עבודה זרה דף נ"ב ע"א

האם משמשי ע"ז נאסרים מיד או עד שיעבדו?

משמשי ע"ז של גוי משמשי ע"ז של ישראל
לר' ישמעאל עד שיעבדו בעיא דרב המנונא [1]
לר' עקיבא עד שיעבדו [2] עד שיעבדו

האם כלים טמאים שנשברו וחזר והתיכן חוזרים לטומאה ראשונה?

בכלי מתכות וכדומה שמקבלים טומאה מהתורה בכלי זכוכית שטומאתן מדרבנן
היתה טומאה ראשונה מהתורה חוזרים אינם חוזרים
היתה טומאה ראשונה מדרבנן,
או בטומאת עבודה זרה
בעיא דרב המנונא אינם חוזרים

תקרובת של אוכלים או כלים שלא מועיל להם ביטול לאיסורם [3], האם מועיל הביטול לבטל טומאתם? [תד"ה כיון].

תקרובת של אוכלים תקרובת של כלים
לרש"י בעמ' א' בעי' דר' יוחנן בעי' דר' יוחנן [4]
לתוס' בעי' דר' יוחנן מהני ביטול [5]

ע"ז דף נ"ב ע"ב

האם עכו"ם יכול לבטל ע"ז דלהלן?

ע"ז שלו או של חבירו ע"ז שישראל שותף בה ע"ז של ישראל
לסברת רבי בילדותו יכול יכול אינו יכול
לסברת רבי בזקנותו יכול אינו יכול אינו יכול

-------------------------------------------------

[1] והספק האם לומד ר' ישמעאל משמשין של ע"ז של ישראל משל גוי, וכמו ששם עד שיעבדו גם כאן כן. או שלומד משמשי ע"ז מע"ז עצמה, וע"ז עצמה של ישראל נאסרת מיד.

[2] והגם שס"ל שע"ז של גוי נאסרת מיד, מ"מ גזה"כ דמשמשין אינם נאסרים בע"ז של גוי עד שיעבדו, דכתיב אשר עבדו.

[3] אולם ע"ז עצמה שכן מועיל ביטול לאיסורה ודאי שמועיל לבטל טומאתה, וכן כלים כיון שיש להם טהרה במקוה מועיל גם הביטול לטהרם.

[4] רש"י בד"ה ותיבעי לך כלים, העמיד בכלים שנשתמשו בהם לעכו"ם, ולא העמיד כתוס' בכלים של תקרובת, והטעם דס"ל דגם זה כלול באיבעיא דר' יוחנן.

[5] דהנה תוס' פירשו דמה שאמרה הגמ' בעמ' א' תיבעי כלים וענתה כלים יש להם טהרה במקוה מיירי בכלים של תקרובת שבהם לא שייך ביטול ולכך צריך לטעם טהרה במקוה, אבל כלים של שימוש ע"ז תיפוק ליה דמהני להו ביטול כמו שמועיל ביטול לע"ז עצמה.

עוד חומר לימוד על הדף