TOSFOS DH OHALIM L'NECHALIM
תוספות ד"ה אהלים לנחלים
(SUMMARY: Tosfos explains the S'michus differently than Rashi.)
פי' הקונטרס דכתיב "כנחלים נטיו ... כאהלים נטע".
Explanation #1: Rashi explains - because the Torah writes "ki'Nechalim Nitayu ... ka'Ahalim Nata"
ולי נראה ד"אהלים" דהאי קרא לאו לשון 'אהל' אלא לשון בשמים.
Refutation: It seems to Tosfos however, that "Ahalom" in that Pasuk is notaLashon of 'tent' (but spices).
אלא נראה מדסמיך "מה טובו אוהליך" ל"כנחלים נטיו".
Explanation #2: It is therefore preferable to explain that it is because the Torah juxtaposes "Mah Tovu Ohalecha" to "ki'Nechalim Nitayu".
TOSFOS DH HA'KOREI ES SHEMA V'EINO YODE'A L'HEICHAN TA'AH CHOZER L'ROSH
תוספות ד"ה הקורא את שמע ואינו יודע להיכן טעה חוזר לראש
(SUMMARY: Tosfos qualifies the ruling in question.)
פי' מטעם שאינו יודע מהיכן טעה; אבל אם היה יודע מהיכן טעה - שדלג תיבה או פסוק, אינו צריך לחזור אלא מאותו פסוק ואילך ...
Clarification: This is because he doesn't know from which point he erred. But if one knows that one skipped a word or a Pasuk, then one only needs to go back to the place where one erred.
וכן בהלל ומגילה.
Clarification (cont.): And the same applies to Hallel and Megilah.
TOSFOS DH MA'ASEH B'RABAN GAMLIEL SHE'NASA ISHAH VEKARA KERIAS SHEMA BA'LAYLAH RISHONAH
תוספות ד"ה מעשה בר"ג שנשא אשה וקרא ק"ש בלילה ראשונה
(SUMMARY: Tosfos explains why this does not fall under the category of 'Ma'aseh li'Setor'.)
לאו מעשה לסתור הוא...
Implied Question: This is not an episode that contradicts the ruling ...
דקמ"ל אם גדול הוא ובוטח בעצמו שיוכל להתכוין, והוא ראוי ליטול את השם, הרשות בידו.
Answer: But rather it is coming to teach us that a great man who knows that hw is able to concentrate,and who is worthy of making a name for himself, is permitted to do so.
TOSFOS DH L'FI SHE'EIN DA'ATO MEYUSHEVES ALAV
תוספות ד"ה לפי שאין דעתו מיושבת עליו
(SUMMARY: Tosfos reconcilesthis Gemara with a Gemara earlier, which seems to forbid it for a different reason.)
ואם תאמר, תיפוק ליה משום דאמרינן לעיל (דף י:) 'לא יעמוד אדם במקום גבוה ויתפלל'?
Question: Why is not forbidden anyway because of what we learned earlier (on Daf 10:) 'One is not allowed to stand on a high place and Daven'.
ויש לומר, דהתם מיירי על גבי כסא או ספסל, אבל באילן שעלה שם לעשות מלאכתו, הוי כמו עלייה.
Answer: That refers to standing on a chair or on a bench, but standing on a tree, which one climbed to do one's work is comparable to standing in an attic.
TOSFOS DH HA B'PEREK RISHON
תוספות ד"ה הא בפרק ראשון
(SUMMARY: Tosfos explains why 'one Perek' must be La'av Davka.)
לאו דוקא נקט 'פרק א' '. דהיינו אליבא דרבא, ורבא אמר לעיל (דף יג:) פסוק ראשון לבד, והכי הלכתא.
Clarification: La'av Davka 'One Perek' - since this goes according to Rava, and Rava himself stated earlier (on Daf 13:) that it is only the first Pasuk that requires Kavanah,and that is the Halachah.
TOSFOS DH AFILU KOL ADAM NAMI
תוספות ד"ה אפי' כל אדם נמי
(SUMMARY: Tosfos suggests another possible answer and rejects it.)
וא"ת, אימא שאר כל אדם רשות, ופועלים חובה?
Question: Why can we not answer that everybody else is permitted to do so,whereas workers are obligated to?
וי"ל, דפשיטא ליה כיון ששאר כל אדם יכול לומר מעין י"ח, אין זה שום חדוש אם הפועלים אומרים אפילו לכתחלה.
Answer: It is obvious to the Gemara that since everybody else is permitted tosay the shortened form of the Amidah, it would not be the least Chidush totellus that workers may do so even Lechatchilah.
TOSFOS DH V'CHOSEM B'BIRKAS HA'ARETZ
תוספות ד"ה וחותם בברכת הארץ
(SUMMARY: Tosfos discusses what right the Chachamim have to negate something that is min ha'Torah.)
אע"ג דמדאורייתא הם...
Implied Question: Even though they are mi'd'Oraysa ...
יש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה, הואיל וטרודים במלאכת בעל הבית.
Answer: The Chachamim have the right to negate something that is min ha'Torah, seeing as the workers are busy working for their employer.
16b----------------------------------------16b
TOSFOS DH I HACHI MI IRYA BESULAH
תוספות ד"ה אי הכי מאי איריא בתולה
(SUMMARY: Tosfos explains the Gemara's question.)
אי אמרת בשלמא דטעמא משום 'טרדא', שפיר ...
Clarification: If you would give he reason as being becuse of 'Tirda' (worry),it would be fine...
אלא מאחר שהוא תולה הטעם במצוה, אלמנה נמי.
Clarification (cont.): But now that you say the reason is because of the Mitzvah, then the same ought to apply to a widow.
TOSFOS DH ISTINIS ANI
תוספות ד"ה אסטניס אני
(SUMMARY: Tosfos proves that the prohibition for an Aveil to wash is restricted to washing for pleasure.)
ואיכא צער אם לא היה רוחץ, דאינו אסור לרחוץ בימי אבלו אלא משום תענוג.
Clarification: And there would be sorrow if he was not allowed to wash; and an Aveil is only forbidden to wash because of pleasure.
וגם לחוף ראשו אי אית ליה ערבוביא ברישיה שרי תוך שבעה.
Clarification (cont.): Similarly, an Aveil whose hair is matted is permitted to wash it during the Shiv'ah.
וכן התיר רבינו שמואל ליולדת אבלה לרחוץ תוך שבעה, ולרחוץ נמי בתשעה באב.
Halachah: And by the same token, Rabeinu Shmuel permitted a woman who gave birth during the Shiv'ah to wash on Tish'ah be'Av.
וכן משמע נמי במס' יומא (ד' עז:) 'מי שיש לו חטטין בראשו, סך כדרכו ביום הכפורים, ואינו חושש', אע"ג דסיכה כשתיה ביוה"כ.
Proof #1: And thus it is implied in Maseches Yoma (Daf 77:),which permits someone with pimples on his head to anoint himself on Yom-Kipur with impunity, despite the fact that anointing oneself on Yom Kipur is akin to drinking.
וכן משמע בירושלמי 'אבל אסור ברחיצה: הדא דתימא ברחיצה של תענוג, אבל ברחיצה שאינה של תענוג, מותר - כהדא דאיתמר 'מי שיש לו חטטין ברישיה ... '.
Proof #2: And so it is implied in the Yerushalmi, which restricts the prohibition of an Aveil to wash, to where he washes for pleasure, but not if it is not; and it then brings a proof from the Gemara concerning pimples that just cited.
TOSFOS DH ANINUS LAYLAH D'RABANAN
תוספות ד"ה אנינות לילה דרבנן
(SUMMARY: Tosfos proves that Aninus Layla of Ma'aser is not d'Oraisa.)
וא"ת, והרי אונן גמור נמי אינו נוהג אלא במעשר, אבל לענין רחיצה דאבילות, דרבנן הוא, וא"כ לעולם אימא לך דאנינות לילה דאורייתא הוי גבי מעשר?
Question: Even a proper Onan is only forbidden to eat Ma'aser (Sheini), but as far as the washing of Aveilus is concerned, it is only de'Rabbanan. In that case even if Aninus Laylah would be d'Oraysa, that would only be with regard to Ma'aser, but not with regard to washing?
ויש לומר, דאי איתא דהוי דאורייתא גבי מעשר, גבי שאר דברים דרבנן נמי הוה לן למגזר ...
Answer: If Animus Laylah would be d'Oraysa with regard to Ma'aser, the Chachamim would have had to decree with regard to other issues as well ...
ד'כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון'.
Source: Because of the principle that 'Whatever the Rabbanan decreed, they decreed like the Torah law'.
TOSFOS DH EIN OMDIN ALEIHEM B'SHURAH
תוספות ד"ה אין עומדין עליהם בשורה
(SUMMARY: Tosfos explains why this is.)
דילמא אתי לאסוקינהו ליוחסין.
Reason: In case people will come to consider him a Meyuchas (with regard to marrying a Kasherr Yisre'eilis)