1)

TOSFOS DH v'Dilma Lemi'utei Tereifah

תוספות ד"ה ודילמא למעוטי טריפה

(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere we exclude two matters from "Chayos".)

תימה דבפ' שילוח הקן (חולין דף קמ. ושם) גבי שתי צפרים חיות דרשי' מינה תרתי שחיין ראשי איברים שלה ולמעוטי טריפה

(a)

Question: In Chulin (140a), regarding "Shtei Tziparim Chayos", we expound two laws from [Chayos] - that their outermost limbs are intact, and to exclude a Tereifah!

וי''ל דשאני ציפורי מצורע שהוא כעין קרבן ושניהן שוין לענין פסול

(b)

Answer: Tziporei Metzora are different, for they are like a Korban, and both are the same regarding Pesul;

אבל גבי נח דשאר מומין כשרין הו''ל לאוקמיה למעוטי טריפה דוקא:

1.

However, regarding No'ach, that other Mumim are Kosher, we should establish it to exclude only a Tereifah.

2)

TOSFOS DH Aval l'Man d'Amar Tereifah Yoledes Mai Ika Lemeimar

תוספות ד"ה אבל למ''ד טריפה יולדת מאי איכא למימר

(SUMMARY: Tosfos discusses how this opinion expounds.)

פי' דלדידיה לא מייתר ליה מכל החי למחוסר אבר דאיצטריך (הגהת צאן קדשים) למעוטי טריפה

(a)

Explanation: According to him, "mi'Kol ha'Chai" is not extra [to exclude] an animal missing a limb, for we need it to exclude a Tereifah.

וא''ת כיון דטריפה חיה ויולדת היכי מימעטא מכל החי

(b)

Question: Since a Tereifah can live [more than a year] and give birth (Tzon Kodoshim - if it can give birth, all the more so it can live), how do we exclude it from "mi'Kol ha'Chai"?

הא בפ' שילוח הקן (ג''ז שם) לא ממעט מחיות טריפות למ''ד טריפה חיה

1.

In Chulin (140a), we do not exclude Tereifos from "Chayos" according to the opinion that a Tereifah can live!

ויש לומר דשאני הכא דמכל החי מיותר ושפיר משתמע למעוטי טריפה אע''ג דחיה דמשתמע חיות גמורה

(c)

Answer: Here is different, for "mi'Kol ha'Chai" is extra, and it properly connotes to exclude a Tereifah, even though it can live, for it connotes total life;

ומסתבר למעוטי טריפה אע''ג דחיה ויולדת טפי ממחוסרת אבר דמ''מ אין טריפה בריאה נשארת ולא חזיא לקיום העולם כולי האי

1.

It is more reasonable to exclude a Tereifah, even though it can live and give birth, more than to exclude an animal missing a limb, for in any case a Tereifah is not a creation that will remain [alive so long], and it is not so proper for perpetuating the world.

3)

TOSFOS DH Itcha b'Domin Lecha

תוספות ד"ה אתך בדומין לך

(SUMMARY: Tosfos explains why we need also mi'Kol ha'Chai.)

וא''ת א''כ האי מכל החי למה לי דתרוייהו מאתך נפקא

(a)

Question: If so, why do we need mi'Kol ha'Chai? We learn [to exclude] both of them (Mechusar Ever and Tereifah) from "Itach"!

וכי תימא דלמא נח גופיה מחוסר אבר הוה

1.

Suggestion: Perhaps No'ach himself was Mechusar Ever.

מי קאמר רחמנא דכוותך עייל שלמים לא תעייל

2.

Rejection: Surely Hash-m did not tell him to enter [only animals that are] Mechusar Ever, but not to enter intact animals!

וי''ל דמוקמא קרא בדדמי לטריפה ולא דמי למחוסרת אבר דלענין קיום העולם לא חיישינן

(b)

Answer: We establish the verse for what is more reasonable, i.e. for Tereifah. It is not so reasonable to [exclude] Mechusar Ever, for to perpetuate the world, we are not concerned for this.

4)

TOSFOS DH Dilma Noach Gufei Tereifah Havah

תוספות ד"ה דילמא נח גופיה טריפה הוה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the fact that No'ach lived a long time after this.)

וא''ת והלא חי אחרי כן ג' מאות שנה

(a)

Question: Afterwards, [No'ach] lived another 300 (actually, 350) years! (If so, surely he was not Tereifah.)

וי''ל דשמא לא היה בכח ובריאות כראוי לו וסוגיין כמ''ד טריפה חיה

(b)

Answer #1: Perhaps he did not have proper strength and health, and our Sugya is like the opinion that a Tereifah can live.

ור''ת היה רגיל לחלק בין טריפות דאדם לטריפות דבהמה משום דאדם אית ליה מזלא

(c)

Answer #2: R. Tam used to distinguish between Tereifah of people and Tereifah of animals, because people have Mazal (they can survive more).

וקשה דבריש אלו טריפות (חולין דף מג.) מייתי ראיה מאיוב אטריפות דבהמה:

(d)

Question: In Chulin (43a, the Gemara) brings a proof from Iyov to Tereifah of a Behemah!

116b----------------------------------------116b

5)

TOSFOS DH Asur Lesay'an v'Asur La'asos Shelichusan

תוספות ד"ה אסור לסייען ואסור לעשות שליחותן

(SUMMARY: Tosfos resolves this with R. Yosi's opinion.)

תימה לר' יוסי דאמר לעיל בפרק ב''ש (דף מה.) דקדשי עובדי כוכבים השוחטן בחוץ חייב לא ה''ל למיתני הכא לשון אסור

(a)

Question: According to R. Yosi, who said above (45a) that one who slaughters Kodshei Nochrim outside is liable, it should not have taught the expression "Asur';

כדמוכח בריש פ' בתרא דיומא (דף עג:) דחיוב כרת לית ליה למיתני אסור

1.

Source: It is proven like this in Yoma (73b) that regarding a Chiyuv Kares, [the Tana] should not teach "Asur"!

וי''ל דקתני אסור לפי שיש כמה עבודות דלא מיחייב עלייהו בחוץ דאסור לסייען דגזרינן אטו עבודה דבת חיובא

(b)

Answer: It taught "Asur" because there are several Avodos for which one is not liable outside. It is forbidden to help them, for we decree due to Avodah for which one is liable.

6)

TOSFOS DH k'Man Azla k'R. Elazar ben Shamu'a v'Chulei

תוספות ד"ה כמאן כרבי אלעזר בן שמוע כו'

(SUMMARY: Tosfos references the primary place of this teaching.)

עיקר מילתיה במנחות בהקומץ רבה (דף כב.)

(a)

Reference: [R. Elazar's] primary teaching is in Menachos (22a).

7)

TOSFOS DH Gavah Chamishim mi'Kol Shevet she'Hen Shesh Me'os

תוספות ד"ה גבה חמשים מכל שבט ושבט שהן שש מאות

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the verse that says that it was gold.)

הא דכתיב הכא כסף והכא זהב

(a)

Implied question: Here it says "Kesef", and here it says "Zahav"!

מפרש לקמיה דה''ק גבה כסף שוה נ' שקלים של זהב לכל שבט דהיינו שוה שש מאות זהב לכל השבטים

(b)

Answer #1: Below it explains that he collected silver worth 50 Shekalim of gold from every Shevet, i.e. 600 gold [Shekalim] from all the Shevatim.

ור''ת אומר שיש במדרש דנתן לו חמשים שקלי זהב דהיינו שש מאות שקלי כסף

(c)

Answer #2 (R. Tam): The Midrash says that he gave to him 50 Shekalim of gold, i.e. 600 silver Shekalim.

וקשה דבפ' שור שנגח (ב''ק דף לו.) משמע דדינר של זהב שוה כ''ה של כסף

(d)

Question: (This connotes that gold is worth 12 times as much as the same weight of silver.) In Bava Kama (36a) it connotes that a gold Dinar is worth 25 of silver!

ואומר ר''ת דדינר של זהב עב כפלים משל כסף

(e)

Answer (R. Tam): A gold Dinar is twice as thick as a silver Dinar.

ותדע מדאמרי' בפ' אלו טריפות (חולין דף נה:) גבי טחול ואי אישתייר ביה כעובי דינר זהב כשירה משמע דמשונה בעוביו משל כסף

(f)

Proof: It says in Chulin (55b) about the spleen "if there remained the thickness of a gold Dinar, it is Kosher. [Since it needed to specify of gold], this connotes that it is not the same thickness as of silver.

1.

Note: Since gold is denser than silver, it need not be twice as thick in order to weigh twice as much. Tosfos assumes that gold and silver Dinarim have the same diameter. Perhaps this justifies why both of them were called "Dinar", even though their weights and values were different.

8)

TOSFOS DH Eima b'Chol Mekomos Machaneh Yisrael

תוספות ד"ה אימא בכל מקומות מחנה ישראל

(SUMMARY: Tosfos discusses the status of Kodshim while the Machanos traveled.)

שאפילו (מכאן מדף הבא) בשעת סילוק המסעות אין נפסלין אלא מוליכן עמו ובמקום חנייתן אוכלין במחנה כך פירש בקונטרס

(a)

Explanation #1 (Rashi): Even at the time when the [Machanos] went away when [Bnei Yisrael] traveled, [Kodshim Kalim] were not disqualified. Rather, they take them with them, and eat them where they camp, within Machaneh [Yisrael].

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF

);'; ?>