בכורות דף מ. א
שני כסים וביצה אחת, וכן להיפך מה הדין?
| שני כיסים וביצה אחת | שני ביצים וכיס אחד | |
| לתנא קמא | הרי זה מום | הרי זה מום |
| לר' ישמעאל | אין זה מום - דודאי יש ב' ביצים | הרי זה מום |
באופנים דלהלן האם הוי מום?
| יש לו ב' כיסים, האם יבדוק [1] | נשחט ונמצאת דבוקה בכסליו | ||
| לר' ישמעאל | אין צריך לבדוק - דאין כאן מום | לר' עקיבא | הוי מום - דלא היתה במקומה |
| לר' עקיבא | צריך לבדוק ולמעך [2] | לר' יוחנן ב"ן | לא הוי מום דהביצה נמצאת |
ניטל מהלשון, האם הוי מום?
| רוב הלשון | רוב המדבר בלשונו [3] | |
| לרבנן | הוי מום | לא הוי מום |
| לר' יהודה ומשנתנו | הוי מום | הוי מום |
מומים שבלחי כדלהלן, האם הוי מום?
| פיו דומה לשל חזיר, ששפתו ולחייו העליונות עודפות על התחתונות |
השפה התחתונה עודפת על העליונה |
|
| לאילא ביבנה, וב"ד שאחריו | הוי מום | עצם הלחי עודפת: הוי מום רק השפה עודפת: לא הוי [4] |
| רבנן שבזמן אילא שביבנה | לא הוי מום |
בכורות דף מ: א
כמה חוליות יהיו בזנב ויהיה מום?
| בגדי | בטלה | |
| להו"א דרב הונא | שתים הוי מום שלש אינו מום [5] | שלש הוי מום ארבע אינו מום |
| לברייתא | אחת הוי מום שתים אינו מום | שתים הוי מום שלש אינו מום |
האם יבלת בעינים הוי מום?
| בשחור שבעין | בלבן | |
| לרש"י | הוי מום | אין בה שער: לא הוי מום יש בה שער: לא שוחטין כלל [6] |
| לגירסת תוס' אלא | אין בה שער: לא שוחטין כלל יש בה שער: הוי מום | אין מומים בלבן כלל |
האם יבלת בגוף הוי מום?
| יש בה עצם | אין בה עצם | |
| מה הדין? | הוי מום | לא הוי מום אפי' יש בה שער |
[1] פי', שיש לו כיס אחד לביציו וניכר מבחוץ שהוא נחלק לשנים. והנידון האם צריך לבדוק במישוש שיש לו ב' ביצים, או אמרינן דבידוע שיש לו שני ביצים.
[2] ואם מיעך ולא יצאה הביצה, סימן שאין לו אלא אחת והוי מום, כי במיעוך סופה לצאת אם היתה שם.
[3] פי', אותו קצת הלשון שאינו דבוק, שהוא החלק המדבר, ורוב של אותו המדבר הוא אינו רוב הלשון, אלא רק מקצתה.
[4] מבואר במשנה ש"מעשה שלחי התחתון עודף על העליון ושאל ר"ג לחכמים ואמרו לו הרי זה מום", ומבואר בגמ', שה"ק: שחכמים שחלקו על אילא ביבנה גבי פיו דומה לשל חזיר (דהיינו לחי העליונה עודפת), מודים שבלחי התחותנה עודפת על העליונה שהוי מום. וביאר רב פפא דהיינו דוקא שעודפת עם העצם.
[5] ולמד רב הונא שגם הסיפא של המשנה מדברת בגדי (כמו הרישא גבי אזן הגדי), ואמרה המשנה "ושאין בה שלש חוליות הרי זה מום" - משמע שאם יש בו שלש אינו מום - אבל שתים כן הוי מום. ודחתה הגמ' מכח הברייתא, שהמשנה מדברת בטלה, ובטלה שתים הוי מום ושלש לא הוי מום, אבל בגדי אפי' בשתים כבר לא הוי מום.
[6] כלומר לא במקדש ולא במדינה, במקדש משום שאינו כשר ע"ג המזבח, ובמדינה נמי לא - עד שלא יהיה מום אחר.



