1)

TOSFOS DH YATZA EVED SHE'EIN LO ACHVAH

תוס' ד"ה יצא עבד שאין לו אחוה

(Summary: Tosfos clarifies the statement.)

פי' אין יוצאי חלציו קרויין אחים, מה שאין כן בגר ביוצא מחלציו .

(a)

Clarification: This means his descendants are not called brothers, which is not the case with regard to descendants of Geirim

רוצה הקונטרס לפרש.

(b)

Clarification (cont.): 'Rashi wants to say' ... (It is unclear what this last phrase refers to. See also Mesores ha'Shas).

2)

TOSFOS DH ZOM'MEI EVED LO YAHAROGU

תוס' ד"ה זוממי עבד לא יהרוגו

(Summary: Tosfos elaborates.)

וכיון דהם לא יהרוגו, גם העבד לא יהרג...

(a)

Clarification: Since they are not killed, the Eved is not killed either ...

דה"ל 'עדות שאין אתה יכול להזימה'.

1.

Reason: Since it is a case of 'Witnesses who cannot become Zom'min'.

3)

TOSFOS DH DI'CHESIV KA'ASHER ZAMAM LA'ASOS L'ACHIV

תוס' ד"ה דכתיב כאשר זמם לעשות לאחיו

(Summary: Tosfos queries Rebbi Yehudah from a number of sources.)

תימה, דתקשה ליה לרבי יהודה מרבית ואונאה וגונב נפש, דבכולהו כתיב "אחיו" ,ובצדקה נמי כתיב "אחיך האביון?"

(a)

Question: One can query Rebbi Yehudah from Ribis, Ona'ah and kidnapping, by all of which the Torah writes a derivative of "Ach", as well as from Tzedakah, where it writes "Achicha ha'Evyon"?

ומיהו קצת משמע בפרק קמא דגיטין (דף יב.) דאין כל כך חובה ליתן צדקה לעבד...

(b)

Answer: It is slightly implied in the first Perek of Gitin (Daf 12a) however, that there is no real obligation to give Tzedakah to an Eved ...

דאמר דרשב"ג סבר 'יכול העבד לומר לרבו בשני בצורת "או פרנסני או הוציאני לחירות," כי היכי דחזו לי אינשי ומרחמי עלאי.

1.

Source: Since Raban Shimon ben Gamliel holds that an Eved can say to his master in a time of drought 'Either sustain me or set me free, so that people will see me and take pity on me'.

וגונב נפש נמי לא מחייב בעבד, אפי' לרבנן...

(c)

Answer (cont.): Nor is one Chayav for kidnapping an Eved, even according to the Rabanan ...

ד"מבני ישראל" כתיב.

1.

Reason: Because the Torah writes "mi'Benei Yisrael.

ובהנחנקין (סנהדרין דף פו.) מייתי התם פלוגתא דר' יהודה ורבנן דהכא.

2.

Source: And in 'ha'Nechnakin' (Sanhedrin, Daf 86a) the Gemara cites the Machlokes between Rebbi Yehudah and the Rabanan that is discussed here.

ורבית ואונאה נמי...

(d)

Answer (concl.): And also Ribis and Ona'ah (is not applicable vis-a-vis an Eved ...

אין קנין לעבד בלא רבו.

1.

Reason: Since an Eved cannot acquire without his master.

4)

TOSFOS DH YEHEI EVED KASHER L'EIDUS

תוס' ד"ה יהא עבד כשר לעדות

(Summary: Tosfos queries this from the Gezeirah Shavah that compares Eved to Ishah.)

תימה, הא ילפינן בכל דוכתא ג"ש ד"לה" "לה" מאשה?

(a)

Question: But throughout Shas we learn Eved via the Gezeirah Shavah "Lah" "Lah" from Ishah?

וכ"ת דאתי "אחיו" ומרבה עבד, ומפיק מג"ש...

(b)

Refuted Answer: And if you will answer that "Echav" comes and includes Eved, taking it out of the Gezeirah Shavah ...

א"כ, גם מק"ו דקאמר נפיק.

(c)

Refutation: Then it will also take it out of the Kal va'Chomer.

וי"ל, דכי גמרינן "לה" "לה" מאשה, היינו להחמיר על העבד לעשותו כישראל, לכל הפחות במצות שהאשה חייבת...

(d)

Answer: We only learn "Lah" "Lah" from Ishah, to be strict on an Eved, to make him like a Yisrael, at least vis-a-vis the Mitzvos that a woman is Chayav ...

אבל לגרעו מאיש ולפוסלו לעדות כאשה לא נלמוד...

1.

Answer (cont.): But to make him less than a Yisrael, to invalidate him from testifying like a woman, that we will not learn (from it) ...

דמן הדין כשר הוא לעדות, דכתיב "ועמדו שני האנשים" ,והאי איש הוא.

2.

Reason: Since, min ha'Din, he is eligible to testify, as the Torah writes "and the two men shall stand", and an Eved is an Ish.

ועובד כוכבים, אע"ג דאיש הוא ...

(e)

Implied Question: Whereas a Nochri, even though he too, is a man ...

מ"מ אין אחיו...

(f)

Answer: Nevertheless, he is not a brother ...

אבל עבד שהוא איש ואחיו במצות, ליתכשר?

1.

Answer (concl.): But an Eved, who is both an Ish and a brother - regarding Mitzvos, ought to be eligible?

ורש"י פירש בפ"ק דגיטין (דף ט) גבי שטרות העולין בערכאות של נכרים' דגוים כשרים לעדות מן התורה' .

(g)

Rashi: In Gitin (Daf 9a DH 'Kesheirin' & DH 'Pesula de'Rabanan') in connection with Sh'taros that appear in Nochri law-courts, writes that Nochrim are eligible to testify min ha'Torah' ...

ושמעתין לא מוכחא הכי.

(h)

Refutation: But our Sugya does not seem to hold like that.

5)

TOSFOS DH SHE'KEIN EINAH B'MILAH

תוס' ד"ה שכן אינה במילה

(Summary: Tosfos explains the Kashya, bearing in mind that Milah is not applicable to her.)

אע"ג דלא שייכא במילה, פירכא היא.

(a)

Explanation #1: Even though Milah is not applicable to her, it is nevertheless a Pircha.

וי"מ, דאין מצווה למול את בנה.

(b)

Explanation #2: Some commentaries explain that she is not commanded to circumcise her son ...

וליתא, דא"כ מאי קאמר 'קטן יוכיח'.

(c)

Refutation: But that is not correct, because how can the Gemara then say 'Let Katan prove otherwise'?

6)

TOSFOS DH ELA TEISEI MI'GAZLAN U'MI'CHAD MEI'HANACH

תוס' ד"ה אלא תיתי מגזלן ומחד מהנך

(Summary: Tosfos explains why we cannot learn Mamzar and other cases from Gazlan and one of the current cases.)

אין להקשות נילף דממזר ופצוע דכא וכרות שפכה שפסולים לקהל, שיהיו פסולין לעדות- מגזלן וחד מהנך...

(a)

Refuted Question: One cannot ask why we should not then learn that Mamzer, P'tzu'a Daka and K'rus Shafchah from Cazlan one of the current cases ...

דמה להצד השוה שבהן שאין זהירים בכל המצות, זה מפני רשעו וזה מפני שאין מצווה.

(b)

Refutation: Because whereas the Tzad ha'Shaveh are not careful to keep all the Mitzvos - one due to his Rish'us, the other, because he is not commanded.

7)

TOSFOS DH V'EVED NAFKA LAN MI'KAL V'CHOMER

תוס' ד"ה ועבד נפקא לן מק"ו

(Summary: Tosfos explains the statement, despite the fact that the Kal va'Chomer is not necessary.)

נראה דלרווחא דמילתא נקטיה- כלומר דאפי' תמצא לומר דלא נפיק מגופא דקרא, מ"מ אתי בק"ו.

(a)

Clarification: It seems that it mentions the Kal va'Chomer even though it is unnecessary - to say that even if we would not learn it from the Pasuk itself, we could nevertheless learn it from a Kal va'Chomer.

88b----------------------------------------88b

8)

TOSFOS DH BILEVAD REBBI YIRMIYAH BAR ABA V'RAV YEHUDAH K'RESH LAKISH SEVIRA LEHU

תוס' ד"ה בלבד רבי ירמיה בר אבא ורב יהודה כר"ל ס"ל

(Summary: Tosfos cites the Halachah.)

דכותיה פסקינן בריש החולץ (יבמות דף לו:).

(a)

Halachah: And we Pasken like him at the beginning of 'ha'Choletz' (Yevamos, Daf 36b).

9)

TOSFOS DH HACHI AMAR SHMUEL ZU EINO DOMEH L'MISHNASEINU

תוס' ד"ה הכי אמר שמואל זו אינו דומה למשנתנו

(Summary: Tosfos reconciles Shmuel and those who hold like him with the obligation to bring Bikurim even if one is not a Ben achar Ben going back till Yehoshua bin Nun.)

כדמסיק, משום תקנת אושא.

(a)

Reason: Because of Takanas Usha, as the Gemara concludes.

משמע דאי לאו תקנת אושא, מודה שמואל דאין הבעל מוציא מיד הלקוחות, דקנין פירות לאו כקנין הגוף דמי.

(b)

Inference: This implies that, if not for Takanas Usha, Shmuel would concede that the husband cannot claim the property from the purchasers, since 'Kinyan Peiros is not like Kinyan ha'Guf'.

וא"ת, והיאך מצא ידיו ורגליו, דס"ל לעיל פ"ק (דף ט.) 'האחין שחלקו, לקוחות הן; וס"ל הכא ד'לאו כקנין הגוף דמי' ...

(c)

Question #1: How can he possibly justify that, seeing as above, in the first Perek (Daf 9a) he holds that 'Brothers who divide their father's property are considered purchasers, and here he holds 'La'av ke'Kinyan ha'Guf Dami' ...

א"כ, לא משכחת דמייתי ביכורים אלא חד בר חד עד יהושע בן נון, כדקאמר בסוף השולח (גיטין דף מח. ושם)?

1.

Question #1 (cont.): If so, it is only someone who is Ben achar Ben all the way back to Yehoshua bin Nun who brings Bikurim, as the Gemara says at the end of ha'Shole'ach (Gitin, Daf 48a [See Tosfos there, DH 'I'])?

וכן קשה לרבא, דפסק כר"ל בריש החולץ (יבמות דף לו. ושם) ד'קנין פירות לאו כקנין הגוף דמי' ,וס"ל 'האחין שחלקו, לקוחות הן' בפרק ב' דקדושין (דף מב:); והיאך מצא ידיו ורגליו?

(d)

Question #2: Similarly, the same problem applies to Rava, who Paskens like Resh Lakish at the beginning of 'ha'Choletz' (Yevamos, Daf 36a & 36b) that 'Kinyan Peiros La'av ke'Kinyan ha'Guf Dami', and yet he holds (in Kidushin, Daf 42b) that 'Brothers who divide ... are considered purchasers'. How can he justify this?

וגם אנו, היאך מצאנו ידינו ורגלינו, דקיי"ל כר"ל, וקיי"ל ד'אין ברירה... '

(e)

Question #3: And we too, how can we justify ourselves by Paskening both like Resh Lakish and 'Ein B'reirah' ...

דבסוף ביצה (דף לח.) פסקינן כר' אושעיא ד'בדאורייתא אין ברירה' ?

1.

Source: When, at the end of Beitzah (Daf 28a), we Pasken like Rebbi Oshaya - that bi'd'Oraysa Ein B'reirah?

ומפרש ר"י, דכל הנהו דאית להו ד'אין ברירה,' לא יאמרו ד'האחין שחלקו מחזירין זה לזה ביובל,' רק ר' יוחנן לחודיה.

(f)

Answer: The Ri explains that all those who hold 'Ein B'reirah, will not say that 'Brothers divide the property must return it to the kitty in the Yovel' - with the sole exception of Rebbi Yochanan ...

להכי דייק עליה דרבי יוחנן ד'לא מצא ידיו ורגליו' .

1.

Proof: Which is why the Gemara asks how specifically he can justify his opinion.

אבל אנן לא ס"ל שיהא תלוי חזרת יובל בכך...

2.

Answer (cont.): Whereas we do not hold that returning the field in the Yovel is connected with B'reirah.

דהא רב יוחנן גופיה מודה דבימי יהושע היו מביאין ביכורים, אפילו אמרינן ד'לאו כקנין הגוף דמי... '

(g)

Proof #1: Because Rav Yochanan himself concedes that they brought Bikurim in the days of Yehoshua, even if we hold ('Kinyan Peiros) La'av ke'Kinyan ha'Guf Dami' ...

כדאמר 'אלא חד בר חד עד יהושע בן נון' .

1.

Proof #1 (cont.): As he says 'Ben achar Ben until Yehoshua bin Nun' ...

וחלוקת יהושע נמי אמר ביש נוחלין (ב"ב דף קיט:) ד'ירושה היא להם מאבותיהם' ,ואפ"ה לא חזרה אותה חלוקה ביובל.

(h)

Proof #2: And about the division of Yehoshua too, the Gemara says in 'Yesh Nochlin' (Bava Basra, Daf 119b) that it was an inheritance for them from their fathers, yet they were not required to return it in the Yovel ...

דסברא הוא, כיון שחלקו על פי נביא ואורים ותומים ובגזירת הכתוב, ולפיכך הביאו ביכורים.

1.

Reason: Because it makes sense to say that since they divided it through a Navi and the Urim ve'Tumim - via a Gezeiras ha'Kasuv, they were able to bring Bikurim.

והשתא בהא סברא פליגי ר' יוחנן ושאר אמוראי...

(i)

Basis of Machlokes: And the Machlokes between Rebbi Yochanan and the other Amora'im is ...

דרבי יוחנן סבר דמההיא לא ילפינן, דגזירת הכתוב היתה; ושאר אמוראי סברי דמהתם ילפינן בכל חלוקת ירושה, דאין מחזירין ביובל אף על גב דלקוחות הן.

1.

Basis of Machlokes (cont.): That according to Rebbi Yochanan, we do not learn from the division of Yuhoshua, since it was a Gezeiras ha'Kasuv; whereas the other Amora'im maintain that we learn all divisions of land from there - in that the land need not be returned, despite the fact that they have the Din of purchasers.

10)

TOSFOS DH B'USHA HISKINU HA'ISHAH SHE'MACHRAH

תוס' ד"ה באושא התקינו האשה שמכרה

(Summary: Tosfos explains why Takanas Usha is necessary according to Rebbi Yochanan, who holds 'Kinyan Peiros ke'Kinyan ha'Guf',

וא"ת, לר' יוחנן למה הוצרך לתקן, כיון ד'כקנין הגוף דמי' ?

(a)

Question: According to Rebbi Yochanan, why was the institution necessary, seeing as he holds ' ... ke'KMinyan ha'Guf Dami'?

וי"ל, דאצטריך להיכא דכתב לה 'דין ודברים אין לי בנכסיך ובפירותיהן ובפירי פירותיהן עד סוף העולם'

(b)

Answer: It is needed, for where the husband writes 'Din u'Devarim Ein li bi'Nechasayich u've'Peiroseihen u've'Peiros Peiroseihen Ad Sof ha'Olam!' ...

דאין זה אוכל פירות...

1.

Answer (cont.): In which case he does not eat the Peiros ...

כדאמר בהכותב (כתובות דף פג.).

2.

Source: As the Gemara states in Kesuvos (Daf 83a).

ומיהו אם לא כתב אלא 'דין ודברים אין לי בנכסיך ובפירותיהן' לא סגי בהכי

(c)

Answer (concl.): It will not suffice however, if he only writes 'Din u'Devarim Ein li bi'Nechasayich u've'Peiroseihen' ...

דאכתי בפירות עצמן ילקח בהן קרקע, והוא אוכל פירות.

1.

Reason: Since then uses the fruit itself to purchase Karka, and he eats the fruit thereof.

11)

TOSFOS DH AMAR RAV IDI BAR AVIN AF ANAN NAMI ETC.

תוס' ד"ה אמר רב אידי בר אבין אף אנן נמי כו'

(Summary: Tosfos explains why the Gemara cites a Beraisa and not the Mishnah in Makos.)

תימה לר"י, דשביק מתניתין דמסכת מכות (דף ג. ושם) ומייתי ברייתא...

(a)

Question: The Ri asks why Rav Idi bar Avin ignores the Mishnah in Maseches Makos (Daf 3a & 3b), citing instead a Beraisa ...

דתנן 'מעידין אנו את איש פלוני שגירש את אשתו ולא נתן לה כתובה ;והלא בין היום בין מחר סופו ליתן לה כתובה (ולא נתן לה כתובה)...

1.

Mishnah: As the Mishnah states 'We testify that P'loni divorced his wife and did not pay her Kesubah, between now and tomorrow he is destined to give it to her ...

אומדין כמה אדם רוצה ליתן בכתובתה של זו, שאם נתארמלה או נתגרשה; ואם מתה, ירשנה בעלה' .

2.

Mishnah (cont.): We therefore asses how much a person would be willing to pay for the Kesubah of a woman, on the off-chance that she becomes widowed or divorced, whereas on the other hand, she might die and her husband will then inherit her'.

ופליגי אמוראי בגמרא דאיכא מ"ד 'שמין באשה כמה אדם רוצה ליתן על זכות ספיקה של אשה, והמותר ישלמו העדים' ...

(b)

Opinion #1: And although the Amora'im argue as to whether we assess how much a person would want to pay taking into account the rights of the woman's Safek, the excess of which the witnesses must pay ...

ואיכא למ"ד 'שמין בבעל, כמה היה אדם נותן על זכות ספיקו של בעל' .

1.

Opinion #2: Or whether we assess how much he would want to pay taking into account the rights of the man's Safek ...

ומ"מ, לכולהו יש לדקדק 'אמאי ' שמין בטובת הנאה, דאם מתה, ירשנה בעלה?" ;' דשמא היא תמכור ולא ירשנה?

(c)

Question (cont.): Nevertheless, we can query them both as to why the Tana says that 'We assess the Tovas Hana'ah ... that if she dies, her husband will inherit her?', seeing as she may well sell it and he will then not inherit her?

וי"ל, דההיא א'מנה וא'מאתים קאמר...

(d)

Answer: Because the Mishnah is speaking about Manah/Masayim (of the Kesubah itself) ...

דפשיטא בהנהו דאפי' מכרה, אין הלקוחות גובין מנה או מאתים מבעל, מאחר שמתה בחיי בעלה...

1.

Answer (cont.): Since it is obvious that even if she would sell the Manah/Masayim, the purchasers would not claim it from the husband, seeing as she died in the lifetime of her husband. (continued on the following Daf)