PAST CYCLE DEDICATION

BERACHOS 55 (15 Nisan - first day of Pesach) - Dedicated by Aharon Ungar of Ramat Beit Shemesh in honor of the usher crew at the Grand Siyum HaShas, Meir Solomon and his wonderful staff of Baruch Rofei Cholim, and for a Refu'ah Sheleimah for Akiva Baruch ben Chayah.

1)

REJECTIONS OF HERETICS' SOURCES FOR MULTIPLE DEITIES (Yerushalmi Perek 9 Halachah 1 Daf 62b)

תני הפותח ביו"ד ה"א וחותם ביו"ד ה"א הרי זה חכם.

(a)

(Beraisa): One who begins [a long Brachah] with Yud Kei (Hash-m's proper name) and concludes with Yud Kei, he is a Chacham.

באל"ף למ"ד וחותם באל"ף למ"ד הרי זה בור. באל"ף למ"ד וחותם ביו"ד ה"א הרי זה בינוני. ביו"ד ה"א וחותם באל"ף למ"ד הרי זו דרך אחרת.

(b)

If he begins with Aleph Lamed (Elokeinu) and concludes with Aleph Lamed, he is a crude person (he did not mention Hash-m's proper name at all). If he begins with Aleph Lamed and concludes with Yud Kei, he is an average person (the ending is primary). If he begins with Yud Kei and concludes with Aleph Lamed, this is a deviation (heresy. He makes Aleph Lamed primary. - MAHARA FULDA.)

המינין שאלו את רבי שמלאי כמה אלוהות בראו את העולם

(c)

Question (heretics, to R. Simlai): How many deities created the world?

אמר להן ולי אתם שואלין לכו ושאלו את אדם הראשון שנאמר [דברים ד לב] כי שאל נא לימים הראשונים וגו' אשר בראו אלהים אדם על הארץ אין כתיב כאן אלא למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ.

(d)

R. Simlai: You ask me?! Go ask (learn from the verse about the creation of) Adam ha'Rishon, for it says "Ki She'al Na l'Yamim Rishonim... Asher Bara Elokim Adam Al ha'Aretz." It does not say 'Bar'u Elokim Adam Al ha'Aretz', rather, "l'Min ha'Yom Asher Bara Elokim Adam Al ha'Aretz" (singular).

אמרו ליה והכתיב [בראשית א א] בראשית ברא אלהים

(e)

Heretics: It says "Bereishis Bara (something else created) Elokim"!

אמר להן וכי בראו כתיב אין כתיב אלא ברא

(f)

R. Simlai: Does it say 'Bar'u'?! It says only "Bara" (singular)!

אמר ר' שמלאי כל מקום שפרקו המינין תשובתן בצידן

1.

R. Simlai: Whenever the heretics breached (brought a 'proof' for their heresy), their refutation is right there.

חזרו ושאלו אותו מה אהן דכתיב [בראשית א כו] נעשה אדם בצלמינו כדמותינו

(g)

Question (heretics): What is the meaning of "Na'aseh Adam b'Tzalmeinu ki'Dmuseinu"?

אמר להן ויבראו אלהים את האדם בצלמם אין כתיב כאן אלא [בראשית א כז] ויברא אלהים את אדם בצלמו

(h)

Answer (R. Simlai): It does not say 'va'Yivre'u Elokim Es Adam b'Tzalmo', rather "'va'Yivra Elokim Es Adam b'Tzalmo" (singular).

אמרו לו תלמידיו לאלו דחיתה בקנה לנו מה אתה משיב

1.

Question: His Talmidim: You rejected them with a flimsy rejection. How do you answer us?

אמר להן לשעבר אדם נברא מן העפר וחוה נבראת מן אדם מאדם ואילך בצלמינו כדמותינו אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה.

2.

Answer (R. Simlai): In the past, Adam was created from earth, and Chavah was created from Adam. From Adam and onwards, "[Na'aseh Adam] b'Tzalmeinu ki'Dmuseinu" (all are born through a partnership) - it is impossible for a man (to beget a child) without a woman, and impossible for a woman without a man, and impossible for both of them without the Shechinah.

וחזרו ושאלו אותו מה ההן דכתיב [יהושע כב כב] אל אלהים ה' אל אלהים ה' הוא יודע

(i)

Question (heretics): What is the meaning of "Kel Elokim Hash-m Kel Elokim Hash-m Hu Yode'a""? (The repetition connotes multiple deities!)

אמר להן הם יודעים אין כתיב כאן אלא הוא יודע כתיב

(j)

Answer (R. Simlai): It does not say 'Hem Yod'im', rather "Hu Yode'a."

אמרו לו תלמידיו רבי לאלו דחית בקנה לנו מה אתה משיב

1.

His Talmidim: You rejected them with a flimsy rejection. How do you answer us?

אמר להן שלשתן שם אחד כאינש דאמר בסילייוס קיסר אגוסטוס

2.

Answer (R. Simlai): All three of them are one name, like a person who says 'Basiliyus Kaiser Agostus' (all three refer to a king - CHAREDIM).

חזרו ושאלו אותו מה ההן דכתיב [תהילים נ א] אל אלהים ה' דיבר ויקרא ארץ

(k)

Question (heretics): What is the meaning of "Kel Elokim Hash-m Diber va'Yikra Aretz"?

אמר להן וכי דיברו ויקראו כתיב כאן אין כתיב אלא דבר ויקרא ארץ

(l)

Answer (R. Simlai): Does it say 'Dibru va'Yikra'u'?! Rather, it says "Diber va'Yikra Aretz".

אמרו לו תלמידיו רבי לאלו דחית בקנה ולנו מה אתה משיב

1.

Question: His Talmidim: You rejected them with a flimsy rejection. How do you answer us?

אמר להן שלשתן שם אחד כאיניש דאמר ואמנון בניין אריכטיקנטן.

2.

Answer (R. Simlai): All three of them are one name, like a person who says 'Va'amanon Banyan Arichtiknetan' (all three refer to one who knows how to build - CHAREDIM).

חזרו ושאלו אותו מהו דכתיב [יהושע כד יט] כי אלהים קדושים הוא.

(m)

Question (heretics): What is the meaning of "Ki Elokim Kedoshim Hu""?

אמר להן קדושים המה אין כתיב כאן אלא הוא אל קנא הוא.

(n)

Answer (R. Simlai): It does not say 'Kedoshim Hemah', rather "Hu Kel Kano Hu."

אמרו לו תלמידיו רבי לאלו דחית בקנה. ולנו מה אתה משיב.

1.

Question: His Talmidim: You rejected them with a flimsy rejection. How do you answer us?

אמר (רבי יצחק) [צ"ל להן] קדוש בכל מיני קדושות.

2.

Answer (R. Simlai): He is Kadosh with all kinds of Kedushos;

דאמר רבי יודן בשם רבי אחא הקדוש ברוך הוא דרכו בקדושה (דיבורו) [צ"ל הילוכו - ר"ש סיריליו] בקדושה וישובו בקדושה [צ"ל דיבורו בקדושה - ר"ש סיריליו] חשיפת זרועו בקדושה (אלהים) נורא ואדיר בקדושה.

i.

(R. Yudan citing R. Acha): Ha'Kadosh Baruch Hu's way is with Kedushah, His going is with Kedushah, His sitting is with Kedushah, His speech is with Kedushah, and His stretching His arm is with Kedushah, He is Nora v'Adir bi'Kedushah!

דרכו בקדושה [תהילים עז יד] אלהים בקודש דרכך הילוכו בקדושה [שם סח כה] הליכות אלי מלכי בקודש מושבו בקדושה [שם מז ט] אלהים ישב על כסא קדשו דיבורו בקדושה [שם ס ח] אלהים דיבר [צ"ל בקדשו - הגר"ח קניבסקי שליט"א] חשיפת זרועו בקדושה [ישעי' נב י] חשף ה' את זרוע קדשו נורא ואדיר בקדושה [שמות טו יא] מי כמוכה נאדר בקודש.

ii.

His way is with Kedushah - "Elokim ba'Kodesh Darkecha. His going is with Kedushah - "Halichos Keli Malki va'Kodesh." His sitting is with Kedushah - "Elokim Yashav Al Kisei Kodsho." His speech is with Kedushah - "Elokim Diber b'Kodsho." His stretching His arm is with Kedushah - "Chashaf Hash-m Es Zero'a Kodsho." He is Nora v'Adir bi'Kedushah - "Mi Kamocha Nedar ba'Kodesh."

חזרו ושאלו אותו מה אהן דכתיב [דברים ד ז] מי גוי גדול אשר לו אלהים קרובים אליו.

(o)

Question (heretics): What is the meaning of "Mi Goy Gadol Asher Lo Elokim Kerovim Elav"?

אמר להן כה' אלהינו בכל קראינו אליהם אין כתיב כאן אלא בכל קראינו אליו.

(p)

Answer (R. Simlai): 'Ka'Shem Elokeinu b'Chol Kar'einu Aleihem' is not written, rather, "b'Chol Kar'einu Elav."

אמרו לו תלמידיו רבי לאלו דחית בקנה. לנו מה אתה משיב

1.

Question: His Talmidim: You rejected them with a flimsy rejection. How do you answer us?

[דף פז עמוד א (עוז והדר)] אמר להן קרוב בכל מיני קריבות.

2.

Answer (R. Simlai): He is close [to us] with all kinds of closeness;

דאמר ר' פנחס בשם רב יהודה בר סימון עבודה זרה נראית קרובה ואינה אלא רחוקה.

3.

(R. Pinchas citing Rav Yehudah bar Simon): Idolatry appears close, but [really] it is far;

מה טעמא [ישעי' מו ז] ישאוהו על כתף יסבלוהו וגו' סוף דבר אלוהו עמו בבית והוא צועק [דף סג עמוד א] עד שימות ולא ישמע ולא יושיע מצרתו

i.

What is the source? "Yisa'uhu Al Kasef Yisbeluhu..." - the end of the matter is, it is with [the idolater] in the house, and he screams until he dies, and it does not hear and does not save him from his affliction.

אבל הקדוש ברוך הוא נראה רחוק ואין קרוב ממנו.

ii.

However, ha'Kadosh Baruch Hu appears far, and [really] there is no one closer than Him;

דאמר לוי מהארץ ועד לרקיע מהלך ה' מאות שנה ומרקיע לרקיע מהלך ת"ק שנה ועביו של רקיע ת"ק שנה. וכן לכל רקיע ורקיע.

iii.

(Levi): From the land to the Raki'a is a 500 year journey, and between one Raki'a and another is a 500 year journey, and the thickness of the Raki'a is a 500 year journey. And so it is for every Raki'a.

ואמר ר' ברכיה ורבי חלבו בשם ר' אבא סמוקה אף טלפי החיות מהלך ה' מאות שנה וחמש עשרה מנין ישרה.

iv.

(R. BeraChiya and R. Chelbo citing R. Aba Semukah): Even the hooves of the Chayos [under the Kisei ha'Kavod - Yechezkel Perek 1] is a 515 year journey, like the Gematriya of "[Regel] Yesharah."

ראה כמה הוא גבוה מעולמו ואדם נכנס לבית הכנסת ועומד אחורי העמוד ומתפלל בלחישה והקב"ה מאזין את תפלתו.

v.

See how elevated He is above our world, and a person enters a Beis ha'Keneses, stands in back of a pillar and prays in a whisper, and Hash-m hearkens to his prayer!

שנאמר [שמואל א א יג] וחנה היא מדברת על לבה רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע והאזין הקדוש ברוך הוא את תפילתה.

vi.

Source: "V'Chanah Hi Medaberes Al Libah Rak Sefaseha Na'os v'Kolah Lo Yishame'a", and Hash-m hearkened to her prayer!

וכן כל בריותיו שנאמר [תהילים קב א] תפילה לעני כי יעטף כאדם המשיח באוזן חבירו והוא שומע.

vii.

The same applies to all His creations - "Tefilah l'Ani Ki Ya'atof [v'Lifnei Hash-m Yishpoch Sicho]" - like a person who speaks in his friend's ear, and he hears.

וכי יש לך אלוה קרוב מזה שהוא קרוב לבריותיו (כפה) [צ"ל כמפה - הגר"א] לאוזן.

viii.

Is there any deity closer than this, that He is close to His creations like from the mouth to the ear [when one speqks in the ear of his friend -MASA D'YERUSHALAYIM]?!