בבא קמא דף עז. א

פרה אדומה ופרים הנשרפים ושעיר המשתלח [1], מה מטמאים בנגיעתם? [תוד"ה פרה, השני].

פרה פרים שעיר המשתלח
לר' מאיר טומאת אוכלים טומאת אוכלים טומאת אוכלים
לחכמים טומאת אוכלים טומאת אוכלים אינו מטמא מחיים [2]
לר' שמעון טומאת אוכלים [3] אינו מטמא אינו מטמא

בבא קמא דף עז: א

גנב שטבח קדשים, או מכר טריפה האם חייב ארבעה וחמשה?

טבח קדשים מכר טריפה לר' שמעון [4]
לר' יוחנן חייב חייב
לריש לקיש פטור - דאינם במכירה פטור - דאינם בטביחה

מה דין כלאים לענין חיוב ארבעה וחמשה ולענין להקריב מהם קרבן?

מה הדין? מה הטעם
לענין חיוב ד' וה' חייב ד' וה' או לרבות - דכתיב שור או שה [5]
לענין להקריב קרבן אי אפשר להקריבו או למעט - דכתיב שור או כשב או עז [6]
-------------------------------------------------

[1] גבי המתעסק בשריפתן ובשליחתן לכו"ע מטמא בגדים.

[2] דדבר שהוא חי לא מועיל לו מה שהוא עומד לשליחה להחשב כאוכל.

[3] דוקא פרה מטמאת טומאת אוכלים הואיל והיתה לה שעת הכושר, אבל פרים הנשרפים ושעיר המשתלח שלא היה להם שעת הכושר לא.

[4] ר' שמעון ס"ל ששחיטה שאינה ראויה לא שמה שחיטה, ולכן אם טבח את הטריפה פטור עליה. והנידון הוא האם כיון שאין טריפה אין ג"כ מכירה או לא. אבל לרבנן דשחיטה שאינה ראויה שמה שחיטה - ודאי חייב ד' וה'.

[5] פי', תיבת "או" באה לרבות או למעט את ההיפך ממשמעות הכתוב, דהנה כאן כתוב שור או שה - שאי אפשר להוציא כלאים מביניהם דזה בהמה גסה וזה בהמה דקה, ולכך מתוך משמעות הכתוב הייתי ממעט כלאים מד' וה', ומזה שיש ייתור של תיבת "או" - ש"מ שבא לרבות את הכלאים לחיוב ד' וה'.

[6] דכיון שכתוב כשב או עז ששניהם בהמות דקות וראוים להוציא כלאים מביניהם, היה נראה מצד הכתוב לרבות כלאים, ומזה שמיותר תיבת "או" בא לאשמועינן את ההיפך ממשמעות הכתוב וללמד שאין להקריב כלאים.

-------------------------------------------------