1)

TOSFOS DH SHE'KEVAR HODEH MI'PI ATZMO

תוס' ד"ה שכבר הודה מפי עצמו

(Summary: Tosfos reconciles this Sugya in ha'Mafkid of with the Gemara's presentation of the story of the Chasid cited on the previous Amud.)

מהאי לישנא דייק בהמפקיד (ב"מ דף לז:), וגם מחמת פירכא אחריתי, מוקי לה בבא לצאת ידי שמים.

(a)

Two proofs: The Gemara in 'ha'Mafkid' (Bava Metzi'a, Daf 37b) extrapolates both from this Lashon and from another Pircha that it is speaking where he comes to fulfill his moral obligation.

ותימה, א"כ, ההוא מעשה דחסיד אחד, אמאי אמר ליה רבי טרפון 'הנח דמי מקחך ביניהם' ,הא כיון דחסיד הוה, מסתמא היה בא לצאת ידי שמים?

(b)

Question: That being the case, in the case of the Chasid, why did Rebbi Tarfon tell him to place the value of his sale among them, since, seeing as he was a Chasid, we can assume that he wanted to fulfill his moral obligation?

וי"ל, דלכתחילה בא עמו לדין, אם הוא חייב מן הדין, ושוב מה שעשה, עשה.

(c)

Answer #1: Initially, he came for litigation, to know whether he was Chayav min ha'Din, and whatever happened subsequently, happened.

א"נ, אפילו לצאת ידי שמים אין חייב לר' טרפון אלא בגזל, אבל בפקדון ומקח דלא עשה איסורא, לא.

(d)

Answer #2: Alternatively, one is not even Chayav to fulfill one's moral obligation according to Rebbi Tarfon, other than by Gezel, but not by a Pikadon or by a sale.

וכן משמע בהמפקיד (שם דף לז. ושם) ...

(e)

Proof: And this is also implied in 'ha'Mafkid' (Ibid, Daf 37a, See Tosfos there, DH 'Hasam') ...

דכי רמי התם גזל א'גזל משני 'הכא בבא לצאת ידי שמים' ;ולעיל מיניה כי רמי פקדון א'פקדון, לא בעי לשנויי הכי.

1.

Proof (cont.): ... because when the Gemara asks there from 'Gezel' on to 'Gezel', it answers that the current case is speaking where he is coming o fulfill his moral obligation; whereas when the Gemara asked earlier from 'Pikadon' on to 'Pikadon', it did not want to give that answer.

ואין להאריך כאן בסוגיא דהתם.

(f)

Conclusion: But here is not the place to elaborate on the Sugya in 'ha'Mafkid'.

2)

TOSFOS DH AMAR RAVA SHA'ANI MASMISIN ETC.

תוס' ד"ה אמר רבא שאני מתני' כו'

(Summary: Tosfos discusses two possible interpretations of Rava's answer, depending on the text.)

לפי הספרים דל"ג 'אלא' ,משמע דאתא רבא לתרוצי פירכא דפרכינן לר' טרפון, דלעולם רבי טרפון היא...

(a)

Explanation #1: According to the texts that do not read 'Ela', it implies that Rava is coming to answer the Kashya that the Gemara asked according to Rebbi Tarfon - to say that really the author is Rebbi Tarfon ...

וקאמר כיון דאודי ליה, כמ"ד 'יהא בידך' דמי, א"כ מסתמא מיירי כשהודה בפניו...

1.

Explanation #1 (cont.): ... and it is saying that, since he admitted to him, it is as if he explicitly said 'Let it be in your hand', in which case, it probably speaks where he admitted in front of him ...

דאם לא כן, אמאי הוי כמ"ד 'יהא בידך' ...

2.

Proof: ... because otherwise, why should it be as if he said 'Let it be in your hand' ...

וכיון דבהודאה בפניו מיירי מתניתין, אכתי תקשה אמאי לא מוקי מתני' נמי כר"ע?

(b)

Explanation #1 (concl.): And since the Mishnah is speaking where he admitted in front of him, one can still ask why the Gemara does not establish it like Rebbi Akiva as well?

ואע"ג דקניס ר"ע אפילו היכא דלא נשבע...

(c)

Implied Question: ... because even though Rebbi Akiva penalizes even where he did not swear ...

ה"מ דלא הדר ממונא למריה, אבל במתני' היכא דלא נשבע והודה לו בפניו, הדר ממונא למריה...

(d)

Answer: ... that is only where the money is not returned to the owner, whereas since the Mishnah is speaking where he did not swear and where he admitted in his presence, the money is returned to the owner ...

דכיון דהודה לו בפניו, מה לי תופס בידו מ"ל נתן ביד ב"ד? הלכך לא יקנוס ר"ע.

1.

Reason: ... because, since he admitted in his presence, what difference does it make whether he holds it in his hand or whether he gives it over to the Beis-Din? Consequently, Rebbi Akiva will not issue a K'nas.

וי"ל, דסברת גמרא היה כיון דקניס ר"ע, בכל מקום קניס, כיון דעבד איסורא, ולא יחלק.

(e)

Answer: The Gemara maintains that, since Rebbi Akiva penalizes, he does so in all cases, since he did an Aveirah, and he does not draw any distinctions.

ומיהו אין נראה דמיירי הכא בשהודה בפניו, דא"כ, אפילו נשבע נמי אין צריך להוליכו אחריו למדי, ויכול להביא כפרה...

(f)

Retraction: However, it does not seem to speak here where he admitted in front of the owner, because if he did, even if he swore to him, he would not need to take it after him to Madai, and he can bring his Kaparah ...

דכיון דהודה לו בפניו והניחו בידו והלך, הרי הוא כהפקידו בידו, ואמאי יהא צריך להוליכו אחריו?

1.

Reason: ... because, since he admitted in front of him and placed the money in his hands and left, it is as if he deposited it in his hand, so why should he need o take it after him?

אלא ודאי מיירי כשהודה שלא בפניו אלא בפני עדים.

2.

Retraction (con.): It must therefore speak where he admitted not in his presence, but in the presence of witnesses.

והשתא א"ש דלא מתוקמא מתני' כר"ע, דלא מהדר ממונא למריה כיון שלא נתן ביד ב"ד.

(g)

Conclusion: And that explains why it cannot establish the Mishnah like Rebbi Akiva, because, since he did not hand over the money to Beis-Din, it has not been returned to the owner.

ולפי מה שפי' בקונטרס 'אלא אמר רבא' א"ש ...

(h)

Explanation #2: But according to Rashi, who has the text 'But Rav said', the there is no problem ...

דרבא לא בא לתרץ פירכא דפרכינן לר' טרפון ,אלא טעמא דמתני' מפרש בכה"ג דמצי לאוקמי בין כר"ע בין כרבי טרפון.

1.

Explanation #2 (cont.): ... since then Rava is not coming to answer the Kashya on Rebbi Tarfon; but to explain the Mishnah in a way that makes it possible to establish it according to both Rebbi Akiva and Rebbi Tarfon.

3)

TOSFOS DH SHALI'ACH SHE'AS'O ETC.

תוס' ד"ה שליח שעשאו כו'

(Summary: Tosfos clarifies the case.)

לכאורה נראה דאיירי כגון דלא אמר לו 'שלח לי על ידו' ,רק עדים מעידים שעשאו שליח...

(a)

Explanation #1: Initially, it seems to be speaking where he did not say to him 'Send it through him!' (See Hagahos ha'Bach), only witnesses testify that he appointed him a Shali'ach ...

אבל אם היה אומר 'שלח לי על ידו' ,פשיטא דהוי שליח...

1.

Explanation #1 (cont.): ... because had he done so, it is obvious that he would be a Shali'ach ...

דהא תנן בהשואל (ב"מ דף צח: ושם) אמר ליה השואל 'שלח לי ביד בני ביד עבדי ביד שלוחי, או ביד בנך או ביד עבדך או ביד שלוחך ושלחה, חייב' ...

(b)

Source: ... since the Mishnah in 'ha'Sho'el' (Bava Metzi'a, Daf 98b & 99a) states that, if the borrower tells the owner to send it with his (the borrower's) son, his Eved or his Shali'ach, or with the son, the Eved or the Shali'ach of the owner, he is Chayav ...

ומ"ל א"ל בפניו 'שלח' ומ"ל אמר ליה שלא בפניו 'שלח?'

1.

Source (cont.): ... and what difference does it make whether he told him to send it in his presence or not in his presence.

ומיהו לקמן לא משמע הכי -דבעי לשמואל 'מאי תקנתיה? ; 'הול"ל ששלח ליה 'שלח לי ע"י זה' ,דאז הוי שליח?

(c)

Refutation: However, this is not implied later (on Amud Beis), when the Gemara asks according to Shmuel what he can do about it - where it should have answered that where he sends a message 'Send me the money via this man', in which case he is a Shali'ach.

לכך צ"ל דבכל ענין שלא בפניו לא הוי שליח עד שיאמר לו בפניו 'שלח לי על ידו! ...'

(d)

Explanation #2: We will therefore be forced to say that he is never a Shali'ach when it is not in his presence, until he says to him in his presence 'Send it to me via him!'

כההיא דהשואל דאיירי בפניו...

1.

Proof: ... like the case in 'ha'Sho'el', which speaks specifically in his presence.

וכן מוכיח מתוך הקונטרס.

2.

Support: And this is also evident from Rashi.

4)

TOSFOS DH RABAH AMAR LO HAVI SHALI'ACH

תוס' ד"ה רבה אמר לא הוי שליח

(Summary: Tosfos reconciles Rabah here with Rabah in 'ha'Mocher es ha'Sefinah'.)

יש מקשים דרבה א'דרבה -דהכא קאמר רבה דלא הוי שליח...

(a)

Question: Some commentaries query Rabah here, when he says that he is not a Shali'ach ...

ובפ' המוכר את הספינה (ב"ב דף פז:) אמרינן רבה ורב יוסף דאמרי תרוייהו 'הכא בחנוני מוכר צלוחית עסקינן, ואזדא ר' יהודה לטעמיה דאמר "לאתויי שדריה" ...

1.

Question (cont.): ... from the Gemara in Perek ha'Mocher es ha'Sefinah (Bava Basra, Daf 87b), where Rabah and Rav Yosef establish the case by a shop-keeper, adding that Rebbi Yehudah follows his reasoning - that he sent him to bring it (and not merely to obtain information).

הרי לרבה אליבא דר' יהודה הוי שליח?

2.

Question (concl.): So we see that according to Rabah in Rebbi Yehudah, he is a Shali'ach?

וי"ל, דשאני התם, דכיון שנתן לו פונדיון וצוה לו להביא באיסר שמן, הוי כאילו א"ל בהדיא 'שלח לי על ידו' .ופטור.

(b)

Answer #1: It is different there, because, since he gave him a Pundiyon with instructions to bring him back an Isar's-worth of oil, it is as if he expressly told him to send it through him, and he is Patur.

ולפי מה שפירשתי דדוקא שאמר ליה בפניו, אית לן למימר דכיון דנתן הפונדיון, הוי כאילו אמר ליה בפניו 'שלח' ;הלכך אמר ר' יהודה 'לאתויי שדריה ' .

(c)

Answer #2: And according to what Tosfos wrote (earlier, in DH 'Shali'ach') - that it is specifically where he told him in his presence ... , we can answer that, since he gave him the Pundiyon, it is as if he said 'Send it!' in his presence, which explains why Rebbi Yehudah says 'He sent him to bring it'.

5)

TOSFOS DH HACHI KA'AMAR LEIH INISH MEHEIMNA HU

תוס' ד"ה הכי קא"ל איניש מהימנא הוא

(Summary: Tosfos explains why he is liable for Onsin, despite the fact that the owner has proclaimed him trustworthy.)

תימה, אמאי חייב הוא מן הדין באחריות אונס הדרך, והא אין יכול לומר 'אין רצוני שיהא פקדוני ביד אחר' ,כיון דתפיס ליה באיניש מהימנא?

(a)

Question: Why is he liable for the Onsin of the journey, seeing as the owner, who proclaimed him trustworthy, cannot claim that he did not want his Pikadon to be handed over to a stranger (as in Gitin, Daf 29a)?

וי"ל, דנראה דאפילו הוא עצמו הביאו בדרך ונאנס, חייב...

(b)

Answer: It seems that even if he himself would bring the animal along that route and an Oneis would occur, he would be Chayav ...

דפשיעה הוא עושה שמוליכו בדרך במקום פלוני שיש בו סכנה...

1.

Reason: ... because the fact that he took it along that dangerous route is in itself, an act of negligence ...

ובע"כ חייב לשמור עד שיחזירנו לו בישוב, במקום שהפקידו אצלו...

2.

Answer (cont.): ... and whether he likes it or not, he is Chayav to look after it until he returns it to the owner in a residential area, in the location where he received it.

כדאמרינן לקמן (דף קיח.) ד'המפקיד אצל חבירו בישוב, לא יחזיר לו במדבר' ...

(c)

Proof: ... as the Gemara says later (on Daf 118a) 'Someone who deposits an article by his friend in a residential area, he is not permitted to return it to a desert' ...

משמע דבעל כרחו חייב לשמור עד שיחזירנו בישוב במקום שהפקידו, ולאו כל כמיניה להחזיר לו במדבר במקום סכנה.

1.

Proof (cont.): ... implying that he is obligated to look after it until he has returned it in the residential area that he received it, and he has no right to return it to him in a desert, which is a location of danger.

6)

TOSFOS DH HEICHI AS'O BE'EIDIM MINA YAD'INAN

תוס' ד"ה אי דלא עשאו בעדים מנא ידעינן

(Summary: Tosfos explains the Kashya.)

כלומר -היכי מסר לו משאיל, כיון דלא ידע אי האי שליח של שואל הוא.

(a)

Clarification: In other words, how did the owner hand him the cow, seeing as he did not know whether he was the Shali'ach of the Sho'el?

7)

TOSFOS DH BI'SECHIRO U'LEKITO

תוס' ד"ה בשכירו ולקיטו

(Summary: Tosfos poses two basic Kashyos on this Sugya.)

תימה, אמאי לא אמר רב חסדא נמי א'הא?

(a)

Question #1: Why did Rav Chisda himself not give his explanation on this case?

ועוד תימה, אמאי לא פריך ליה מעיקרא ממתני' ,והדר הוה ליה למפרך מההיא דפ' השואל?

(b)

Question #2: Moreover, why did the Gemara not first ask from our Mishnah and then from the Mishnah in 'ha'Sho'el'?

104b----------------------------------------104b

8)

TOSFOS DH EIN MESHALCHIN MA'OS BI'DEYUKNI AFILU EIDIM CHASUMIM ALEIH

תוס' ד"ה אין משלחין מעות בדיוקני אפילו עדים חתומים עליה

(Summary: Tosfos presents two ways of explaining the statement.)

פי' -אם אמר לסופר 'כתוב לפלוני שישלח לי מעות ע"י פלוני' ! ואחר כך חתם בדיוקני שלו -ואפילו עדים חתומים עליה שהיא דיוקני שלו, אינו מועיל ...

(a)

Explanation #1: This means that if Reuven tells the Sofer to write to Shimon that he should send him money via Levi, and he then signs it with a D'yukni (a figure in place of his signature) - even if witnesses sign that this is indeed his 'trademark', it is ineffective ...

אבל אם היו חתומים על זה שאמר ליה לשלוח על ידו, אז הוי שליח.

1.

Explanation #1 (cont.): Though if the witnesses were to sign on the fact that he issued the instructions, Levi would be a Shali'ach.

אי נמי, אם כתב בכתב ידו 'שלח על ידי פלוני' ! .

(b)

Explanation #2: Alternatively, it means that he wrote in his own handwriting 'Send it through Levi!'

וא"ת, ואמאי לא מהני דיוקני דידיה? והא אמרינן בהשולח (גיטין דף לו.) ובהמגרש (שם דף פז:) ד'מר חתים כוורא ומר חתים מכותא ' ?

(c)

Question: Why is a D'yukni not effective, in face of the Gemara in 'ha'Shole'ach' (Gitin, Daf 87b) where 'One Amora signed in the shape of a fish, and another, in the shape of a mast'?

וי"ל, דהני מילי בשמות חכמים דפקיעי, אבל איניש אחרינא, לא.

(d)

Answer: That applies exclusively to the names of Chachamim who are well-known, but not to anybody else.

ולפי מאי שפירשנו לעיל 'אפילו כתב בכתב ידו וחתם בדיוקני, אין מועיל' ,כל זמן שלא אמר ליה בפניו.

(e)

Explanation #3: According to what Tosfos explained earlier (on Amud Alef, DH 'Shali'ach'), even if he wrote in his own handwriting and signed with a D'yukni, it will not help, as long as he does not instruct him personally.

9)

TOSFOS DH VE'REBBI YOCHANAN AMAR IM EIDIM CHASUMIM ALAV SHOLCHIN

תוס' ד"ה ורבי יוחנן אמר אם עדים חתומים עליו שולחין

(Summary: Tosfos clarifies Rebbi Yochanan's opinion, and issues a ruling with regard to 'Shali'ach she'As'o be'Eidim'.)

וה"ה לרבי יוחנן בלא דיוקני, בשליח שעשאו בעדים, כדאמר רבי יוחנן לעיל דהוי שליח...

(a)

Clarification: The same will apply according to Rebbi Yochanan without a D'yukni, in the case of a Shali'ach whom he appointed with witnesses, who is a Shali'ach, as Rebbi Yochanan stated earlier.

והכא אתא לאשמועינן דדיוקני בלא עדים לא מהני ולא מידי.

1.

Clarification: ... and he is coming to teach us here that a D'yukni without witnesses is not effective.

ונראה דהלכתא כרב חסדא -ד'שליח שעשאו בעדים הוי שליח' ...

(b)

Halachah: The Halachah is like Rav Chisda - that 'A Shali'ach whom one appoints with witnesses, is a Shali'ach' ...

דהא ר' יוחנן ור' אלעזר קיימי כוותיה.

1.

Reason: Since Rebbi Yochanan and Rebbi Elazar hold like him.

ואע"ג דשמואל קאי כרבה ...

(c)

Implied Question: And even though Sh'muel concurs with Rabah ...

קי"ל דרב ור' יוחנן הלכה כר' יוחנן, וה"ה דלגבי שמואל הלכה כר' יוחנן.

(d)

Answer: ... we Pasken like Rebbi Yochanan when he argues with Rav, so too will we Pasken like him when he argues with Sh'muel.

10)

TOSFOS DH AGAV ASIPA DE'BEISEIH

תוס' ד"ה אגב אסיפא דביתיה

(Summary: Tosfos discusses how much Karka is required and presents an alternative to owning Karka in order to write a Harsha'ah.)

ומה שכותבין בהרשאה 'והקניתי לו ד' אמות בחצרי' ...

(a)

Implied Question: And what one writes in a Harsha'ah that the owner is Makneh to him four Amos in his Chatzer ...

לאו דוקא...

(b)

Answer: ... is La'av Davka ...

דהא אמרינן בפ"ק דקדושין (דף כו: ושם) דקרקע כל שהו חייב בפאה ... ,וקונין עמה נכסים שאין להם אחריות.

1.

Source: ... seeing as the Gemara states in the first Perek of Kidushin (Daf 26b & 27a) that the smallest measure of Karka is Chayav Pe'ah ... and one can acquire Metalt'lin together with it.

ומה שכותבין הרשאה אפילו אותם שאין להם קרקע...

(c)

Implied Question: And the fact that even people who do not own Karka tend to write a Harsha'ah ...

י"מ משום ד'הודאת בעל דין כמאה עדים דמי' .

(d)

Answer: ... some attribute this to the principle 'The admission of the litigant is akin to a hundred witnesses'.

וקשה, דבפרק חזקת הבתים (ב"ב דף מד: ושם) דפריך 'וליחוש דילמא אקני ליה מטלטלי אגב מקרקעי? 'ומשני 'לא צריכא דאמרי עדים "ידענא ביה בהאי גברא דלא הוה ליה ארעא מעולם"

(e)

Question #1: The Gemara in Perek Chzkas ha'Batim (Bava Basra, Daf 44b & 45a) asks 'Let us suspect that he was Makneh to him Metalt'lin together with Karka?' And it answers 'The case must be where witnesses testify that they know for a fact that the man in question never owned Karka'?

ובפרק מי שמת (שם דף קמט.) גבי 'עובדא דאיסור גיורא' דקאמר 'במאי ליקני רב מרי בריה להנהו זוזי? אי דליקני ליה איסור גיורא אגב קרקע, לית ליה קרקע. '

(f)

Question #2: And in Perek Mi she'Meis (Ibid. Daf 149a) in connection with the case of Isur Giyora, where the Gemara, in response to the question as to how he would be Makneh the money to his son, Mari, answers 'If it was together with Karka - Isur did not own any Karka'.

וי"ל, דההוא דאיסור גיורא מעיקרא ודאי לא אסיק אדעתיה טעמא דהודאה, אבל במסקנא קאמר 'א'דהכי נפק אודיתא מבי איסור.'

(g)

Answer (to first question): Initially, the reason of admission did not occur to the Gemara there (regarding Isur Giyora); but later on, it concludes 'In the meantime, an admission was issued from the house of Isur'.

וההיא דח"ה -כיון שאין אלא חששא בעלמא -דלמא אקני ליה' ,כיון דלית ליה ארעא, לא חיישינן.

(h)

Answer (to second question): And as for the Gemara in Chezkas ha'Batim - seeing as it was merely a suspicion that perhaps he was Makneh it to him, since he did not own any land, we do not act on it.

וההיא דפ' הזהב (ב"מ דף מו. ושם) גבי 'היה עומד בגורן' דפריך 'וליקני ליה אגב ארעא? 'ומשני 'דלית ליה ארעא' ...

(i)

Implied Question: And as for the Gemara in Perek ha'Zahav (Bava Metzi'a, Daf 46a & 46b), which, in connection with the case 'Hayah Omeid be'Goren', asks 'Let him be Makneh it (the Ma'aser-Sheini money) together with Karka?', and it answers that he does not own Karka ...

התם מדאורייתא בעינן דאית ליה ארעא, דאי לית ליה ארעא, לא היו קרוין מעותיו מדאורייתא, שיוכל לפדות בהן פירות מעשר שני...

(j)

Answer: ... there, min ha'Torah he (the purchaser) has to own Karka, because otherwise, the money would not be considered his (the owner of the Ma'aser Sheini) min ha'Torah, with which to redeem his Ma'aser Sheini.

אבל לענין לגבות, כיון שהודה שיש לו והקנה לו אגב קרקע, למה לא יגבה? [עי' תוס' כתובות נד: ד"ה אע"פ, וב"ב מד: ד"ה דלא].

1.

Answer (cont.): ... whereas with regard to claiming money, since he admitted that he owns land, and he was Makneh it together with Karka, why should he not be able to claim it? See also Tosfos, Kesuvos, Daf 54b Tosfos DH 'Af-al-Pi' & Bava Basra, Daf 44b, DH 'de'Lo').

11)

TOSFOS DH CHUTZ MI'PACHOS SHAVEH P'RUTAH BE'KEREN (This Dibur belongs to the Mishnah on Daf 103a)

תוס' ד"ה חוץ מפחות שוה פרוטה בקרן

(Summary: Tosfos queries the need to insert this in the Mishnah.)

תימה, אמאי איצטריך למיתני הא? כיון דברישא תנן 'שוה פרוטה' משמע אבל פחות לא?

(a)

Question: Why does the Tana need to mention this? Since the Reisha states 'Shaveh P'rutah', it implies not less than that?

12)

TOSFOS DH NASAN LO S HA'KEREN VE'NISHBA LO AL HA'CHOMESH

תוס' ד"ה נתן לו את הקרן ונשבע לו על החומש

(Summary: Tosfos discusses the case and elaborates.)

הוא הדין אם לא נתן לו את הקרן ונשבע א'תרוייהו א'קרן וא'חומש, היה מוסיף חומש על חומש...

(a)

Implied Question: Even if he had not paid the Keren, but swore on both the Keren and the fifth, he would have to add a fifth on to the fifth ...

אלא אורחא דמילתא נקט, דא'קרן אין נשבעין שני פעמים.

(b)

Answer: Only the Tana presents a regular case, since one does not swear twice on the Keren.

והוא הדין אם נשבע על החומש, דיוליכנו אחריו למדי...

(c)

Chidush: On the other hand, if he swears on the fifth, he will be obligated to take it after him to Madai ...

דכיון שנשבע עליו, נעשה כגזלן.

1.

Reason: ...because, since he swore on it, he became a Gazlan.

13)

TOSFOS DH YESH TALMUD KA'AMINA U'MI'RIBUYA DI'KERA'I

תוס' ד"ה יש תלמוד קאמינא ומריבויא דקראי

(Summary: Tosfos asks why a special Pasuk is necessary for the Keren.)

תימה, אמאי איצטריך קרא לקרן? דאמאי לא ישלם קרן, כיון דאיכא אחריות נכסים ועמד בדין; דבהכי מוקמינן לה בסמוך?

(a)

Question: Why do we need a Pasuk for the Keren? Why should he not be Chayav to pay it, seeing as there is Achrayus Nechasim and he already attended the court-hearing - as the Gemara will establish shortly?

14)

TOSFOS DH MILVEH AL PEH HI VE'EIN GOVAH LO MIN HA'YORSHIN VE'LO MIN HA'LEKUCHOS

תוס' ד"ה מלוה על פה היא ואין גובה לא מן היורשים ולא מן הלקוחות

(Summary: Tosfos clarifies the case and elaborates.)

למ"ד 'שיעבודא לאו דאורייתא' פריך, דהכא משמע דמדאורייתא גובין מיורשין.

(a)

Clarification: The question is according to the opinion that holds 'Shibuda La'av d'Oraysa', since here it implies that it is mi'd'Oraysa that one claims from the heirs.

ומההיא ברייתא דהגוזל ומאכיל (לקמן דף קיא:) 'אם הניח להם אביהם אחריות נכסים, חייבים לשלם' ליכא למפרך ליה מידי...

(b)

Refuted Question: One cannot however, ask from the Beraisa in 'ha'Gozel u'Ma'achil' (later, on Daf 111a) which states that if their father left them Karka, they are obligated to pay' ...

דאיהו מוקי ליה מדרבנן -כדי שלא תנעול דלת בפני לוין' ,כדפסיק רב פפא בפרק גט פשוט (ב"ב דף קעו. ושם).

(c)

Refutation: ... because he will establish that mi'de'Rabanan - 'In order not to close the door before the borrowers', as Rav Papa Paskens in Perek Get Pashut (Bava Basra, Daf 176a & 176b).

ומיהו לרב ושמואל דאמרי 'מלוה ע"פ אין גובה לא מן היורשין ולא מן הלקוחות, ואפילו מדרבנן -כדמוכח בח"ה (שם דף מב.) ובסוף מי שמת (שם דף קנז.)...

(d)

Question: According to Rav and Shmuel however, who say that one cannot claim an oral loan from the heirs or from the purchasers - even mi'de'Rabanan, as is evident in 'Chezkas ha'Batim' (Ibid. Daf 42a) and at the end of 'Mi she'Meis' (Ibid. Daf 157a) ...

איכא לאקשויי מההיא ברייתא דלקמן.

1.

Question (cont.): ... one can ask from that later Beraisa.

ואיכא למימר דאינהו מוקמי לה בשעמד בדין.

(e)

Answer: One can answer though, that they will establish it where he has already attended the court-hearing (be'she'Amad ba'Din).

ומה שהקשה בקונט' דהך העמדה בדין מאי מהני, הרי כפר ונשבע...

(f)

Question: And with regard to Rashi's Kashya as to how can be'she'Amad ba'Din make any difference, bearing in mind that their father denied the claim and swore to that effect ...

דהא אוקימנא לעיל בשלא הודה אביו והודה בנו?

1.

Source: ... seeing as the Gemara established the case earlier where the father did not admit, but the son did?

י"ל, בעמד בדין לאחר שבועה ע"י עדים, דלא מיחייב האב חומש...

(g)

Answer: It speaks where the court hearing took place after he swore in front of witnesses, in which case the father is not Chayav to pay the fifth ...

כדתנן לקמן במתניתין -דהיכא דאיכא עדים, לא מיחייב חומש.

1.

Source: ... as we will learn in the Mishnah later (on Daf 109b) - that where there are witnesses, he is not Chayav to pay the Chomesh.