??
 
??
 
??
 
??

1)

NOTHING MAY REMAIN FROM THE CITY (Yerushalmi Halachah 8 Daf 54b)

משנה ואת כל שללה תקבץ אל תוך רחבה אם אין לה רחוב עושין לה רחוב היה רחובה חוצה לה כונסין אותה לתוכה שנאמר אל תוך רחובה

(a)

(Mishnah): "V'Es Kol Shelalah Tikbotz El Toch Rechovah" - if it has no square (meeting place in the city), we build one. If [the square] was outside the city, we bring it in, for it says "Tikbotz El Toch Rechovah."

ושרפת באש את העיר ואת כל שללה שללה לא שלל שמים מיכן אמרו ההקדשות שבתוכה ייפדו ותרומות יירקבו ומעשר שני וכתבי הקדש יגנזו

(b)

"V'Sarafta ba'Esh Es ha'Ir v'Es Kol Shelalah", and not spoils of Shamayim. This teaches that if there was Hekdesh inside, we redeem it (and do not burn it); if there was Terumah, we let it rot; if there was Ma'aser Sheni and Kisvei ha'Kodesh, they are buried.

כליל לה' אלהיך א"ר שמעון אם אתה עושה דין בעיר הנידחת מעלה אני עליך כאילו אתה מעלה עולה כליל לפני

(c)

"Kalil la'Shem Elokecha" - R. Shimon says, if you properly fulfill the law of Ir ha'Nidachas, I (Hash-m) credit you as if you offered an Olah totally burned in front of Me.

והיתה תל עולם לא תבנה עוד לא תיעשה אפילו גנות ופרדסים דברי ר' יוסי הגלילי

(d)

"V'Haysah Tel Olam Lo Sibaneh Od" - it may not be made even gardens or orchards; R. Yosi ha'Galili says so;

רבי עקיבה אומר לא תבנה עוד לכמות שהיתה אינה נבנית אבל נעשית היא גנות ופרדיסים

(e)

R. Akiva says, "Lo Sibaneh Od" like it used to be built (a city), but it may be made gardens or orchards.

ולא ידבק בידך מאומה מן החרם למען ישוב ה' מחרון אפו ונתן לך רחמים ורחמך והרבך וגו' כל זמן שהרשעים בעולם חרון אף בעולם אבדו רשעים מן העולם נסתלק חרון אף מן העולם:

(f)

"V'Lo Yidbak b'Yadcha Me'umah Min ha'Cherem Lema'an Yashuv Hash-m Charon Apo v'Nasan Lecha Rachamim v'Richamcha v'Hirbecha" - as long as there are Resha'im in the world, Hash-m's anger is in the world. When Resha'im cease from the world, anger leaves the world.

גמרא אמר ר"ש קל וחומר בדברים מה אם נכסים שאין בהן דעת לא לטובה ולא לרעה על ידי שגרמו לצדיקים לדור עם הרשעים אמרה תורה שישרפו המתכוין להטות את חבירו ומטהו מדרך טובה לדרך רעה על אחת כמה וכמה.

(g)

(Gemara): There is a Kal v'Chomer. Property that does not have knowledge, not for good or for evil, since it caused Tzadikim to live with Resha'im, the Torah said that it is burned. One who intends to veer his friend, and veers his from the good path to the evil path, how much the more so!

א"ר לעזר מוכיח בדבר בלוט שלא ישב בסדום אלא מפני ממונו אף הוא יצא וידיו על ראשו

(h)

(R. Lazar): Lot proves this. He sat in Sedom only due to its money. Even he left with his hands on his head (emptyhanded, i.e. he could not take anything with him).

הדא הוא דכתיב מהר המלט שמה. דייך שאת ממלט את נפשך.

1.

This explains "Maher Himalet Shamah" - it is enough that you save your life.

כתיב בימיו בנה חיאל בית האלי את יריחו. חיאל מן דיהושפט יריחו מן דבנימין

(i)

Question: It says "b'Yamav Banah Chi'el Beis ha'Eli Es Yericho." Chi'el was from [the kingdom of] Yehoshafat, and Yericho is in Binyamin (also under Yehoshafat's rule! Why does it say "in the days of Achav"? He ruled over other Shevatim?)

אלא מלמד שמגלגלין את החובה על ידי חייב

(j)

Answer: This teaches that Zechus comes through worthy people, and Chovah comes through Chayav. (Therefore the Aveirah is attributed to Achav. We explained the question and answer like KORBAN HA'EDAH, above 51a.)

וכן הוא אומר באבירין בכורו יסדה ובשגוב צעירו [נראה שצ"ל הציב דלתיה. באבירם בכורו לא היה מאיין ללמד ובשגוב, כמו לעיל נא:א] הרשע היה לו מאיין ללמד.

(k)

Question: And so it says "ba'Aviram Bechoro Yisdah uvi'Seguv Tze'iro Hitziv Delaseha" - from his Bechor Aviram he did not have a source to learn (he was not punished beforehand. Why did he keep building until the death) of Seguv? That Rasha had what to learn from (all his other children, who died)!

לפי שרצו לרבות את ממונן נשלטה בהן מאירה והיו מתמוטטין והולכין לקיים מה שנאמר כדבר ה' (אלהי ישראל - צריך למחקו) אשר דבר ביד יהושע בן נון

(l)

Answer: [He kept building] because he wanted to increase wealth, and the curse ruled over [his children], and they went and diminished, to fulfill what was said "ki'Devar Hash-m Asher Diber b'Yad Yehoshua bin Nun."

(כליל לה' אלהיך ולא ידבק בידך - עלי תמר מוחקו מכאן] תני ר"ש בן אלעזר אומר ולא אותה בנו אלא עיר אחרת בנו

(m)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): They did not [re]build [Yericho]. Rather, they built another city [and called it Yericho].

מאחר שהיא נבנית מותר את ליישב בה.

(n)

After it is built, you may dwell in it.

רבי יוסי ורבי יהושע בר קרחה אומר מה ת"ל ובנה את העיר הזאת את יריחו אלא שלא יבנה עיר אחרת ויקרא שמה יריחו יריחו ויקרא שמה עיר אחרת

(o)

(R. Yosi and R. Yehoshua ben Korchah): What do we learn from "u'Vanah Es ha'Ir ha'Zos Es Yericho"? This teaches that one may not build another city and call it Yericho, or build Yericho and call it the name of another city.

וכן הוא אומר לא תוסיפון לשוב בדרך הזה עוד לישיבה אין את חוזר חוזר את לסחורה לפרקמטיא ולכבוש את הארץ:

(p)

[The Mishnah said "Lo Sibaneh Od" - like it used to be, but it may be used for gardens or orchards.] Similarly, it says "Lo Sosifun Lashuv ba'Derech ha'Zeh Od" - you may not return to dwell there (like initially, in the days of Yakov), but you return for business (selling, to buy) merchandise or to conquer the land. (MESHECH CHACHMAH Devarim 13:17 DH Lo)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF