ביצה דף יח. א
כלי שנטמא באב הטומאה או בולד הטומאה האם מטבילים אותו ביו"ט?
נטמא באב הטומאה | נטמא בולד הטומאה | |
לפירוש א' ברש"י | נטמא מעיו"ט: אין מטבילין נטמא ביו"ט: מטבילין |
מטבילין [1] |
ליש מפרשים ברש"י | אין מטבילין [2] | נטמא מעיו"ט: אין מטבילין נטמא ביו"ט: מטבילין [3] |
ביצה דף יח: א
באיזה אופנים מותר בשבת לגמע [4] את החומץ?
לגמע ולפלוט |
לגמע ולבלוע | ||
קודם הארוחה | אחר הארוחה | ||
לאביי | אסור | מותר | |
לרבא | אסור | מותר | קודם שחזר בו: אסור אחר שחזר בו: מותר |
האם מותר לעשות דברים דלהלן בשבת וביו"ט?
אליבא דרבי [5] | אליבא דרבנן | |
להטביל כלי על גב מימיו | אסור | ביו"ט: מותר בשבת: אסור |
להשיק את המים לטהרן | ביו"ט: מותר בשבת: אסור |
מותר |
[1] כיון שמה"ת אין כאן תיקון דמה"ת אין כלי נטמא בולד הטומאה כלל אלא רק מאב הטומאה, (ורבנן טמאו בנטמא בולד הטומאה וכלפי כהנים, אבל לא לחולין).
[2] ומשום דבעינן הערב שמש, וכיון שלא יהיה ראוי היום לתשמיש לא יטבילנו. והקשה רש"י עלפ פירושם, דהרי ראוי הוא לחולין דהא לא בעינן הערב שמש אלא לתרומה ולקדשים.
[3] כן הביאו התוס' (ד"ה כלי), שמעמידים את הברייתא שחילקה בין יו"ט לעיו"ט בכלי שנטמא באב הטומאה. אלא שהקשו ממ"נ, דאם צריך אותו לחולין - הרי לא צריך טבילה, ואם צריך אותו לתרומה - הא בעי ערב שמש וטרח שלא לצורך. ותירצו דטבילה דרבנן כמו זו לא צריכה הערב שמש.
[4] דהיינו לשתות את החומץ בלא טיבול, אולם אם מטבל בו פיתו ואוכל - בכל ענין מותר.
[5] ומשנתנו שאמרה שאסור להטביל ומותר להשיק, אפשר להעמידה כרבי ומיירי ביו"ט שאז מחלקים בזה. ואילו לרבנן מתניתין מיירי בשבת ובזה יש חילוק בין הטבלה להשקה.