ברכות דף סב. א
מי אמר את הטעמים הנ"ל מהתנאים והאמוראים מדוע אין מקנחים בימין?
מהתנאים | מהאמוראים | |
מפני שהתורה ניתנה בימין | ----- | רבא |
מפני שהיא קרובה (-רגילה) לפה - שאוכל בה | רבי אליעזר | רבה בר בר חנה |
מפני שקושר בה תפילין | ----- | ריש לקיש |
מפני שמראה בה טעמי תורה | רבי עקיבא | רב נחמן בר יצחק |
מפני שכותב בה תורה נביאים וכתובים | רבי יהושע | ----- |
מה היא המסורת שקיבלנו מאבותינו להנצל מהדברים דלהלן?
אחד | שנים | |
להנצל בבית הכסא (מנחשים עקרבים ומזיקים) | צניעות | שתיקה |
להנצל מהיסורים | שתיקה | בקשת רחמים |
הרוצה להפנות, כמה צריך להרחיק?
אחורי הגדר | בבקעה (-מקום פתוח) | |||
לעולא | נפנה מיד | עד כדי שלא ישמע חברו קול עיטושו | ||
לאיסי בר נתן |
עד כדי שלא ישמע חברו קול עיטושו |
באינו עוסק בטהרות | לסתמא דגמ' | כל זמן שאין חברו רואהו |
לרב אשי | כל זמן שאין חברו רואה פירועו [1] | |||
בעוסק בטהרות | ירחיק עד היכן שחברו רואהו |
כיצד יפנה ביום וכיצד יפנה בלילה בצניעות?
באיזה מקום | באיזה דרך | ||
ביום | כמבואר לעיל, או ירחיק מיל | אינו מגלה עצמו יותר מטפחיים לפניו וטפח לאחוריו |
|
בלילה | כשאין שם קרן זוית | אפי' ברחוב, אפי' אחורי ביהמ"ד | |
כשיש שם קרן זוית | צריך להפנות שם (לרב אשי) |
ברכות דף סב: א
איזה דברים מותרים ואיזה אסורים בהר הבית ובבית הכנסת?
בהר הבית | בבית הכנסת | |
קפנדריא | אסור | אסור |
רקיקה, מנעל | אסור | מותר |
-------------------------------------------------
[1] אבל רואה אותו, ולכך לא קשיא מהמשנה בטהרות שאמרה דבעינן שיהיה חברו רואהו, דאה"נ רואה אותו רק שלא רואה פירועו.
-------------------------------------------------