בבא קמא דף מב. א

שור שנגף אשה הרה - האם משלם דמי ולדות?

שור תם שור מועד
לרבא בהו"א לא משלם משלם [1]
לאביי ולרבא במסקנא לא משלם לא משלם

האם יש קם ליה בדרבה מיניה באנשים שנגפו אשה הרה והיה אסון שמתה? [תוד"ה בכוונה].

בנתכוונו לאשה בנתכוונו זה לזה
לרש"י יש ופטורים מממון לאביי ורבא ותנא דבי חזקיה: יש [2]
לרב אדא לר' שמעון, ולרב חגא: אין [3]
לתוס' יש ופטורים מממון יש ופטורים מממון

האם פטור שור מדמי ולדות כשנגח באופנים דלהלן? [תוד"ה בכוונה].

בנתכוונו לאשה בנתכוונו זה לזה
לרש"י פטורים פטורים
לתוס' לאביי ורבא: חייבים
לרב אדא: פטורים
פטורים
-------------------------------------------------

[1] ודרשינן הכי, כתיב (שמות כא:כב) "וכי ינצו אנשים", אנשים - ולא שוורים הדומין לאנשים, מה אנשים מועדין אף שוורים מועדין, וק"ו לתמין דפטירי, הדר כתב רחמנא (שם:כח) "בעל השור נקי" - תם פטור, ומועד חייב.

[2] ואף שלא ממיתים את הנוגף בפועל, משום שלא נתכוון לאשה, מ"מ דרש תנא דבי חזקיה שלא מחלקים בין כוונה לשלא כוונה, וכיון שיש כאן עונש מיתה - פטור ממון, אפי' שבפועל אין מענישים אותו.

[3] כן פירש"י באורך שכאן הברייתא כר' שמעון דאמר נתכוון להרוג את זה והרג את זה פטור ממיתה וחייב ממון, ולית ליה דתנא דבי חזקיה. והתוס' הרבו להקשות על פירוש זה.

-------------------------------------------------