1)

MEDICAL ADVICE

חמימי לסילוא וקרירי (דף כט,א) לחספניתא וחילופא סכנתא
(a)

(Rav Yehudah): A cut from a thorn should be put in hot water. Cold water helps for wrinkles on the face. Vice-versa is dangerous;

חלא לסיבורי ומוניני לתעניתא וחילופא סכנתא
(b)

Vinegar is good for bloodletting, and small fish are good for a fast. Vice-versa is dangerous;

תחלי וסיבורא סכנתא אישתא וסיבורא סכנתא כאיב עינא וסבורי סכנתא
(c)

It is dangerous to let blood after eating cress, or after a fever, or after an eye ache;

שני לדג דם שני לדם דג שלישי לו סכנתא
(d)

It is good to eat fish the day before bloodletting, and also the day after. To eat fish on the third day is dangerous.

ת"ר המקיז דם לא יאכל חגב"ש לא חלב ולא גבינה ולא בצלים ולא שחלים
(e)

(Beraisa): One who lets blood should not eat milk, cheese, onions or cress.

אם אכל אמר אביי נייתי רביעתא דחלא ורביעתא דחמרא ונערבבינהו בהדי הדדי ונישתי
(f)

(Abaye): If he ate one of these, he should mix a Revi'is of vinegar and a Revi'is of wine, and drink it;

וכי מפנה לא מפנה אלא למזרחה של עיר משום דקשה ריחא
1.

He should relieve himself east of the city, so the stench will not bother people.

א"ר יהושע בן לוי מעלין אונקלי בשבת מאי אונקלי אמר רבי אבא איסתומכא דליבא
(g)

(R. Yehoshua ben Levi): On Shabbos, we may raise Unkli (tonsils that obstructs breathing; Aruch - the opening to the stomach);

מאי אסותא מייתי כמונא כרוייא וניניא ואגדנא וציתרי ואבדתא לליבא בחמרא וסימנך (תהילים קד) ויין ישמח לבב אנוש
1.

To raise it, we take a handful of cumin and mint, horehound, savory, and hyssop, and drink them with wine.

לרוחא במיא וסימנך (בראשית א) ורוח אלהים מרחפת על פני המים לכודא בשיכרא וסימנך (בראשית כד) וכדה על שכמה
(h)

For blisters he should drink these with water. A woman who is chilled while giving birth should drink them with beer.

רב אחא בריה דרבא שחיק להו לכולהו בהדי הדדי ושקיל ליה מלא חמש אצבעתיה ושתי ליה רב אשי שחיק כל חד וחד לחודיה ושקיל מלא אצבעיה רבתי ומלא אצבעיה זוטרתי
(i)

Rav Acha brei d'Rava ground them up together, took a handful and drank them. Rav Ashi ground them up together, and took between his thumb and pinky.

אמר רב פפא אנא עבדי לכל הני ולא איתסאי עד דאמר לי ההוא טייעא אייתי כוזא חדתא ומלייה מיא ורמי ביה תרוודא דדובשא דתלי לה בי כוכבי ולמחר אישתי עבדי הכי ואיתסאי
(j)

Rav Papa: None of these worked for me. I later heard to take a small new flask of water with a spoonful of honey, put it under the stars, and to drink it the next day. This worked.

תנו רבנן ששה דברים מרפאין את החולה מחליו ורפואתן רפואה ואלו הן כרוב ותרדין ומי סיסין יבישה וקיבת והרת ויותרת הכבד ויש אומרים אף דגים קטנים
(k)

(Beraisa): The following six things cure: eating cabbage, beets, dry pennyroyal (mint), stomach, womb, and diaphragm. Some say, also small fish cure;

ולא עוד אלא שדגים קטנים מפרין ומרבין כל גופו של אדם
1.

Small fish help the whole body improve and grow.

עשרה דברים מחזירין את החולה לחליו וחליו קשה אלו הן האוכל בשר שור שומן בשר צלי בשר ציפרים וביצה צלויה ושחלים ותגלחת ומרחץ וגבינה וכבד
(l)

The following 10 things aggravate sickness: eating ox meat, (permitted) Chelev, roasted meat, fowl, roasted eggs, cress, shaving, a hot bath, cheese, and liver;

וי"א אף אגוזים וי"א אף קשואין
1.

Some add nuts; some add gourds;

תנא דבי רבי ישמעאל למה נקרא שמן קשואין מפני שהן קשין לכל גופו של אדם כחרבות:
2.

Tana d'Vei R. Yishmael says, they are called 'Kishu'in' because they are Kashin (harsh) to the body like swords.

2)

HAIRCUTS FROM A NOCHRI

ואין מסתפרין מהן בכל מקום:
(a)

(Mishnah - R. Meir): We do not get haircuts from them in any place.

ת"ר ישראל המסתפר <מעובד כוכבים> {מגוי} רואה במראה
(b)

(Beraisa): If a Nochri is cutting one's hair, he should look in a mirror;

<ועובד כוכבים> {וגוי} המסתפר מישראל כיון שהגיע לבלוריתו שומט את ידו
(c)

If a Yisrael cuts a Nochri's hair, he must not cut near the Bluris (hair left for idolatrous rites).

אמר מר ישראל המסתפר <מעובד כוכבים> {מגוי} רואה במראה היכי דמי
(d)

Question: The Beraisa says that if a Nochri is cutting one's hair, he should look in a mirror. What is the case?

אי ברשות הרבים ל"ל מראה
1.

If he is in a Reshus ha'Rabim, why does he need a mirror? (Many see him!)

ואי ברשות היחיד כי רואה מאי הוי
2.

If he is in a Reshus ha'Yachid, even with a mirror it is forbidden!

לעולם ברה"י וכיון דאיכא מראה מתחזי כאדם חשוב
(e)

Answer: Really, he is in a Reshus ha'Yachid. He looks in a mirror to make the Nochri think that he is important, so the Nochri is afraid to kill him.

רב חנא בר ביזנא הוה מסתפר <מעובד כוכבים> {מגוי} בשבילי דנהרדעא
(f)

A Nochri was cutting the hair of Rav Chana bar Bizna in the outskirts of Neharde'a.

א"ל חנא חנא יאי קועיך לזוגא
1.

The Nochri: Your neck is proper to be cut!

אמר תיתי לי דעברי אדר"מ
2.

Rav Chana bar Bizna: I deserve it, for transgressing R. Meir's opinion.

ואדרבנן לא עבר אימר דאמור רבנן ברה"ר ברה"י מי אמור
3.

Question: He also transgressed Chachamim's opinion. They permit only in a Reshus ha'Rabim!

והוא סבר שבילי דנהרדעא כיון דשכיחי רבים כרה"ר דמו:
4.

Answer: R. Chana thought that since many people pass by, it is like a Reshus ha'Rabim.

<ועובד כוכבים> {וגוי} המסתפר מישראל כיון שהגיע לבלוריתו שומט את ידו:
(g)

(Beraisa): If a Yisrael cuts a Nochri's hair, he must not cut near the Bluris.

וכמה
(h)

Question: How much must he distance from it?

אמר רב מלכיה אמר רב אדא בר אהבה שלשה אצבעות לכל רוח ורוח
(i)

Answer (Rav Malkiyah): He must distance three fingers in every direction.

אמר רב חנינא בריה דרב איקא שפוד שפחות וגומות רב מלכיו
(j)

Version #1 (Rav Chanina brei d'Rav Ika): Rav Malkiyo taught the teachings about spit, slaves, and hair follicles;

בלורית אפר מקלה וגבינה רב מלכיה
1.

Rav Malkiyah taught the teachings about Bluris, ashes, and cheese.

אמר רב פפא מתני' ומתניתא רב מלכיה שמעתתא רב מלכיו וסימנא מתניתא מלכתא
(k)

Version #2 (Rav Papa): The teachings that explain Mishnayos and Beraisos are of Rav Malkiyah; the teachings that have no source in the Tana'im are of Rav Malkiyo.

מאי בינייהו איכא בינייהו שפחות:
(l)

The versions argue regarding slaves (Rav Papa attributes it to Rav Malkiyah. Rashi - they also argue about ashes; Rav Papa attributes it to Rav Malkiyo).

29b----------------------------------------29b
3)

FORBIDDEN FOODS OF NOCHRIM

(דף כט,ב משנה) אלו דברים של <עובדי כוכבים> {גוים} אסורין ואיסורן איסור הנאה
(a)

(Mishnah): One may not benefit from the following things of Nochrim:

היין והחומץ של <עובדי כוכבים> {גוים} שהיה מתחלתו יין וחרס הדרייני ועורות לבובין
1.

Their wine, vinegar that came from their wine, Hadriani earthenware (all these will be explained later), and hides with a hole from which the heart was removed;

רשב"ג אומר בזמן שהקרע שלו עגול אסור משוך מותר
(b)

R. Shimon ben Gamliel forbids if the hole is round, and permits if it is long and narrow;

בשר הנכנס <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} מותר והיוצא אסור מפני שהוא כזבחי מתים דברי ר"ע
(c)

R. Akiva says, meat being taken to (where they are serving) idolatry is permitted. What is taken from it is forbidden, for it is like something sacrificed to idolatry.

ההולכין לתרפות אסור לשאת ולתת עמהן והבאין מותרין:
(d)

One may not do business with people heading to serve idolatry. One may do business with people returning from it.

נודות <העובדי כוכבים> {הגוים} וקנקניהן ויין של ישראל כנוס בהן אסורין ואיסורן איסור הנאה דברי רבי מאיר
(e)

R. Meir says, if wine of a Yisrael was put in a pouch or bottle of a Nochri, one may not benefit from it;

וחכמים אומרים אין איסורן איסור הנאה:
(f)

Chachamim say, one may not drink it, but one may benefit from it.

החרצנים והזגין של <עובדי כוכבים> {גוים} אסורין ואיסורן איסור הנאה דברי ר"מ
(g)

R. Meir says, one may not benefit from grape skins and pits of a Nochri;

וחכ"א לחין אסורין יבישין מותרין
(h)

Chachamim forbid while they are still wet (i.e. for 12 months). After this, they permit.

המורייס וגבינת בית אונייקי של <עובדי כוכבים> {גוים} אסורין ואיסורן איסור הנאה דברי ר' מאיר
(i)

R. Meir says, one may not benefit from fish oil and cheese of Nochrim of Beis Unaiki;

וחכ"א אין איסורן איסור הנאה
(j)

Chachamim forbid eating them, but permit benefit from them.

אמר ר' יהודה שאל ר' ישמעאל את רבי יהושע כשהיו מהלכין בדרך
(k)

Rebbi Yehudah: R. Yishmael asked R. Yehoshua the following question while they were walking;

אמר לו מפני מה אסרו גבינות <עובדי כוכבים> {הגוים}
(l)

Question (R. Yishmael): Why is cheese of Nochrim forbidden (according to Chachamim)?

אמר לו מפני שמעמידין אותה בקיבה של נבילה
(m)

Answer #1 (R. Yehoshua): It is because they use (hardened milk inside) stomachs of Neveilos to curdle it.

אמר לו והלא קיבת עולה חמורה מקיבת נבילה אמרו כהן שדעתו יפה שורפה חיה
(n)

Objection (R. Yishmael): The Isur of an Olah is more severe, and some permitted a Kohen to suck what is inside the stomach of an Olah;

ולא הודו לו אבל אמרו אין נהנין ולא מועלין
1.

The consensus was, it is forbidden, but there is no Me'ilah, i.e. the Isur is only mid'Rabanan!

אמר לו מפני שמעמידין אות' בקיבת עגלי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(o)

Answer #2 (R. Yehoshua): Rather, it is because they use stomachs of calves used for idolatry to curdle it.

אמר לו אם כן למה לא אסרוה בהנאה
(p)

Objection (R. Yishmael): If so, it should be forbidden to benefit from it!

השיאו לדבר אחר אמר לו ישמעאל היאך אתה קורא כי טובים דודיך מיין או כי טובים דודיך
(q)

R. Yehoshua diverted the discussion. Do you read the verse "Ki Tovim Dodecha mi'Yayin" (masculine, Yisrael discusses how dear Hash-m is to them), or "Dodayich" (feminine, Hash-m discusses how dear Yisrael is to Him)?

אמר לו כי טובים דודיך
(r)

R. Yishmael: It is "Dodayich."

אמר לו אין הדבר כן שהרי חבירו מלמד עליו לריח שמניך טובים:
(s)

R. Yehoshua: No, it is "Dodecha." We learn from "l'Rei'ach Shemanecha Tovim."

4)

THE ISUR OF WINE

יין מנלן
(a)

(Gemara) Question: What is the source that one may not benefit from wine that was offered to idolatry?

אמר רבה בר אבוה אמר קרא (דברים לב) אשר חלב זבחימו יאכלו ישתו יין נסיכם
(b)

Answer #1 (Rabah bar Avuha): We learn from "Chelev Zevacheimo... Yein Nesichum";

מה זבח אסור בהנאה אף יין נמי אסור בהנאה
1.

Just like one may not benefit from Korbanos to idolatry, also from wine that was offered to idolatry.

זבח גופיה מנלן
(c)

Question: What is the source that one may not benefit from Korbanos to idolatry?

דכתיב (תהילים קו) ויצמדו לבעל פעור ויאכלו זבחי מתים מה מת אסור בהנאה אף זבח נמי אסור בהנאה
(d)

Answer: "... Va'Yochelu Zivchei Mesim" - just like one may not benefit from a corpse, also from Korbanos to idolatry.

ומת גופיה מנלן
(e)

Question: What is the source that one may not benefit from a corpse?

אתיא שם שם מעגלה ערופה
(f)

Answer: We learn from a Gezerah Shavah "Sham-Sham" from the beheaded calf:

כתיב הכא (במדבר כ) ותמת שם מרים וכתיב התם (דברים כא) וערפו שם את העגלה בנחל מה להלן אסור בהנאה אף כאן נמי אסור בהנאה
1.

It says "va'Tamas Sham Miryam", and regarding the beheaded calf it says "v'Arfu Sham" - just like one may not benefit from the beheaded calf, also from a corpse.

והתם מנלן
(g)

Question: What is the source that one may not benefit from the beheaded calf?

אמרי דבי רבי ינאי כפרה כתיב בה כקדשים:
(h)

Answer (d'Vei R. Yanai): The beheaded calf is called 'Kaparah', just like Kodshim.

והחומץ של <עובדי כוכבים> {גוים} שהיה מתחלתו יין:
(i)

(Mishnah): Vinegar that came from their wine (is forbidden).

פשיטא משום דאחמיץ פקע ליה איסוריה
(j)

Objection: This is obvious! It was forbidden to benefit from the wine. Souring will not permit it!

אמר רב אשי הא אתא לאשמועינן חומץ שלנו ביד <עובד כוכבים> {גוי} אין צריך חותם בתוך חותם
(k)

Answer (Rav Ashi): This Mishnah teaches (by inference) that one may entrust vinegar with a Nochri with a single seal (even according to the opinion that requires a double seal for wine).

אי משום אינסוכי לא מנסכי
1.

We are not concerned lest he be Menasech vinegar (pour it to idolatry. The Mishnah forbids vinegar that came from their wine. This implies that vinegar they bought from a Yisrael is permitted);

ואי משום איחלופי כיון דאיכא חותם לא טרח ומזייף
2.

We are not concerned lest he switch a Yisrael's vinegar with his own (inferior) vinegar. He would not bother to forge (duplicate) the seal for this.

אמר רבי אילעא שנינו יין מבושל של <עובדי כוכבים> {גוים} שהיה מתחלתו יין אסור
(l)

(R. Ila'a): If a Nochri cooked his own wine, it is forbidden.

פשיטא משום דאיבשיל פקע ליה איסורא
(m)

Objection: This is obvious! It was forbidden to benefit from the wine, cooking will not permit it!

אמר רב אשי הא אתא לאשמועינן יין מבושל שלנו ביד <עובדי כוכבים> {גוי} אין צריך חותם בתוך חותם
(n)

Answer (Rav Ashi): R. Ila'i teaches that one may entrust cooked wine with a Nochri with a single seal.

אי משום אינסוכי לא מנסכי
1.

We are not concerned lest he be Menasech cooked wine. (The Mishnah forbids his own cooked wine. This implies that cooked wine he got from a Yisrael is permitted);

ואי משום (דף ל,א) איחלופי כיון דאיכא חותם אחד לא טרח ומזייף
2.

We are not concerned lest he switch it with his own cooked wine. He would not bother to forge the seal.