בכורות דף מ. א

שני כסים וביצה אחת, וכן להיפך מה הדין?

שני כיסים וביצה אחת שני ביצים וכיס אחד
לתנא קמא הרי זה מום הרי זה מום
לר' ישמעאל אין זה מום - דודאי יש ב' ביצים הרי זה מום

באופנים דלהלן האם הוי מום?

יש לו ב' כיסים, האם יבדוק [1] נשחט ונמצאת דבוקה בכסליו
לר' ישמעאל אין צריך לבדוק - דאין כאן מום לר' עקיבא הוי מום - דלא היתה במקומה
לר' עקיבא צריך לבדוק ולמעך [2] לר' יוחנן ב"ן לא הוי מום דהביצה נמצאת

ניטל מהלשון, האם הוי מום?

רוב הלשון רוב המדבר בלשונו [3]
לרבנן הוי מום לא הוי מום
לר' יהודה ומשנתנו הוי מום הוי מום

מומים שבלחי כדלהלן, האם הוי מום?

פיו דומה לשל חזיר, ששפתו ולחייו
העליונות עודפות על התחתונות
השפה התחתונה עודפת
על העליונה
לאילא ביבנה, וב"ד שאחריו הוי מום עצם הלחי עודפת: הוי מום
 
רק השפה עודפת: לא הוי [4]
רבנן שבזמן אילא שביבנה לא הוי מום

בכורות דף מ: א

כמה חוליות יהיו בזנב ויהיה מום?

בגדי בטלה
להו"א דרב הונא שתים הוי מום שלש אינו מום [5] שלש הוי מום ארבע אינו מום
לברייתא אחת הוי מום שתים אינו מום שתים הוי מום שלש אינו מום

האם יבלת בעינים הוי מום?

בשחור שבעין בלבן
לרש"י הוי מום אין בה שער: לא הוי מום
 
יש בה שער: לא שוחטין כלל [6]
לגירסת תוס' אלא אין בה שער: לא שוחטין כלל יש בה שער: הוי מום אין מומים בלבן כלל

האם יבלת בגוף הוי מום?

יש בה עצם אין בה עצם
מה הדין? הוי מום לא הוי מום אפי' יש בה שער
-------------------------------------------------

[1] פי', שיש לו כיס אחד לביציו וניכר מבחוץ שהוא נחלק לשנים. והנידון האם צריך לבדוק במישוש שיש לו ב' ביצים, או אמרינן דבידוע שיש לו שני ביצים.

[2] ואם מיעך ולא יצאה הביצה, סימן שאין לו אלא אחת והוי מום, כי במיעוך סופה לצאת אם היתה שם.

[3] פי', אותו קצת הלשון שאינו דבוק, שהוא החלק המדבר, ורוב של אותו המדבר הוא אינו רוב הלשון, אלא רק מקצתה.

[4] מבואר במשנה ש"מעשה שלחי התחתון עודף על העליון ושאל ר"ג לחכמים ואמרו לו הרי זה מום", ומבואר בגמ', שה"ק: שחכמים שחלקו על אילא ביבנה גבי פיו דומה לשל חזיר (דהיינו לחי העליונה עודפת), מודים שבלחי התחותנה עודפת על העליונה שהוי מום. וביאר רב פפא דהיינו דוקא שעודפת עם העצם.

[5] ולמד רב הונא שגם הסיפא של המשנה מדברת בגדי (כמו הרישא גבי אזן הגדי), ואמרה המשנה "ושאין בה שלש חוליות הרי זה מום" - משמע שאם יש בו שלש אינו מום - אבל שתים כן הוי מום. ודחתה הגמ' מכח הברייתא, שהמשנה מדברת בטלה, ובטלה שתים הוי מום ושלש לא הוי מום, אבל בגדי אפי' בשתים כבר לא הוי מום.

[6] כלומר לא במקדש ולא במדינה, במקדש משום שאינו כשר ע"ג המזבח, ובמדינה נמי לא - עד שלא יהיה מום אחר.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף