos discusses to which Talmud he switched.)

מש"ס ירושלמי לש"ס בבלי כדפירש רש"י

(a)

Explanation #1: This refers to from Talmud Yerushalmi to Talmud Bavli, like Rashi explained.

וכן אמר בירושלמי במחשכים הושיבני כמתי עולם אלו ש"ס הבבלי

(b)

Support #1 (Yerushalmi): "B'Machashakim Hoshivani k'Mesei Olam" refers to the Talmud Bavli.

וכן ר' זירא (הגהה בגליון) דהוה ציים דלישתכח מיניה ש"ס הבבלי

(c)

Support #2: R. Zeira fasted [to be a merit in order to] forget Talmud Bavli [so he would be able to learn Talmud Yerushalmi clearly].

ומיהו אפילו איפכא י"ל והכי פירושו שפירש מזה ועדיין לא הבין בזה שמתוך כך לא יעלה בידו הלכה ברורה.

(d)

Explanation #2: However, we can say even oppositely (from Talmud Bavli to Yerushalmi), i.e. he separated from this (Bavli) and still does not understand this (Yerushalmi). Amidst this, he does not attain clear Halachah.

2)

TOSFOS DH Dilma k'R. Yehudah

תוספות ד"ה דלמא כרבי יהודה

(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere, we do not make such a challenge.)

משמע דחשיב ליה פירכא מה שמצריך הכתוב לדרשה אחריתי

(a)

Inference: This is considered a challenge, because we need the verse for another Drashah.

ואילו בפ"ק דמגילה (דף ז.) גבי אסתר ברוח הקדש נאמרה קאמר שמואל משום דכתיב קיימו וקבלו קיימו למעלה מה שקבלו למטה

(b)

Implied question: In Megilah (7a), regarding [Megilas] Esther was said with Ru'ach ha'Kodesh, Shmuel said that we learn from "Kiymu v'Kiblu" - they fulfilled above what they accepted below;

וקאמר הש"ס דלית ליה פירכא

1.

The Gemara said that there is no challenge to this.

ואילו בשבת בפ' ר' עקיבא (דף פח. ושם) דרשינן מיניה קיימו מה שקבלו כבר דקבלו התורה ברצון בימי אחשורוש

2.

In Shabbos (88a), we explained that they fulfilled what they accepted below. They accepted the Torah willingly in the days of Achashverosh!

ואמר הר"י דלאו קושיא היא דהתם מפיק לה מדשני לה בדבוריה דליכתוב קיימו וקיימו או קבלו וקבלו

(c)

Answer (Ri): This is not difficult. There, we learn from the change of wording. It could have said 'Kiymu v'Kiymu' or 'Kiblu v'Kiblu' [to teach only the latter Drashah];

אלא ודאי תרתי שמע מינה.

1.

Rather, surely [it wrote Kiymu v'Kiblu] to teach both Drashos.

3)

TOSFOS DH b'Api Nishbati v'Lo Hadrana Bi

תוספות ד"ה באפי נשבעתי ולא הדרנא בי

(SUMMARY: Tosfos explains how we could expound differently.)

והקשה הר"ר אלחנן דעל כרחך קרא בהכי מידריש מדכתיב נשבעתי באפי אם יבואון אל מנוחתי

(a)

Question (R. Elchanan): You are forced to say that the verse is expounded like this, since it is written "Nishbati v'Api Im Yevo'un El Menuchasi";

ודרשינן מינה גבי דור המדבר שלא באו לארץ

1.

We expound this regarding the generation of the Midbar, who did not come to Eretz Yisrael.

ותירץ לו הר"י דהאי קרא לאו בביאת ארץ משתעי אלא בחלק לעולם הבא

(b)

Answer (Ri): The verse does not discuss coming to Eretz Yisrael, rather, to a share in the world to come;

ומצינו תנא דאמר בחלק (סנהדרין דף קי:) דור המדבר יש להם חלק לעוה"ב א"כ איכא למידרש והדרנא בי.

1.

We find a Tana in Sanhedrin (110b) who says that Dor ha'Midbar has share in the world to come. If so, we can expound "and I retracted"!

4)

TOSFOS DH Le'afukei mid'Shmuel d'Amar Shmuel Gamar b'Libo Tzarich Lehotzi bi'Sefasav

תוספות ד"ה לאפוקי מדשמואל דאמר שמואל גמר בלבו צריך שיוציא בשפתיו

(SUMMARY: Tosfos explains that Shmuel agree that sometimes intent takes effect.)

לאו משום דלית ליה לשמואל גמר בלבו דהא קרא כתיב

(a)

Explanation: This is not because Shmuel disagrees with "one who resolved in his heart", for a verse teaches [that it can take effect]!

אלא מוקי לקדשים דבעזרא (כן הוא בדפוס ונציה) הוא דכתיב האי קרא וגבי קדשים כתיב וכל נדיב לב עולות (דה"ב כט)

1.

Rather, he establishes it to discuss Kodshim. This verse is in [Divrei ha'Yamim, which was written partially through] Ezra (based on Si'ach Yitzchak). Regarding Kodshim it says "v'Chol Nediv Lev Olos."

ושמואל מודה לה שפיר ומקשי מינה לשמואל מהאי קרא ומשני לה פרק ג' דשבועות (דף כו: ושם)

2.

Shmuel agrees to this. We challenge Shmuel from this verse, and answer in Shevuos (26b).

וכי תימא ניליף מינה

(b)

Suggestion: We should learn from it to other places!

משום דהוה ליה תרומה ר"ל תרומת מלאכת המשכן כתיב ביה כל נדיב לבו וקדשים שני כתובים הבאין כאחד ואין מלמדים.

(c)

Answer: Terumah, i.e. Terumah of Meleches ha'Mishkan, about which it says Kol Nediv Libo, and Kodshim, are Shnei Kesuvim ha'Ba'im k'Echad (two verses, one of which teaches something which could have been learned from the other). They do not teach [to other matters].

5)

TOSFOS DH Lekayem Mitzvos

תוספות ד"ה לקיים מצות

(SUMMARY: Tosfos explains the Heter to swear to get himself to fulfill Mitzvos.)

דצריך להזכיר שם שמים כדי לזרוזי נפשיה.

(a)

Explanation: One must mention Hash-m's name to make himself zealous.

6)

TOSFOS DH li'Shmuel Leis Lei Pircha

תוספות ד"ה לשמואל לית ליה פירכא

(SUMMARY: Tosfos resolves this with a Drashah elsewhere.)

והא דדרשינן פ"ב דנדרים (דף טז:) אבל מיחל הוא חפצי שמים

(a)

Implied question: We expound in Nedarim (16b) he can annul for Hash-m's desires!

התם מדברו נפקי ליה.

(b)

Answer: There, we expound "Devaro". (Shmuel expounds "Yachel".)

7)

TOSFOS DH lechid'R. Aba

תוספות ד"ה לכדרבי אבא

(SUMMARY: Tosfos explains why we gave specifically this example.)

ה"ה לשאר מקלקלים דפטורין הוה מצי למימר

(a)

Implied question: We could have said that other Mekalkelim are exempt. (These are the Halachos of Shabbos that dangle from a hair.)

אלא רבותא קמ"ל דאע"ג דצריך לעפר מיפטר כיון דלא צריך לגומא.

(b)

Answer: He teaches a Chidush. Even though he needs the earth, he is exempt because he does not need the hole.

10b----------------------------------------10b

8)

TOSFOS DH Meleches Machsheves Asrah Torah

תוספות ד"ה מלאכת מחשבת אסרה תורה

(SUMMARY: Tosfos explains Melachah she'Einah Tzerichah l'Gufah unlike Rashi.)

פרש"י שאינה צריכה לגופה במין מלאכה זאת שברצונו לא היה בנין זה בעולם

(a)

Explanation #1 (Rashi): It is Einah Tzerichah l'Gufah for this kind of Melachah. He wanted that this Binyan would not be in the world.

ולא יתכן דאם כן בכל מלאכות נמי כגון סותר ע"מ לבנות במקומו למה מיחייב והלא ניחא ליה שלא היה (הגהת הב"ח) הבנין בעולם

(b)

Rejection #1: If so, also for all Melachos, e.g. destroying in order to build in its place, why is he liable? He would prefer that there was never this Binyan!

וכן בקורע יריעה שנפל בה דרנא ע"מ לתפור ברצונו לא היה שנפל בה

(c)

Rejection #2: Also regarding tearing a curtain in which a worm came, in order to sew it. He would prefer that it never came!

וכן תופר בגד קרוע (הגהת הב"ח) ג"כ לא ניחא ליה בקרע זה מעולם

(d)

Rejection #3: Also sewing a torn garment, also there in which a worm came, in order to sew it. He would prefer that the tear never came!

וקורע באבלו (הגהת הב"ח) או מחמת טרדא וקורע בחמתו למרמי אימתיה

1.

One who tears due to mourning or distraction, or tears in anger to instill fear [should not be liable]!

לכן נראה להר"י לפרש שאינו צריך לעיקר שורש האיסור כגון הכא שאינו צריך לגומא שהיא המלאכה

(e)

Explanation #2 (Ri): He does not need the primary root of the Isur. E.g. here, he does not need the hole, which is the Melachah.

וכן מוציא מת במטה והרבה דחשיב פ' המצניע (שבת דף צג:)

1.

The same applies to taking a Mes [out to Reshus ha'Rabim] on a bed, and others listed in Shabbos (93b).

ולא דמו למלאכת המשכן שהיו צריכים לעיקר המלאכה מכבה משום צורך הפחמין וצידת תחשים וחלזון וכן כולם כיוצא בהן.

2.

These are unlike Melachah of the Mishkan, in which the primary Melachah was needed, e.g. extinguishing for the sake of wicks, trapping Tachashim (animals whose skins were used for the Mishkan) and Chilazon (whose blood was used to make Techeiles), and all similar to them.

9)

TOSFOS DH Chugu Chaga

תוספות ד"ה חוגו חגא

(SUMMARY: Tosfos gives a source for this word.)

י"מ לשון מחולות כמו יחוגו וינועו כשכור (תהלים קז).

(a)

Explanation: Some say that this word is related to Mecholos (dances), like "Yachugu v'Yanu'u ka'Shikor."

10)

TOSFOS DH bi'Zman Chag Hu d'Lo Yalin v'Chulei

תוספות ד"ה בזמן חג הוא דלא ילין וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains why this is not difficult if the verse discusses Chagigah.)

כי מוקמינן קרא בחגיגה לא שייך לאקשויי בחגיגה הוא דלא ילין הא כל שאר קרבנות ילין

(a)

Implied question: Also when we establish the verse to discuss Chagigah, one can ask "is only Chagigah forbidden to leave overnight, but this is permitted for all other Korbanos?!"

הא כתיב כל הלילה עד הבקר ומוקמינן לה לכל העולין על המזבח

1.

It says "Kol ha'Laylah Ad ha'Boker", and we establish this to discuss everything that goes on the Mizbe'ach!

דהא איכא למימר דלא הוה מוקמינן קרא רק לעולה שהיא כולה כליל (גירסת טורי אבן)

(b)

Answer: We would have established that verse to discuss only Olah, which is totally consumed [on the Mizbe'ach];

אבל שאר קרבנות כגון שלמים וחגיגות שאינם כליל לא.

1.

It would not discuss Korbanos such as Shelamim and Chagigos, which are not totally consumed.

11)

TOSFOS DH v'Lo Yalin Min ha'Basar

תוספות ד"ה ולא ילין מן הבשר

(SUMMARY: Tosfos explains why we are able to expound also another law from this..)

ואף על גב דמוקמינן לקרא בפרק אלו דברים (פסחים דף עא. ושם) בחגיגה שנאכלת לשני ימים ולילה אחד

(a)

Implied question #1: In Pesachim (71a) we establish the verse to discuss Chagigah, which is eaten for two days and one night! (How can we learn from it a Lav for leaving Chelev overnight the entire year?)

ועוד דבשר כתיב דמשמע אכילת אדם

(b)

Implied question #2: The verse says "Basar", which connotes human consumption!

מ"מ מפקינן מיניה תרתי מדכתיב ביום הראשון לבקר ולא כתיב ביום השלישי.

(c)

Answer: In any case, we learn both of them from it, since it wrote "ba'Yom ha'Rishon la'Boker", and did not write 'ba'Yom ha'Shelishi.'

12)

TOSFOS DH La'avor Alav bi'Shnei Lavin

תוספות ד"ה לעבור עליו בשני לאוין

(SUMMARY: Tosfos explains why here, we establish the verse to teach about an extra Lav.)

ואף על גב דאמרינן בעלמא כל היכא דאיכא למידרש דרשינן ולא מוקמינן בלאוי יתירי

(a)

Implied question: In general, we say that whenever we can expound [a new law], we do not establish a verse to teach about extra Lavin!

הכא שאני שאין להעמידו בקרבן חדש שלא מצינו כיוצא בו בתורה

(b)

Answer: Here is different, for we should not establish it to discuss a new Korban that we do not find like it in the Torah.

ודומה לו כמו שמצינו בריש יבמות (דף ד.) דמוקמינן לא יגלה בשומרת יבם של אביו בלאו יתירא ולא מוקמינן ליה באנוסת אביו.

(c)

Support: We find like this in Yevamos (4a). [Rabanan] establish Lo Yigaleh to discuss the Shomeres Yavam of one's father for an extra Lav, and do not establish it to discuss a woman that his father raped [or enticed].

13)

TOSFOS DH v'Yachogu Li ba'Midbar

תוספות ד"ה ויחוגו לי במדבר

(SUMMARY: Tosfos explains what we learn from the Gezeirah Shavah.)

ולא ילין חלב חגי אתא ללמד על ג"ש דמיירי בחגיגה ולא בשאר קרבנות.

(a)

Explanation: "V'Lo Yalin Chelev Chagi" comes to teach about the Gezeirah Shavah, that it applies to Chagigah, and not to other Korbanos. (Rashash - i.e. it applies only to Shalmei Chagigah, in which only the Chelev is offered, but not to Olos.)

14)

TOSFOS DH Me'ilah Michtav Kesivi v'Chulei Mikra Mu'at v'Hilchos Merubos

תוספות ד"ה מעילות מכתב כתיבי וכו' מקרא מועט והלכות מרובות

(SUMMARY: Tosfos discusses what has sparse verses and many Halachos.)

מתוך פרש"י משמע שהוא פירוש התלויין בשערה שיש בו הלכות מרובות תלויין ברמז מקרא מועט כהר התלוי בשיער הראש

(a)

Explanation #1: Rashi connotes that this is the explanation of "hanging from a hair", that there are many Halachos dependent on a hint from sparse verses, like a mountain hanging from a hair of the head.

וקשה למורי מאי פריך בגמרא מעילות מכתב כתיבי ודאי כתיבי אבל יש בהן הלכות הרבה והיינו מקרא מועט והלכות מרובות

(b)

Question (my Rebbi): What was the Gemara's question "Me'ilos are written!"? Surely they are written, but there are many Halachos, i.e. sparse verses and many Halachos!

ומיהו לפי מה שפירש רש"י תלויות ברמז משמע דסבירא ליה דבהדיא לא כתיבי

(c)

Answer: Based on what Rashi explained, that they depend on a hint, this connotes that he holds that they are not written explicitly.

אך גבי שבת פירש מיכתב כתיבי פי' טובא אזהרות כתיבי בשבת מאי מקרא מועט דקאמר מתני'

(d)

Question #1: Regarding Shabbos, he explained [the Gemara's question] "it is written!", i.e. many warnings are written regarding Shabbos. Why does the Mishnah say that there are sparse verses?

והכי לא אפשר לי לפרש גבי מעילות

1.

Here, I cannot explain [like this the Gemara's question] about Me'ilos.

וגם משמע דבהדיא קאמר דכתיבי

(e)

Question #2: The Gemara connotes that it says that they are are written explicitly.

ונראה להר"ר אלחנן לפרש דמילתא באפי נפשיה היא מקרא מועט וקאי לאהלות ויש בהן מקרא מועט אבל ההלכות מרובות

(f)

Explanation #2 (R. Elchanan): This is an independent matter. "Sparse verses" refers to laws of Ohel. There are sparse verses, but there are many Halachos.

1.

Note: An old text of the Mishnah says "Mikra Mu'at", without the word "she'Hen." It seems that this was Tosfos' text (Dikdukei Sofrim).

ובכמה ספרים יש ריוח בין מקרא מועט אדלעיל א"כ משמע דמילתא באפי נפשיה הוא

2.

In several Seforim there is a space between "sparse verses" and above. This connotes that it is an independent matter.

אך בתוספתא (פ"א) תנא מקרא מועט והלכות מרובות כהררין התלויין בשערה ואין להם על מה שיסמכו

(g)

Implied question: However, the Tosefta teaches "sparse verses and many Halachos, like mountains hanging from a hair, and they do not have what to rely on";

מכאן היה אומר רבי יהושע צבחר בצבחר ר"ל מקרא מועט ותולה ברמז מועט

1.

From here, R. Yehoshua said "Tzavchar b'Tzavchar", i.e. sparse verses and it depends on a small hint.

דמשמע כדפירש רש"י

2.

This connotes like Rashi!

ופירש כדפרש"י על הא דקאמר מקרא מועט שברמז נתנו.

3.

He (R. Elchanan) explained like Rashi regarding this that it says sparse verses that were given through a hint.

15)

TOSFOS DH Nasnah l'Chavero Ma'al

תוספות ד"ה נתנה לחברו מעל

(SUMMARY: Tosfos explains why this is unlike one who gave Hekdesh to a grocer.)

ולא דמי לההיא דנתנה לחנוני דלא מעל

(a)

Implied question: This is like one who gave it to a grocer. He was not Mo'el!

דהתם מיירי במזיד ואין מתחלל

(b)

Answer: There, he was Mezid, and the Hekdesh is not profaned;

וחנוני דלא מעל עד שיוציא התם משום דלא עבד מעשה.

1.

The grocer is not Mo'el until he spends it because he did not do an action.

16)

TOSFOS DH Mishkal Shaklah Mah Li Hu Mah Li Chavero

תוספות ד"ה משקל שקלה מה לי הוא מה לי חברו

(SUMMARY: Tosfos explains why these should be the same.)

יש תימה דודאי שינה הרבה כיון שנתנה לחברו יש לו למעול משום טובת הנאה של שאלה כדאמרינן פרק השואל (ב"מ דף צט.)

(a)

Question: Sure, this is very different! Since he gave it to his friend, he should be Mo'el due to Tovas Hana'ah (the benefit) of the loan, like it says in Bava Metzi'a (99a)!

המשאיל קורדום של הקדש מעל לפי טובת הנאה של חברו וחברו מותר לבקע בו לכתחלה

1.

Citation (99a): One who lends a Hekdesh axe was Mo'el for the amount of Tovas Hana'ah of his friend (the borrower), and his friend may cut with it l'Chatchilah.

אבל כי לא נתנה אכתי לא נהנה ממנה כלום

2.

However, when he did not give it, he mid'Oraisa benefit from it at all yet!

וי"ל דהכא מיירי שמתכוין להוציא מרשות הקדש ובמנחות (דף קא.) פירשתי.

(b)

Answer: Here we discuss when he intended to remove it from Hekdesh's Reshus. I explained in Menachos.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF