ברכות דף יג. א
האם שואל ומשיב שלום במקומות דלהלן?
בין פרק לפרק | באמצע הפרק | |||
שואל | משיב | שואל | משיב | |
לר' מאיר | גם מפני הכבוד | רק מפני היראה | ||
לר' יהודה | גם מפני הכבוד | אפי' לכל אדם | רק מפני היראה | גם מפני הכבוד |
האם ברכות ק"ש או סדר הברכות מעכבות? [תוד"ה היה].
בציבור | ביחיד | |
הברכות עצמן | מעכבות | אין מעכבות |
סדר הברכות | אינו מעכב |
מה דורשים מהפסוקים דלהלן?
"שמע" | "והיו" | "ה"דברים | |
לרבי | השמע לאזנך וכו' [1] | ק"ש דוקא בלשון הקודש | שלא יקרא למפרע |
לרבנן | אומר ק"ש בכל לשון | שלא יקרא למפרע | לא דרשי |
ברכות דף יג: א
עד היכן צריך כוונת הלב בק"ש
עד היכן? | ||
לר' אליעזר | לרש"י | בג' פסוקים ראשונים עד "על לבבך" |
לתוס' | בב' פסוקים ראשונים עד "בכל מאדך" | |
לר' עקיבא, לר' יהודה, לר' זוטרא, לר' יוחנן | כל פרשה ראשונה | |
לת"ק דר' יהודה [2], לר' יאשיה | שתי הפרשיות הראשונות | |
לר' מאיר | פסוק ראשון בלבד | |
לרב נתן בשם רב יהודה | בג' פסוקים ראשונים עד "על לבבך" |
לתנאים דלהלן באיזה פרקים יש מצות קריאה ובאיזה מצות כוונה?
פרק ראשון | פרק שני | |
לר' זוטרא | קריאה וכוונה | קריאה בלא כוונה |
לר' אושעיא | קריאה וכוונה | כוונה בלא קריאה |
[1] ורבנן חולקים וסוברים שגם אם לא השמיע לאזניו מה שקרא בפיו יצא.
[2] דהנה ת"ק אמר בסתם "הקורא את שמע צריך שיכוון את לבו", ובא ר' יהודה למעט רק פרק ראשון, משמע דהוא ס"ל דבכל ק"ש צריך לכוון לבו.