1)

TOSFOS DH v'Eizo she'Matzeles mi'Misah Meshunah...

תוספות ד"ה ואיזו שמצלת ממיתה משונה...

(SUMMARY: Tosfos explains why the greater Mitzvah helps for this world.)

וא"ת אדרבה זאת שהיא מצוה רבה היה לה להציל מדינה של גיהנם שהוא רע ביותר

(a)

Question: Just the contrary, this is a great Mitzvah (the ideal Tzedakah)! It should save from judgment of Gehinom, which is worse!

ואומר ר"י דרוב דברים אין עומדין לאדם בעולם הזה אלא לאחר מיתה ובעולם הזה אין עומדין לאדם אלא מצות גדולות

(b)

Answer (Ri): Most matters do not help a person in this world, only after death. In this world, only great Mitzvos stand for a person;

כדתנן (קדושין דף לט:) אלו דברים שאדם אוכל מפירותיו בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא

1.

Source - Citation (Kidushin 39b - Mishnah): These matters, a person eats the Peros in this world, and the principal remains intact for him in the world to come.

לכך קאמר דאפילו ממיתה משונה דהוי בעולם הזה מצלת.

2.

Therefore, it says that it saves even from a bizarre death, which is in this world.

10b----------------------------------------10b

2)

TOSFOS DH Ela Im Ken Memuneh Alav k'R. Chananya ben Tradyon

תוספות ד"ה אלא א"כ ממונה עליה כרבי חנניא בן תרדיון

(SUMMARY: Tosfos explains that he must be trustworthy like R. Chananya ben Tradyon.)

פי' נאמן כמותו אבל צדיק כמותו לא דהא גבאים דבימי אמוראים לא היו צדיקים כמותו

(a)

Explanation: [The overseer of the Tzedakah box] must be trustworthy like [R. Chananya], but he need not be [as great] a Tzadik as him, for in the days of the Amora'im, there were not Tzadikim like him;

ולהכי נקט ר' חנניא בן תרדיון משום מעשה שבא לידו דאמר פ"ק דמסכת ע"ז (דף יז:) מעות פורים נתחלפו לי במעות של צדקה וחלקתים לעניים

1.

This is why it mentioned R. Chananya ben Tradyon due to the episode that occurred with him. He said (Avodah Zarah 17b) "I mixed up with coins for Purim with coins for Tzedakah, and I gave them to Aniyim" (and he bore the loss due to his mistake).

וכן בפרק במה טומנין (שבת דף מט. ושם) דאמר תפילין צריכין גוף נקי כאלישע

(b)

Support: Also in Shabbos (49a), it says that Tefilin require a clean body, like Elisha;

לא צדיק כאלישע קאמר אלא גוף נקי שידע ליזהר שלא ישן בהם ושלא יפיח בהם קאמר ולא נקט אלישע אלא משום דאיתרחיש ביה ניסא.

1.

It does not mean a Tzadik like Elisha, rather, a clean body, that he knows to be careful not to sleep in them and not pass gas in them. It mentions Elisha only because a miracle occurred with him [with Tefilin].

3)

TOSFOS DH Elyonim l'Matah v'Tachtonim l'Ma'alah

תוספות ד"ה עליונים למטה ותחתונים למעלה

(SUMMARY: Tosfos cites a tradition that this refers to Shmuel and Rav Yehudah.)

פי' ר"ח דאמרו הגאונים שקבלה בידם רב מפי רב דעולם הפוך היינו שראה שמואל דהוה יתיב קמיה דרב יהודה תלמידיה

(a)

Explanation (R. Chananel): The Ge'onim had a tradition, Rebbi from Rebbi, that "a reversed world" means that he saw Shmuel sitting in front of his Talmid Rav Yehudah.

1.

Note: R. Yehoshua responded "what you saw is reality!" I.e. due to the episode below, it is proper that Rav Yehudah is Shmuel's Rebbi.

משום דמיחה בשמואל בפר' במה בהמה (שם דף נה.) גבי ההיא איתתא דאתיא וצוחא קמיה דשמואל ולא אשגח בה

2.

[Rav Yehudah became Shmuel's Rebbi] because he rebuked Shmuel in Shabbos (55a) regarding the woman who was screaming in front of Shmuel [to judge her case], and he did not heed her;

א"ל רב יהודה לית ליה למר אוטם אזנו מזעקת דל וגו'.

3.

Rav Yehudah said to Shmuel 'does the master not hold that "Otem Azno mi'Za'akas Dal" [applies also to judgment]?'

4)

TOSFOS DH va'Yavo va'Ya'as Hash-m Ka'asher Diber Ki Chatasem v'Gomer

תוספות ד"ה ויבא ויעש ה' כאשר דבר כי חטאתם וגו'

(SUMMARY: Tosfos explains what Tzedakah Nevuzaradan did when he said this.)

ואותה שעה עשה צדקה שהיה מקנא להקב"ה

(a)

Explanation #1: At that time, he did Tzedakah. He was zealous for Hash-m's honor.

א"נ שהיה מתיר את ירמיה מן הזיקים כדכתיב התם.

(b)

Explanation #2: [At that time] he permitted Yirmeyah from the fetters, like is written there.