1)

MUST HE KNOW HOW HE BECAME TAMEI? (Yerushalmi Halachah 5 Daf 11b)

[דף יא עמוד ב] מתני' רבי ליעזר אומר השרץ [ויקרא ה ב] ונעלם ממנו על העלם השרץ הוא חייב ואינו חייב על העלם מקדש

(a)

(Mishnah - R. Eliezer): "Sheretz Tamei v'Nelam" teaches that he brings a Korban for Helam (forgetting the) Sheretz (Tum'ah), but not for Helam Mikdash;

רבי עקיבה אומר ונעלם ממנו והוא טמא על העלם הטומאה הוא חייב ואינו חייב על העלם המקדש

(b)

R. Akiva says, "v'Nelam Mimenu v'Hu Tamei" - he brings a Korban for Helam Tum'ah, but not for Helam Mikdash. (The Gemara will discuss whether he argues with R. Eliezer.)

רבי ישמעאל אומר ונעלם ממנו ונעלם ממנו שני פעמים לחייב על העלם הטומאה ועל העלם המקדש:

(c)

R. Yishmael says, it says "v'Nelam Mimenu" twice, to obligate for Helam Tum'ah and for Helam Mikdash.

גמ' חזקיה אמר מחלוקת ביניהון

(d)

(Gemara - Chizkiyah): [R. Eliezer and R. Akiva] argue. (R. Eliezer requires that he knew how he became Tamei. R. Akiva does not.)

ור' יוחנן אמר משמעות דורשין ביניהון.

(e)

(R. Yochanan): They argue only about how to expound. (No one requires that he knew how he became Tamei.)

אית תניי תני על העלם טומאה חייב ולא על העלם מקדש אית תניי תני על העלם שרץ חייב ולא על העלם מקדש.

1.

Some (R. Akiva) teach that he is liable for Helam Tum'ah, but not for Helam Mikdash, and some (R. Eliezer) teach that he is liable for Helam Sheretz, but not for Helam Mikdash. (They do not argue about the Halachah.)

מחלפה שיטת רבי ליעזר תמן הוא אמר אפילו לא ידע וכא אמר עד שידע.

(f)

Question: [According to Chizkiyah] R. Eliezer contradicts himself! There (Kerisus 4:2) he said that even if one does not know [whether he ate Chelev or Nosar, he bring Chatas Kavu'a], and here he says that he must know [which Tum'ah]!

תמן (אשר חטא בה עד שידע במה נתחייב הכא והוא טמא) [צ"ל והוא טמא עד שידע במה נטמא הכא [שם ד כג] אשר חטא בה - פני משה] מכל מקום.

(g)

Answer: There, "v'Hu Tamei" teaches that he must know how he became Tamei. Here, "Asher Chata Bah" - in any case.

(א"ר חיננא וכא לית כתיב בה - פני משה מוחקו מכאן וגורסו לקמן) מחלפה שיטת ר' יהושע

(h)

Question: R. Yehoshua contradicts himself! (We assume that he holds like R. Akiva, that he need not know which Tum'ah. In Kerisus, he requires knowing how he became obligated Chatas Kavu'a)!

תמן הוא אמר והוא טמא (עד שידע במה ניטמא הכא אשר חטא בה מ"מ) [צ"ל מ"מ הכא אשר חטא בה עד שידע במה נתחייב - קרבן העדה]

(i)

Answer: There, it says "v'Hu Tamei" - in any case. Here it says "Asher Chata Bah" - he must know for what he is obligated.

[צ"ל א"ר חיננא וכא לית כתיב בה - פני משה] ומה מקיים רבי ליעזר בה

(j)

Question (R. Chinena): It is not written here (Chatas Kavu'a) "Bah"?! How does R. Eliezer expound "Bah"? (He should agree with R. Yehoshua!)

פרט למתעסק:

(k)

Answer: It excludes one who was Mis'asek (engaged in another matter, e.g. on Shabbos he was trying to cut something detached, and he cut something attached).

הדרן עלך פרק ידיעות הטומאה

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF