ZEVACHIM 115 (25 Av) - Dedicated by Rabbi Dr. Eli Turkel of Raanana, l'Iluy Nishmas his mother, Golda bas Chaim Yitzchak Ozer (Mrs. Gisela Turkel) who passed away on 25 Av 5760. Mrs. Turkel accepted Hashem's Gezeiros with love; may she be a Melitzas Yosher for her offspring and for all of Klal Yisrael.

1)

TOSFOS DH Pesach bi'She'ar Yemos ha'Shanah Shelamim Hu

תוספות ד"ה פסח בשאר ימות השנה שלמים הוא

(SUMMARY: Tosfos explains how this answers the question.)

פי' בקונטרס ואין זה אלא לשמו

(a)

Explanation (Rashi): This (that it is a Shelamim) is just Lishmah.

משמע שרוצה לומר דכיון דשלמים הוא כששוחטו לשם שלמים היינו לשמו

(b)

Inference: Rashi means that since it is a Shelamim, when he slaughters it l'Shem Shelamim, this is Lishmah.

וא''ת והלא כששחטו לשם עולה או לשם זבח אחר הוי נמי שלמים כדאמרי' בפ''ק (לעיל ח:) לכל דשחיט ליה שלמים ליהוי

(c)

Question: Also when he slaughters it l'Shem Olah or a different Korban, it is a Shelamim, like we said above (8b) - whatever he slaughters it for, it is a Shelamim!

וי''ל דמ''מ כיון דשלמים הוא הרי הוא כשר לשמו ושלא לשמו כגון לשם שלמים ולשם זבח אחר

(d)

Answer: In any case, since it is a Shelamim, it is Kosher Lishmah and Lo Lishmah, e.g. l'Shem Shelamim (is Kosher Lishmah) and l'Shem another Korban (it is Kosher Lo Lishmah).

2)

TOSFOS DH Mechusar Zman b'Ba'alim

תוספות ד"ה מחוסר זמן בבעלים

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers only to Olah.)

אעולה דוקא קאי ולא אאינך

(a)

Explanation: This refers only to Olah, and not to the others. (The Gemara discusses whether or not the others are Mechusar Zman.)

3)

TOSFOS DH Oh she'Hayu Bnei Shtei Shanim v'Shachtan Pesulin

תוספות ד"ה או שהיו בני שתי שנים ושחטן פסולין

(SUMMARY: Tosfos asks a contradiction from another Beraisa.)

הך ברייתא איתא בפ' התכלת (מנחות מח:) והכא והתם קתני פסולין

(a)

Reference: This Beraisa is brought [also] in Menachos (48b), and here and there the text says Pesulim.

ועוד תניא התם באידך ברייתא פסולין ותעובר צורתן ויצאו לבית השריפה

1.

It is also taught there in another Beraisa "they are Pesulim. After they become Nosar, they are burned in Beis ha'Sereifah."

ותימה דבתמורה בפ' אלו קדשים (דף יט:) תניא אשם בן שנה והביאו בן שתים בן שתים והביאו בן שנה כשרים ולא עלו לשם בעלים לשם חובה ר''ש אומר כל עצמן אינן קדושים

(b)

Question: In Temurah (19b), a Beraisa teaches that if an Asham must be a yearling, and he brought a two-year old, or it must be two years old, and he brought a yearling, it is Kosher, but the owner was not Yotzei his obligation. R. Shimon says, they are not Kedoshim!

וי''ל דכאן לשמו כאן שלא לשמו כדמשני הכא

(c)

Answer: This (here) is when he offered them Lishmah, and this (in Temurah) is when he offered them Lo Lishmah.

ומיהו קשה דא''כ קשיא לרב הונא הא איכא האי דפסול לשמו וכשר שלא לשמו

(d)

Question #1: If so, this is difficult for Rav Huna - there is this case, which is Pasul Lishmah and Kosher Lo Lishmah!

ועוד דאי בשלא לשמו מיירי בתמורה ל''ל למיתני ולא עלו לשם חובה הא אפי' במצותו נמי דכיון דשלא לשמו הוא אין עולה לשם חובה:

(e)

Question #2: If in Temurah it is Lo Lishmah, why did it need to teach that he was not Yotzei his obligation? Even if he brought [an animal the proper age] like the Mitzvah requires, since it was Lo Lishmah, he was not Yotzei his obligation!

115b----------------------------------------115b

4)

TOSFOS DH Mah Ha'alah she'Hi Gemar Avodah v'Chulei

תוספות ד"ה מה העלאה שהיא גמר עבודה כו'

(SUMMARY: Tosfos asks that this is unlike a Sugya above.)

סוגיא זו קשה אההיא דלעיל בריש השוחט (דף קז: ושם) דדרשינן להכי כתב רחמנא או לרבות את הזורק דלא תיתי מבינייא ומשום הכי פטור מקבל בחוץ

(a)

Question: This Sugya contradicts the Sugya above (107b), in which we expound that the Torah wrote "Oh" to include one who does Zerikah, [which teaches that] we could not learn from a Tzad ha'Shavah [of Shechitah and Ha'alah], and therefore Mekabel b'Chutz is exempt!

5)

TOSFOS DH v'Yasiv v'Ka'amar va'Yishlach v'Gomer

תוספות ד"ה ויתיב וקאמר וישלח וגו'

(SUMMARY: Tosfos brings two opinions about who said this.)

פירש בקונטרס ויתיב רב חסדא וקאמר

(a)

Explanation #1 (Rashi): Rav Chisda sat and said.

ונראה לפרש דיתיב וקאמר ארב הונא קאי

(b)

Explanation #2: It seems that "he sat and said" refers to Rav Huna.

6)

TOSFOS DH Amar Lei Hachi Amar Rav Asi u'Faskuhu

תוספות ד"ה א''ל הכי אמר רב אסי ופסקוהו

(SUMMARY: Tosfos favors Rashi's explanations of this.)

פי' כמו שאמרת אמר רב אסי דוישלח היינו עבודה בבכורות אבל חכמים הפסיקוהו ומנעוהו מלומר כן

(a)

Explanation #1: Like you said, Rav Asi said that va'Yishlach is Avodah through the Bechoros, but Chachamim stopped him and prevented him from saying so.

ושני לשונות שבקונטרס עיקר

(b)

Explanations #2,3: The two versions in Rashi are primary. (That day, Avodah through Bechoros ceased. Alternatively, the verse has an Asnachta (the major pause in the middle of a verse) after "Bnei Yisrael", to show that it is not read together with what follows (va'Ya'alu Olos), for others, i.e. the Kohanim, offered them.)

7)

TOSFOS DH Ramzu ha'Kadosh Baruch Hu l'Moshe v'Lo Yad'o

תוספות ד"ה רמזו הקב''ה למשה ולא ידעו

(SUMMARY: Tosfos specifies what Moshe did not understand.)

פי' ולא ידע במי אבל היה יודע שעתיד הקב''ה לקדש את המשכן באדם גדול

(a)

Explanation: [Moshe] did not know whom [Hash-m discussed], but he knew that in the future, Hash-m will sanctify the Mishkan through a great person;

דאמרי' במדרש שאמר לו משה לאהרן הייתי סבור בי או בך

1.

We say in the Midrash that Moshe said to Aharon "I thought [that it will be sanctified through the death of] me or you."

8)

TOSFOS DH v'Kibel Sachar Al Shetikaso

תוספות ד"ה וקיבל שכר על שתיקתו

(SUMMARY: Tosfos discusses Aharon's reward.)

תניא בתורת כהנים שבשכר זה נתייחד אצלו הדיבור דכתיב בפרשת יין ושכר אל תשת וידבר ה' אל אהרן ולא כתיב אל משה

(a)

Citation (Toras Kohanim): The reward of this [silence] was that Hash-m's speech came to Aharon alone. It says in the Parshah forbidding to drink wine [before doing Avodah] "va'Ydaber Hash-m El Aharon", and it does not say "to Moshe."

ותימה דבסיפרי דריש בפרשת קרח דכתיב וידבר אל אהרן שומע אני שהדיבור אל אהרן ת''ל כאשר דבר ה' ביד משה לו בפרשת מחתות השרופים הא למדנו שהדיבור למשה שיאמר לאהרן

(b)

Question: In the Sifri at the beginning of Parshas Korach, regarding the verse "va'Ydaber El Aharon", it says 'one might have thought that Hash-m spoke to Aharon. It is written "Ka'asher Diber Hash-m b'Yad Moshe Lo" in the Parshah of the incense pans. This teaches that Hash-m spoke to Moshe, that he will tell Aharon!'

ושמא זה קורא נתייחד הא דכתיב אל אהרן ולא שיאמר לבני ישראל

(c)

Answer: Perhaps [the Tana of Toras Kohanim] calls this "His speech came to Aharon alone", that that it is written "El Aharon", and not [that Moshe should] tell Bnei Yisrael.

9)

TOSFOS DH Kelalos Ne'emru b'Sinai v'Chulei

תוספות ד"ה כללות נאמרו בסיני כו'

(SUMMARY: Tosfos points out another answer that we could have given.)

הוה מצי לאיתויי מדר' יוסי הגלילי דאמר בפ''ק דחגיגה (דף ו: ולקמן קכ.) דאין טעונה הפשט וניתוח:

(a)

Observation: He could have brought from R. Yosi ha'Gelili, who said in Chagigah (6b, and below 120a) that [the Olah of Sinai] did not require flaying and dissection.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF

);'; ?>