1)

DECREASING DESPISED MATTERS

יתיב רב נחמן ועולא ואבימי בר פפי ויתיב רבי חייא בר אמי גבייהו ויתבי וקא מיבעיא להו
(a)

Rav Nachman, Ula, and Avimi bar Papa were gathered, and R. Chiya bar Ami joined them and asked the following question:

שכרו לשבור ביין נסך מהו
(b)

Question: If a worker was hired to break a barrel of Yayin Nesech, are the wages permitted?

מי אמרינן כיון דרוצה בקיומו אסור
1.

Since the Yisrael wants the wine to exist until he will (be paid to) dispose of it, it is forbidden;

או דלמא כל למעוטי תיפלה שפיר דמי
2.

Or, perhaps we permit this, in order to decrease Tiflah (despised matters)?

אר"נ ישבור ותבא עליו ברכה
(c)

Answer (Rav Nachman): He will be blessed for breaking it. (The wages are permitted.)

לימא מסייע ליה אין עודרין עם <העובד כוכבים> {הגוי} בכלאים (דף סד,א) אבל עוקרין עמו כדי למעוטי את התיפלה
(d)

Support (Beraisa): We may not dig with a Nochri in a field in which he grows Kil'ayim, but we may uproot with him, to decrease Tiflah.

סברוה הא מני ר' עקיבא היא דאמר המקיים בכלאים לוקה
(e)

We are thinking that the Beraisa is like R. Akiva, who says that one who is Mekayem (keeps) Kil'ayim (even if he did not plant it, but he builds a fence to guard it) is lashed.

דתניא המנכש והמחפה בכלאים לוקה
1.

(Beraisa): One who removes weeds from Kil'ayim or covers it with earth (to help it grow) is lashed;

ר"ע אומר אף המקיים
2.

R. Akiva says, even one who keeps it (is lashed).

מ"ט דר"ע
i.

Question: What is R. Akiva's reason?

אמר קרא שדך לא תזרע כלאים אין לי אלא זורע מקיים מנין
3.

Answer: "Sadcha Lo Sizra Kil'ayim" forbids only seeding. What is the source to forbid Mekayem?

ת"ל לא כלאים
i.

Rejection: "Lo Kil'ayim" forbids even keeping it. (Rashi alludes to the text in Makos and Mo'ed Katan "Kil'ayim Sadcha Lo." I.e. in the verse it says "Kil'ayim" also before "Sadcha Lo", and we read these words together to forbid having Kil'ayim in your field.)

ואילו למעוטי תיפלה שרי
4.

Culmination of support: Even though R. Akiva forbids being Mekayem Kil'ayim, he permits taking wages to uproot it, to decrease Tiflah.

לא הא מני רבנן היא
(f)

Rejection: No, the Beraisa is Chachamim.

אי רבנן מאי איריא עוקרין אפי' קיומי נמי שפיר דמי
(g)

Question: If so, the Beraisa should permit being Mekayem, which is a bigger Chidush than uprooting it!

הכא במאי עסקינן כגון דקא עביד בחנם ור' יהודה היא דאמר ליתן להם מתנת חנם אסור
(h)

Answer: The case is, the Yisrael helps for free. It is like R. Yehudah, who forbids giving a free gift to Nochrim;

1.

For the sake of decreasing Tiflah, he permits uprooting.

מדרבי יהודה נשמע לר"ע לאו אמר ר' יהודה אסור ליתן להם מתנת חנם אבל למעוטי תיפלה שפיר דמי לר"ע נמי אע"ג דא"ר עקיבא המקיים בכלאים לוקה למעוטי תיפלה שפיר דמי
(i)

Support (for Rav Nachman): R. Yehudah is lenient (to permit working for free for Nochrim) in order to decrease Tiflah. Surely, also R. Akiva is lenient (to permit uprooting Kil'ayim) in order to decrease Tiflah! (And likewise we are lenient about wages to break barrels of Yayin Nesech.)

ותו לא מידי
(j)

This cannot be challenged.

2)

MONEY THAT A 'NOCHRI' RECEIVED FOR IDOLATRY

הדור יתבי וקמבעיא להו
(a)

They were gathered again and he asked the following question:

דמי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ביד <עובד כוכבים> {גוי} מהו
(b)

Question (R. Chiya bar Ami): What is the law of money that a Nochri received for (selling) idolatry?

מי תופסת דמיה ביד <עובד כוכבים> {גוי} או לא
1.

Does idolatry transfer its Isur (to what it is exchanged for) when a Nochri sells it?

אמר להו רב נחמן מסתברא דמי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ביד <עובד כוכבים> {גוי} מותרין
(c)

Answer #1 (Rav Nachman): Presumably, it is permitted. We learn from the following episode:

מדהנהו דאתו לקמיה דרבה בר אבוה אמר להו זילו זבינו כל מה דאית לכו ותו איתגיירו
1.

Some people who were about to convert came in front of Rabah bar Avuha. He counseled them to sell all their idolatry before converting.

מ"ט משום דקסבר דמי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ביד <עובד כוכבים> {גוי} מותרין
2.

Suggestion: This was because money a Nochri received for idolatry is permitted. (If they would sell it after converting, it would be forbidden.)

ודלמא שאני התם דכיון דדעתיה לאיגיורי ודאי בטלה
(d)

Rejection: Since they planned to convert, surely they were Mevatel the idolatry before selling it. (but if not, it would transfer its Isur).

אלא מהכא ישראל שהיה נושה <בעובד כוכבים> {בגוי} מנה ומכר <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} והביא לו יין נסך והביא לו מותר
(e)

Answer #2 (Beraisa): If a Nochri owed money to a Yisrael and he sold idolatry or Yayin Nesech to get money to pay, the money is permitted;

אבל אם אמר לו המתן לי עד שאמכור <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ואביא לך יין נסך ואביא לך אסור
1.

If he said 'wait until I sell my idolatry or Yayin Nesech, then I will pay you', it is forbidden.

מאי שנא רישא ומאי שנא סיפא
(f)

Question: What is the difference between the clauses?

אמר רב ששת סיפא משום דהוה ליה כי רוצה בקיומו
(g)

Answer (Rav Sheshes): In the latter clause, the Yisrael is happy that the idolatry endures until it is sold.

וכי רוצה בקיומו כה"ג מי אסיר
(h)

Question: Even when a Yisrael wants idolatry to exist, this does not forbid money received for it!

והתנן גר <ועובד כוכבים> {וגוי} שירשו אביהן <עובד כוכבים> {גוי} גר יכול לומר לו טול אתה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ואני מעות טול אתה יין נסך ואני פירות
1.

(Mishnah): If a convert and his Nochri brother inherited their father, the convert can say 'you take the idolatry and Yayin Nesech, and I will take the money and Peros';

אם משבאו לרשות הגר אסור
2.

If idolatry or Yayin Nesech already came to the convert's premises, he cannot ask for something in exchange for it.

אמר רבא בר עולא מתני' <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} המתחלקת לפי שבריה
(i)

Answer #1 (Rabah bar Ula): The Mishnah refers to idolatry that retains its value even if broken (e.g. it is made of gold or silver. Therefore, the Yisrael does not care whether it is broken.)

תינח <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} יין נסך מאי איכא למימר
1.

Question: Regarding Yayin Nesech, how can we answer?

בחרס הדרייני
2.

Answer: The Yayin Nesech was absorbed in pottery shards. (Even if they are broken, the wine can be recovered.)

והלא רוצה בקיומו שלא יגנובו ושלא יאבדו
(j)

Objection: Even though the Yisrael doesn't care if it breaks, he wants the idolatry and Yayin Nesech around. If it would be lost or stolen, his brother would demand half of the money and Peros!

אלא א"ר פפא ירושת הגר קאמרת שאני ירושת הגר דאקילו בה רבנן גזירה שמא יחזור לקלקולו
(k)

Answer #2 (Rav Papa): (Mid'Oraisa, the convert does not inherit. Mid'Rabanan,) we are lenient, and allow him to inherit and 'trade' with his brother (before the idolatry comes to his premises), lest he resent losing his inheritance, renounce his conversion and revert to live like a Nochri.

64b----------------------------------------64b
(דף סד,ב) תניא נמי הכי בד"א שירשו אבל נשתתפו אסור
(l)

Support (Beraisa): We allow this only regarding inheritance, but a Yisrael who was a partner with a Nochri may not request a larger share of permitted things in exchange for letting the Nochri keep the idolatry.

3)

CAN A 'GER TOSHAV' BE 'MEVATEL' IDOLS?

הדור יתבו וקמיבעיא להו
(a)

They were gathered again and he asked the following question:

גר תושב מהו שיבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(b)

Question (R. Chiya bar Ami): Can a Ger Toshav be Mevatel idolatry?

דפלח מבטיל דלא פלח לא מבטיל
1.

Perhaps only one who serves idolatry can be Mevatel it;

או דלמא כל דבר מיני' מבטיל והאי בר מיניה הוא
2.

Or, since he is like a Nochri (he has only seven Mitzvos), he can be Mevatel!

אמר להו רב נחמן מסתברא דפלח מבטיל דלא פלח לא מבטיל
(c)

Answer (Rav Nachman): Presumably, since he does not serve idolatry, he cannot be Mevatel it.

מיתיבי ישראל שמצא <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בשוק עד שלא באתה לידו אומר <לעובד כוכבים> {לגוי} ומבטלה
(d)

Question (Beraisa): If a Yisrael found idolatry in the market, before he takes it, he can tell a Nochri to be Mevatel it;

משבאתה לידו אינו אומר <לעובד כוכבים> {לגוי} ומבטלה
1.

After he takes it, he cannot do so.

מפני שאמרו <עובד כוכבים> {גוי} מבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שלו ושל חבירו בין עובדה ובין שאין עובדה
2.

(The first law is because) Chachamim taught that a Nochri can be Mevatel his or his colleague's idolatry, whether or not he serves it.

מאי עובדה ומאי שאינו עובדה
3.

Question: What does it mean 'whether or not he serves it'?

אילימא אידי ואידי <עובד כוכבים> {גוי}
i.

Suggestion: It means whether or not he serves this idolatry (but in any case, he serves idolatry).

היינו שלו ושל חבירו
ii.

Rejection: The previous words already teach this, 'he can be Mevatel his or his colleague's idolatry'!

אלא לאו עובדה <עובד כוכבים> {גוי} ומאי שאינו עובדה גר תושב וש"מ גר תושב נמי מבטל
4.

Answer #1: It means whether or not he serves idolatry (and still, he can be Mevatel). Likewise, a Ger Toshav can be Mevatel!

לא לעולם אימא לך אידי ואידי <עובד כוכבים> {גוי}
(e)

Answer (and Answer #2 to Question (3)): Really, it means whether or not he serves this idolatry;

ודקאמרת היינו שלו ושל חבירו רישא זה וזה לפעור וזה וזה למרקוליס סיפא זה לפעור וזה למרקוליס
1.

The previous words teach that he can be Mevatel his own idol or his colleague's (who serves the same idolatry). This clause teaches that he can be Mevatel idols of a different idolatry.

מיתיבי איזהו גר תושב כל שקיבל עליו בפני ג' חברים שלא לעבוד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דברי ר"מ
(f)

Question (Beraisa - R. Meir): A Ger Toshav is one who accepted in front of three Chaverim not to serve idolatry;

וחכ"א כל שקיבל עליו שבע מצות שקבלו עליהם בני נח
1.

Chachamim say, he must accept the seven Mitzvos of Bnei Noach;

אחרים אומרים אלו לא באו לכלל גר תושב אלא איזהו גר תושב זה גר אוכל נבילות שקבל עליו לקיים כל מצות האמורות בתורה חוץ מאיסור נבילות
2.

Others say, he must accept all the Mitzvos, except for the Isur to eat Neveilos.

מייחדין אצלו יין
3.

A Yisrael may leave a Ger Toshav alone with wine in the Yisrael's store for a short time, even if the city is mostly Nochrim;

ואין מפקידין אצלו יין ואפי' בעיר שרובה ישראל אבל מייחדין אצלו יין ואפי' בעיר שרובה <עובדי כוכבים> {גוים}
i.

He may not deposit wine with him for a long time, even if the city is mostly Yisraelim.

שמנו כיינו
4.

The oil of a Ger Toshav is like his wine.

שמנו כיינו ס"ד שמן מי קא הוי יין נסך
5.

Objection: This implies that we are stringent to forbid benefit from his oil. This is unreasonable! (People are not Menasech oil. At most, it should be forbidden to eat, like we decreed about bread and cooked foods of Nochrim!)

אלא יינו כשמנו
6.

Correction: The wine of a Ger Toshav is like his oil. (One may not cosume it, but one may benefit from it.)

ולשאר כל דבר הרי הוא <כעובד כוכבים> {כגוי}
7.

In all other respects, he is like a Nochri.

רבן שמעון אומר יינו יין נסך
i.

Version #1: R. Shimon says, his wine is Yayin Nesech.

ואמרי לה מותר בשתיה
ii.

Version #2: R. Shimon says, one may drink his wine.

קתני מיהא ולשאר כל דבריו הרי הוא <כעובד כוכבים> {כגוי} למאי הלכתא לאו דמבטל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} <כעובד כוכבים> {כגוי}
8.

Suggestion: 'In all other respects, he is like a Nochri' teaches that he can be Mevatel idolatry!

אר"נ בר יצחק לא ליתן רשות ולבטל רשות
(g)

Answer: No, this teaches that he can give permission or be Mevatel his premises (i.e. allow others to enter his property, to enable an Eruv to permit carrying in a joint Chatzer).

וכדתניא ישראל מומר משמר שבתו בשוק מבטל רשות
1.

(Beraisa): If a Yisrael desecrates Shabbos in private, but not in public, he can be Mevatel his premises;

שאין משמר שבתו בשוק אין מבטל רשות
2.

If he desecrates Shabbos in public, he cannot be Mevatel his premises;

מפני שאמרו ישראל נותן רשות ומבטל רשות <ובעובד כוכבים> {ובגוי} עד שישכור
3.

This is because (he is like a Nochri, and) Chachamim said that a Yisrael can give permission or be Mevatel his premises. The only solution with a Nochri is if the Yisraelim rent his premises;

כיצד אומר לו רשותי קנויה לך רשותי מבוטלת לך קנה ואין צריך לזכות
i.

Regarding a Yisrael, it suffices for him to say 'my premises are acquired or Batel to you.' This itself makes a Kinyan (regarding Eiruv).