בבא מציעא דף כט. א
מה דין שומר אבידה?
בחיוב אונסים | בחיוב גניבה ואבידה | ||
לר' טרפון | חייב - כיון שמותר לו להשתמש | לרבה | פטור - כיון שהוא כשומר חנם |
לר' עקיבא | פטור - כיון שאסור לו להשתמש [1] | לרב יוסף | חייב- כיון שהוא כשומר שכר [2] |
בבא מציעא דף כט: א
האם יכול להשתמש במעות אבידה?
אליבא דר' טרפון | אליבא דר' עקיבא | |
בדמי אבידה [3] | מותר לו להשתמש | אסור לו להשתמש |
מצא מעות [4] | אסור לו להשתמש [5] | אסור לו להשתמש |
המוצא ספרים - כל כמה זמן יש לו לקרוא בהן ואם לא יודע לקרות יש לו לגוללן?
בספרים חדשים | בספרים ישנים | |
לתנא דמתניתין ולר' אליעזר ב"י | כל שלשים יום | כל שלשים יום |
לתנא קמא דברייתא | כל י"ב חודש | כל י"ב חודש |
לסומכוס | כל שלשים יום [6] | כל י"ב חודש |
שני אנשים או שלשה יכולים ללמוד [7] בספר של אבידה או לא?
בענין אחד | בשני ענינים | |
שני אנשים | לא יכולים | יכולים |
שלשה אנשים | לא יכולים | לא יכולים |
[1] ואם עבר ונשתמש, הרי הוא כשולח יד בפקדון שחייב באונסים.
[2] דשומר מצוה הוא, דהעוסק במצוה פטור מן המצוה, ואם יבוא עני הוא יהיה פטור מלתת לו צדקה באותה שעה, ונמצא שנשתכר. ולרבה "פרוטה דרב יוסף לא שכיח".
[3] דהיינו שמצא בהמות וטיפל בהם, ואחר הזמן שצריך לטפל בהם מכרם, וכציור המשנה.
[4] כגון שמצא מעות שצריך להכריז עליהם - כמו במגדלין שלא אמרינן בהו "הרי אלו שלו".
[5] הכי אמר ר' חלבו - וכן הסכים אביי, דכיון שלא טרח בהם לא התירו לו להשתמש בהן.
[6] דס"ל דספר חדש ממהר להתעפש, כיון שספרים שלהם עשויים בגלילה, ואם לא נפתחים מתעפשים.
[7] וכל זה שהותר ללמוד הוא דוקא שלא לומד בענין זה פעם ראשונה, שאז כיון שמתעכב הרבה כדי להבינו יש לחוש שיקלקל את הספר.