1)

LIABILITY FOR KILLING (Yerushalmi Perek 4 Halachah 6 Daf 22a)

מתני' שור שהיה מתחכך בכותל ונפל על האדם

(a)

(Mishnah): If an ox was scratching on the wall, and it fell on a man [it is not killed];

נתכוון להרוג את הבהמה והרג את האדם לעכו''ם והרג את ישראל לנפלים והרג בן קיימא פטור:

1.

If it intended to kill an animal, and it killed a person, or [it intended to kill] a Nochri, and it killed a Yisrael, or [it intended to kill] a stillborn baby, and it killed a viable baby, so is exempt [from Misah].

גמ' [ויקרא כד יז] ואיש כי יכה כל נפש אדם. להביא את המכה ויש בו כדי להמית.

(b)

(Gemara): "V'Ish Ki Yakeh Kol Nefesh Adam'' includes (limits liability to) one who struck, and it was hard enough to kill.

אית תניי תני אין בו כדי להמית.

(c)

Some teach [that it includes even if] it was not hard enough to kill.

א''ר לא ואפילו יש בו כדי להמית ובא אחר והמית הממית חייב.

(d)

(R. La): Even if it was hard enough to kill, and someone else came and killed him (before he died due to the first blow, the latter) is liable.

[שמות כא כט] והמית איש או אשה מה האיש מוריש נזקיו לבניו אף אשה מורשת נזקיה לבניה.

(e)

"V'Hemis Ish Oh Ishah'' [equates a woman to a man]. Just like a man bequeaths damages [owed to him] to his sons, also a woman bequeaths damages to her sons.

ואין הבעל יורש את אשתו.

(f)

Question: (Why does she bequeath to her sons?) Does a man not inherit his wife?!

אמר ר''ל כך פירשה ר' הושעיה אבי המשנה בכופר של אחר מיתה שנו.

(g)

Answer (Reish Lakish): So explained R. Hoshayah, the father of the Mishnah. This discusses Kofer, which is owed only after death. (A husband inherits only what his wife owned in her lifetime. SEDEI YEHOSHUA - R. Oshaya (this was his text) is called the father of the Mishnah, for he and R. Chiyah authorized Beraisos. Any Beraisa that they did not authorize is [perhaps] erroneous, and we may not challenge from it (Chulin 141a).)

תני המוכר שור לחבירו ונמצא נגחן רב אמר מקח טעות הוא

(h)

If one sold an ox to his friend, and it was found to be a gorer, Rav says, the sale is mistaken (and therefore void);

ושמואל אמר יכיל הוא מימר ליה לשחיטה מכרתיו לך

(i)

(Shmuel): [The seller] can say, I sold it to you to slaughter it (the sale is valid).

. [שם ל] ונתן פדיון נפשו. אית תניי תני נפש מזיק אית תניי תני נפש ניזק.

(j)

"V'Nasan Pidyon Nafsho'' - some teach [that it is the value of] the damager's life. Some teach [that it is the value of] the victim's life;

מאן דאמר נפש ניזק [דף כב עמוד ב] הכהו הראשון הכיית מיתה ובא השני ובילבלו. אין תימר יש נזקים בכולו הראשון נותן נזקו והשני נותן כופרו

(k)

According to the opinion that it is the victim's life, if the first hit him with a mortal blow, and the second came and made him die sooner - if you will say that Nezek applies to all of him (we do not consider as if he is already dead), the first pays the Nezek, and the second pays Kofer;

אין תימר אין נזקין בכולו הראשון נותן כופרו והשני פטור

1.

If you will say that Nezek does not apply to all of him, the first pays his Kofer, and the second is exempt.

כמאן דמר פדיון נפשו של מזיק. [דף יט עמוד א (עוז והדר)] אין תימר (יש) [צ''ל אין - פני משה] ניזקין בכולו הראשון נותן כופרו והשני פטור

(l)

According to the opinion that it is the damager's life, if you will say that Nezek does not apply to all of him, the first pays his Kofer, and the second is exempt;

אין תימר (אין) [צ''ל יש - פני משה] נזקין בכולו שניהן פטורין:

1.

If you will say that Nezek applies to all of him, both of them are exempt (neither totally killed him).

2)

A DAMAGER WITHOUT AN OWNER (Yerushalmi Perek 4 Halachah 7 Daf 22b)

מתני' שור האשה שור היתומים שור אפיטרופוס שור המדבר שור ההקדש שור הגר שמת ואין לו יורשין הרי אילו חייבין מיתה

(a)

(Mishnah): The ox of a woman, of orphans (without an Apotropos), of (orphans with) an Apotropos, an ox of the wilderness, a Hekdesh ox, and the ox of a convert who died without heirs, they are killed [for killing];

ר' יהודה אומר שור המדבר שור ההקדש שור הגר שמת ואין לו יורשין פטורין מן המיתה מפני שאין להן בעלים:

(b)

R. Yehudah says, we do not kill an ox of the wilderness, of Hekdesh, or of a convert who died without heirs, because it has no owner.

גמ' מאי טעמא דרבי יודן

(c)

(Gemara) Question: What is R. Yehudah's reason?

והועד בבעליו ולא ישמרנו. אין בעלים לאילו.

(d)

Answer: It says "v'Hu'ad bi'V'alav v'Lo Yishmerenu'' - these have no owner.

לענין נזקין

(e)

Question: What is the law regarding Nezikin (e.g. if the owner made it Hefker after it damaged, before the final verdict)?

תני רבי הושעיה לעניין נזקין רבי מאיר מחייב ורבי יודן פוטר.

(f)

(R. Hoshayah): Regarding Nezikin, R. Meir obligates and R. Yehudah exempts.

לכופר מה

(g)

Question: What is the law regarding Kofer?

רבי פדת בשם ר' הושעיה הכל מודין בכופר שהוא חייב

(h)

Answer #1 (R. Pedas citing R. Hoshayah): All agree about Kofer, that he is liable.

ואית דאמרין רבי יוחנן בשם רבי ינאי כשם שחולקין בנזקין כך הן חולקים בכופר.

(i)

Answer #2 (R. Yochanan citing R. Yanai): Just like they argue about Nezikin, they argue about Kofer.

ר' ירמיה בעי קומי ר' זעירא היך עבדין עובדא

(j)

Question (R. Yirmeyah, to R. Ze'ira): How do we rule in practice?

א''ל כר' הושעי' לעניין נזקין ר' מאיר מחייב ורבי יודן פוטר הא לכופר דברי הכל חייב:

(k)

Answer (R. Ze'ira): We rule like R. Hoshayah. Regarding Nezikin, R. Meir obligates and R. Yehudah exempts. Regarding Kofer, all obligate.