1)

CARE FOR VARIOUS VESSELS (Yerushalmi Halachah 9 Daf 9a)

כלי כסף משתמש בהן בצונין אבל לא בחמין מפני שמשחירן.

(a)

He should only use cold water but not hot water with silver vessels as it blackens them.

כלי נחושת משתמש בהן בחמין אבל לא על ידי האור מפני שמפחיתן.

(b)

He should only use hot water with copper vessels but not fire, as it wears them down.

מגריפות וקרדומות משתמש בהן ברך אבל לא בקשה.

(c)

He may use rakes and axes on soft things but not on hard things.

מגריפה (מקבל) [מגבל] בה את הטיט ומדיחה ומניחה במקומה.

(d)

He may use a rake to mix the mud and then he should rinse it and return it to its place.

קורדום מבקע בו עצים אבל לא צינים ועצי זית.

1.

He may chop wood with an axe but he may not chop thin date palm nor olive tree wood (as they are hard and damage the axe).

כשם שאת אומר במוצא כך אתה אומר במפקיד.

(e)

The same care instructions that apply to a found item apply to a deposited item.

והמפקיד כסות אצל חבירו מנערה אחת לשלשים יום ואם היתה מרובה גובה שכרו ממנה.

1.

If one deposited a garment with a friend, he should shake it once in 30 days and if it involves a lot of work, he may ask for payment from the owner.

2)

WHEN IS AN ANIMAL CONSIDERED TO BE LOST? (Yerushalmi Halachah 10 Daf 9a)

משנה אי זו היא אבידה מצא חמור ופרה רועין בדרך אין זו אבידה חמור וכליו הפוכין ופרה רצה בין הכרמים הרי זה אבידה

(a)

(Mishnah): What is considered to be lost? If he found a donkey or a cow grazing in the road, they are not lost. If he found a donkey and its load overturned or a cow running between the vines, they are lost.

החזירה וברחה החזירה וברחה אפילו ארבעה וחמשה פעמים חייב שנא' השב תשיבם

(b)

If he returned it and it escaped and he returned it and it again escapred, even four or five times, he must still return it, as the pasuk states (Devarim 22, 1), "hashev teshivem - you shall surely return it'' - (the double wording indicated that he must return it even multiple times).

היה בטל מן הסלע לא יאמר לו תן לי סלע אלא נותן לו שכרו כפועל בטל

(c)

If the finder cannot do a selah's worth of work whilst taking care of the lost item, he cannot tell the loser to return him a selah - rather, he must merely pay him for that time like a manual laborer.

אם יש שם ב''ד מתנה עמו בפני ב''ד אין שם לפני מי יתנה שלו קודם

(d)

If there is a Beis Din in that locality, he may make a stipulation in front of the Beis Din. If there is no Beis Din to be able to make a stipulation, he may leave the lost item and take care of his own business (in order to avoid a financial loss).