1)

THE CASES OF SHEVU'AS BITUY (Yerushalmi Halachah 1 Daf 11b)

מתני' שבועות שתים שהן ארבע

(a)

(Mishnah): There are two primary kinds of SHEVUOS (of Bituy). There are four in all;

שבועה שאוכל ולא אוכל שאכלתי ושלא אכלתי

1.

[The primary two are] 'I swear that I will eat' and 'I swear that I will not eat.' [The others are] 'I swear that I ate' and 'I swear that I did not eat.'

שבועה שלא אוכל ואכל כל שהוא חייב דברי רבי עקיבה

(b)

R. Akiva says, if one swore 'I will not eat' and he ate Mashehu (any amount), he is liable;

(אמר) [נראה שצ"ל אמרו] לו לרבי עקיבה איכן מצינו לאוכל כל שהוא שהוא חייב שזה חייב

(c)

Chachamim: We never find that someone is liable for eating Mashehu. How can he be liable?!

אמר להן איכן מצינן במדבר ומביא קרבן שזה מדבר ומביא קרבן:

(d)

R. Akiva: We never find that one brings a Korban for speaking! (The Korban is for transgressing his words. His intention was not to eat at all. If he eats Mashehu he transgressed!)

[דף יב עמוד א] גמ' ניחא שאוכל ושלא אוכל. שאכלתי ושלא אכלתי מה נן קיימין

(e)

(Gemara) Question: Granted, [one is liable for] 'I will eat' and 'I will not eat.' What is the case of 'I ate' and 'I did not eat'?

אם בידוע שאכל ונשבע שלא אכל שבועות שקר הוא

1.

If it is known [to him] that he ate, and he swore that he did not eat, this is Shevu'as Sheker (i.e. he is Mezid, and there is no Korban)!

ואם סבור (שאכל) [צ"ל שלא אכל - קרבן העדה] ונשבע שלא אכל.

2.

Suggestion: He thinks that he did not eat, and he swore that he did not eat.

רבי בא בר רב יהודה בשם רב בשוגג בקרבנה ובמזיד (בקרבנה) [צ"ל בה - שיירי קרבן] אבל סבור הייתי שאין בו שבועה מותר

3.

Rejection (R. Ba bar Rav Yehudah citing Rav): [A Mishnah teaches that one is liable for Shevu'as ha'Edus whether he was Mezid or Shogeg about the Shevu'ah, and Mezid about not knowing testimony. This means that] he was Shogeg about [Chiyuv] Korban [for the Shevu'ah] and Mezid about the testimony, but if he says "I thought that there is no [Isur of a false] Shevu'ah, it is permitted (he is totally exempt. This is Ones! The same applies if he thought that he swore Emes.)

אלא במזיד בה ובשוגג בקרבנה.

(f)

Answer #1: Rather, he was Mezid about it (the Shevu'ah), and Shogeg about the Korban.

ולא כן א"ר אבהו בשם רבי יוחנן מזיד בחלב ובשוגג בקרבן מתרין בו ולוקה ומביא קרבן.

1.

Support: Didn't R. Avahu say in the name of R. Yochanan that if one ate Chelev Mezid but he was Shogeg about the Korban, they warn him, and he is lashed and brings a Korban?

לית יכיל דמר ר' לא בשם רבי לעזר כך משיב ר' ישמעאל לר' עקיבה מצינו דבר שחייבין בזדונו משום שבועת שקר ובהעלומו משום ביטוי.

(g)

Objection: You cannot say so, for R. Lo said in the name of R. Lazar, so R. Yishmael answered R. Akiva - "do we find that someone is liable [lashes] for Mezid for Shevu'as Sheker, and [Chayav Korban] b'Helam, due to Bituy?!"...

ויתיביניה רבי עקיבה מצינו דבר שחייבין בזדונו משום שבועת שקר ומביא קרבן.

1.

And R. Akiva answered him "we find that someone is liable for Mezid for Shevu'as Sheker, and he brings a Korban!" (According to R. Yochanan, R. Akiva should have answered that for Chatas Chelev [or any other Lav with Kares], there are lashes for Mezid and Korban, if he was Shogeg about the Korban!)

אלא כי נן קיימין בבריא לו שאכל ונשבע ונמצא שלא אכל.

(h)

Answer #2: Rather, we discuss one who is sure that he ate, and swore that he did not eat (and later realized that he erred).

לא באומר אין זו שבועה.

(i)

Objection: Is this not like one who said "this is not a [forbidden] Shevu'ah"? (We said above that since he thinks that it is permitted, this is Ones, and he is exempt!)

תמן באומר אין זו שבועה ברם הכא ביודע בה ששבועה היא אלא שהוא בטועה מחמת דבר אחר.

(j)

Answer: There, he said "this is not a [forbidden] Shevu'ah." However, here he knows that it is [forbidden to take a false] Shevu'ah, just he errs due to something else (whether or not he ate).

2)

THE ARGUMENT ABOUT MASHEHU (Yerushalmi Halachah 1 Daf 12a)

מה נן קיימין

(a)

Question: What is the case [in which they argue about being liable for Mashehu]?

אם באומר שבועה שאוכל אכילת תורה אף ר' עקיבה מודה

1.

If he said "I swear that I will eat Achilah of the Torah", even R. Akiva admits [that he is not liable for less than a k'Zayis]!

ואם באומר שבועה שלא אטעום אף רבנן מודו

2.

If he said "I swear that I will not taste", even Rabanan agree!

אלא כי נן קיימין (כל שהוא) [צ"ל סתם - קרבן העדה]

(b)

Answer: Rather, we discuss [that he swore] Stam.

[דף יב עמוד ב] כל שהוא אכילה

(c)

Question: [Does R. Akiva hold that] Kol she'Hu is considered Achilah?!

פתר לה (כר' עקיבה) [צ"ל כר"ש - קרבן העדה] דאמר כל שהוא אכילה.

(d)

Answer: [Indeed,] we answer [that R. Akiva holds] like R. Shimon, who says that Kol she'Hu is considered Achilah. (We explained this like KORBAN HA'EDAH.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF