Avodah Zarah 62 (25 Av 5785) - Dedicated by Rabbi Dr. Eli Turkel of Raanana, l'Iluy Nishmas his mother, Golda bas Chaim Yitzchak Ozer (Mrs. Gisela Turkel) who passed away on 25 Av 5760. Mrs. Turkel accepted Hashem's Gezeiros with love; may she be a Melitzas Yosher for her offspring and for all of Klal Yisrael.
PEREK HA'SOCHER ES HA'PO'EL
1)

WAGES FOR WORKING WITH 'YAYIN NESECH'

מסכת עבודה זרה פרק ה (דף סב,א משנה) השוכר את הפועל לעשות עמו ביין נסך שכרו אסור
(a)

(Mishnah): If a Nochri hired a Yisrael to work with Yayin Nesech, the wages are forbidden;

שכרו לעשות עמו מלאכה אחרת אע"פ שאמר לו העבר לי חבית של יין נסך ממקום למקום שכרו מותר
1.

If he hired him for different work, even if he asked him to transport a barrel of Yayin Nesech, the wages are permitted.

השוכר את החמור להביא עליה יין נסך שכרה אסור
(b)

If a Nochri rented a Yisrael's donkey to carry Yayin Nesech, the wages are forbidden;

שכרה לישב עליה אע"פ שהניח <עובד כוכבים> {} לגינו עליה שכרה מותר:
1.

If he rented it to ride on, even if he puts his wine pouch on it, the rental is permitted.

מ"ט שכרו אסור
(c)

(Gemara) Question: Why are the wages forbidden?

אילימא הואיל ויין נסך אסור בהנאה שכרו נמי אסור
(d)

Answer #1: Since one may not benefit from Yayin Nesech, also the wages are forbidden.

הרי ערלה וכלאי הכרם דאסורין בהנאה
(e)

Rejection: One may not benefit from Orlah and Kilai ha'Kerem, yet we do not forbid all benefit from them!

ותנן מכרן וקידש בדמיהן מקודשת
1.

(Mishnah): If one sold Isurei ha'Na'ah (e.g. Orlah or Kilai ha'Kerem) and was Mekadesh a woman with the money, she is Mekudeshes.

אלא הואיל ותופס את דמיו <כעבודת כוכבים> {כעבודה זרה}
(f)

Answer #2: Since Yayin Nesech transfers its Isur to whatever it is exchanged for, also the wages are forbidden.

והרי שביעית דתופס' את דמיה
(g)

Rejection: Shemitah transfers its Isur, yet its wages are permitted!

ותנן האומר לפועל הילך דינר זה לקוט לי בו ירק היום שכרו אסור
1.

(Mishnah): If Reuven told a worker (Shimon) 'here is a Dinar. Gather its value of Shemitah Peros for me', (it is as if Shimon gathers fruit and sells it, so) the money is forbidden (after the time for Bi'ur, like Peros Shemitah);

לקוט לי ירק היום שכרו מותר
2.

If he told him 'here is a Dinar. Gather Shemitah Peros for me', it is permitted. (Shimon merely works for Reuven.)

א"ר אבהו א"ר יוחנן קנס הוא שקנסו חכמים בחמרין וביין נסך
(h)

Answer #3 (R. Avahu): Chachamim made fines to forbid wages of donkey-drivers and Yayin Nesech.

יין נסך הא דאמרן חמרין מאי היא
(i)

Question: What is the fine about donkey-drivers?

דתניא החמרין שהיו עושין מלאכה בפירות שביעית שכרן שביעית
(j)

Answer (Beraisa): If donkey-drivers were working with Shemitah Peros, their wages are Shemitah.

מאי שכרן שביעית
(k)

Question: What does it mean 'their wages are Shemitah'?

אילימא דיהבינן להו שכר מפירות שביעית
(l)

Answer #1: The employer pays them with Shemitah Peros.

נמצא זה פורע חובו מפירות שביעית והתורה אמרה (ויקרא כה) לאכלה ולא לסחורה
(m)

Rejection: One may not pay a debt with Shemitah Peros. They are "Le'achlah", and not for business!

ואלא דקדוש שכרן בקדושת שביעית
(n)

Answer #2: Rather, their wages have Kedushah of Shemitah. (One must buy food with them, and the food gets Kedushas Shemitah.)

ומי קדוש והתניא האומר לפועל הילך דינר זה ולקוט לי ירק היום שכרו מותר
(o)

Rejection (Mishnah): If Reuven told a worker 'here is a Dinar. Gather its value of Shemitah Peros for me', the money is forbidden;

לקוט לי ירק בו היום שכרו אסור
1.

If he told him 'here is a Dinar. Gather Shemitah Peros for me', it is permitted. (The latter applies to their wages, for they did not sell Peros.)

אמר אביי לעולם יהבינן ליה שכר מפירות שביעית
(p)

Defense of Answer #1 (Abaye): Really, he pays them with Shemitah Peros;

ודקא קשיא לך לאכלה ולא לסחורה דיהביה ניהליה בצד היתר
1.

He gives in the permitted way (for a gift).

כדתנן לא יאמר אדם לחבירו (דף סב,ב) העלה לי פירות הללו לירושלים לחלק
2.

(Mishnah): Levi may not tell Yehudah 'take this Ma'aser Sheni to Yerushalayim, we will divide it there' (this is like paying for his labor with Ma'aser Sheni);

62b----------------------------------------62b
אבל אומר לו העלם לאוכלם ולשתותם בירושלים ונותנין זה לזה מתנה של חנם
i.

He may say 'take it to Yerushalayim. We will eat it there', and they give to each other a free gift.

ורבא אמר לעולם דקדוש בקדושת שביעית
(q)

Defense of Answer #2 (Rava): Really, their wages have Kedushas Shemitah;

ודקא קשיא לך פועל פועל דלא נפיש אגריה לא קנסוהו רבנן חמרין דנפיש אגרייהו קנסו רבנן בהו
1.

A regular worker's wages (for picking Shemitah Peros) are permitted. Chachamim decreed only about wages of donkey-drivers, which are great.

ומתני' חומרא דיין נסך שאני:
2.

We are stringent about Yayin Nesech to forbid even a regular worker's wages.

2)

DISPOSING OF FORBIDDEN WAGES

איבעיא להו שכרו לסתם יינן מהו
(a)

Question: If a worker was hired to work with wine of a Nochri (we do not know whether he was Menasech it), are the wages permitted?

מי אמרי' כיון דאיסורא חמור כדיין נסך שכרו נמי אסור
1.

Since we forbid benefit from Nochri wine, like Yayin Nesech, we forbid also its wages;

או דלמא הואיל וטומאתו קיל אף שכרו נמי קיל
2.

Or, since it is not Tamei like Yayin Nesech, we do not forbid its wages?

תא שמע
(b)

Answer: We learn from the following:

דההוא גברא דאגר ארביה לסתם יינן יהבו ליה חיטי באגרא
1.

A Nochri rented Reuven's boat to transport wine. He paid with wheat.

אתא לקמיה דרב חסדא א"ל זיל קלינהו וקברינהו <בקברי> [בי קברי]
2.

Rav Chisda: You must burn the wheat and bury it in a cemetery.

ולימא ליה בדרינהו
3.

Question: Why can't he scatter it?

אתו בהו לידי תקלה
4.

Answer: People will come to gather it and benefit from it. This is forbidden.

וליקלינהו וליבדרינהו
5.

Question: Why can't he burn it and scatter it?

דלמא מזבלי בהו
6.

Answer: People will use it for fertilizer.

ולקברינהו בעינייהו
7.

Question: Why can't he bury it intact?

מי לא תנן אחד אבן שנסקל בה ואחד עץ שנתלה עליו ואחד סייף שנהרג בו ואחד סודר שנחנק בו כולם נקברים עמו
i.

(Beraisa): The following are buried with one who is executed: the rock used to kill him, the wood he was hung from, the sword used to kill him, or the cloth used to choke him.

התם דקא קברי בבי דינא מוכחא מילתא דהרוגי בית דין נינהו
8.

Answer: Those are buried in a cemetery of Beis Din. People realize that they (were used for execution and) are forbidden;

הכא לא מוכחא מילתא אימר אינש גנב ואייתי קברא הכא
i.

Here, if one finds the wheat in the ground, he will think that a thief buried it. He will not know that it is forbidden.

3)

A DELAYED EXCHANGE

דבי רבי ינאי יזפי פירי שביעית מעניים ופרעו להו בשמינית אתו אמרו ליה לרבי יוחנן
(a)

R. Yanai's household used to borrow Shemitah Peros from poor people, and pay them back in the eighth year. People told this to R. Yochanan.

אמר להו יאות הן עבדין וכנגדן באתנן מותר
(b)

R. Yochanan: That is proper. A similar case regarding an Esnan (wages of a harlot) is permitted.

דתניא נתן לה ולא בא עליה בא עליה ולא נתן לה אתננה מותר
1.

(Beraisa): If Reuven gave an Esnan to a harlot and did not have relations with her, or he had relations with her and did not give to her, the Esnan is permitted (to be a Korban).

נתן לה ולא בא עליה פשיטא כיון דלא בא עליה מתנה בעלמא הוא דיהיב לה
2.

Objection #1: If he did not have relations with her, it is a mere gift. Obviously it is permitted!

ותו בא עליה ולא נתן לה הא לא יהיב לה ולא מידי וכיון דלא נתן לה מאי אתננה מותר
3.

Objection #2: If he did not give to her anything, there is no Esnan! What does 'her Esnan is permitted' mean?!

אלא הכי קאמר נתן לה ואחר כך בא עליה או בא עליה ואחר כך נתן לה אתננה מותר
4.

Answer: It means, if he gave an Esnan to a harlot and later had relations with her, or he had relations with her and later gave to her an Esnan, it is permitted.