בבא קמא דף קטז. א
חבית של יין של תרומה שנטמאת מה הדין?
בבית | בשדה | ||
לבית שמאי | תשפך הכל | ||
לבית הלל | תעשה זילוף | ||
לרבי ישמעאל [1] |
ללישנא קמא | תעשה זילוף | תשפך הכל |
לאיכא דאמרי | בישן: תעשה זילוף, בחדש: תשפך הכל |
בבא קמא דף קטז: א
שיירא שהיתה מהלכת במדבר ועמד גייס ובזז את ממונם, ועמד אחד והציל, למי הציל?
במציל סתם | באמר שמציל לעצמו | ||
לסתמא דגמ' | יכולים הבעלים להציל: הציל לאמצע אין הבעלים יכולים להציל: הציל לעצמו |
||
לרמי בר חמא: בשותפין [2] | הציל לאמצע | הציל לעצמו [3] | |
לרבא: בפועלים | יכולים הבעלים להציל | הציל לאמצע | הציל לאמצע |
אין הבעלים יכולים להציל | הציל לאמצע | הציל לעצמו [4] | |
לרב אשי: ויכולים הבעלים להציל בדוחק | הציל לאמצע | הציל לעצמו [5] |
[1] תחילה אמר ר' ישמעאל - שהוא יכריע בין השיטות, דכיון שאומר סברא אמצעית ממצעת בין דעת ב"ש לדעת ב"ה. ודחו את דבריו, ש"אין הכרעת שלישית מכרעת" - שדוקא היכא שהתנאים הקודמים הזכירו בדבריהם את הסברות שהוא מזכיר וחלקו בהם - שייך להכריע, אבל כאן שלא הזכירו ב"ש לא בית ולא שדה, נמצא שר' ישמעאל אינו מכריע אלא תנא שלישי שחולק.
[2] בכה"ג שהם שותפים אין חילוק בין יכולים הבעלים להציל ללא יכולים, דגם בלא יכולים אין הבעלים מתייאשים, כיון שאם השותף שלהם עוסק בהצלה - הם לא מתייאשים.
[3] ובכגון דא - שהממון בסכנה - שותף חולק שלא לדעת חברו, ולכן אם אמר שמציל לעצמו - הרי שחלק.
[4] פי', המציל היה פועל של השיירא, וכיון שיכול פועל לחזור בו אפי' באמצע היום אז זה נחשב שחזר בו.
[5] דכיון ששמעו כך הבעלים ולשתקו ולא רצו למסור נפשם להציל, לכן קונה היכא שפירש שמציל לעצמו. אולם אם יכולים הבעלים להציל להדיא, אפי' שמעו ושתקו לא קני, דמסתמא לא התייאשו.