1)

PROPERTY OF AN IR HA'NIDACHAS (Yerushalmi Halachah 7 Daf 54a)

משנה הכה תכה את יושבי העיר ההיא לפי חרב

(a)

(Mishnah): "Hakeh Sakeh Es Yoshvei ha'Ir ha'Hi l'Fi Charev."

1.

Note: In the Bavli, this and the previous Mishnah are one Mishnah. This verse is the source for the law taught just before this, that a Rabim gets Hereg.

החמרת והגמלת העוברת ממקום למקום הרי אילו מצילין (אותן) [נראה שצ"ל צ"ל אותה,כגירסת המשנה]

(b)

A caravan of traveling donkey-drivers or camel-drivers can save [the city if they had stayed there for 30 days, they can join to make a majority that did not serve. Likewise, they could cause the city to be destroyed if they join to make a majority that served; the Tana teaches about Zechus.)

החרם אותה ואת כל אשר בה ואת בהמת' לפי חרב מיכן אמרו נכסי צדיקים שבתוכה אובדין ושבחוצה לה פליטין ושל רשעים בין מתוכה בין מחוצה לה אובדין:

(c)

"Ha'Charem Osah v'Es Kol Asher Bah v'Es Behemtah l'Fi Charev "... this teaches that property of Tzadikim in the city is destroyed, their property outside the city is not. Property of the Resha'im, even outside of the city is destroyed.

גמרא ר' שמעון אומר בהמתה לא בכורות ולא מעשרות שבתוכה. שללה לא כסף הקדש ומעשר שני שבתוכה.

(d)

(Gemara): R. Shimon says, "Behemtah" (its animals), and not Bechoros and Ma'aser Behemah in it. "Shelalah", and not money of Hekdesh or Ma'aser Sheni in it.

ר' יוסי בן חנינה בעי שיער הצדקניות שבתוכה מהו.

(e)

Question (R. Yosi ben Chaninah): What is the law of hair (wigs) of female Tzadikim in the city?

נישמעינה מהדא ר' שמעון אומר בהמתה לא בכורות ומעשרות שבתוכה שללה לא כסף הקדש ומעשר שני שבתוכה.

(f)

Answer: We learn from the following. R. Shimon says, "Behemtah", and not Bechoros and Ma'aser Behemah in it. "Shelalah", and not money of Hekdesh or Ma'aser Sheni in it. (We exclude only Hekdesh, but not hair of Tzadikim - RIDVAZ.)

קדשי עיר הנידחת רבי יוחנן אמר אין מועלין בהן ורבי שמעון בן לקיש אמר מועלין בהן

(g)

Kodshim of an Ir ha'Nidachas - R. Yochanan says that Me'ilah does not apply to them, and Reish Lakish says that Me'ilah applies to them.

מתיב (רבי יוחנן לריש לקיש) [צ"ל ריש לקיש לרבי יוחנן - מראה הפנים, צפנת פענח] לריש לקיש על דעתך דתימר מועלין בהן ניתני שש חטאות מיתות

(h)

Question (Reish Lakish, to R. Yochanan): You hold that Me'ilah applies to them. We should teach that there are six Chata'os ha'Mesos (also that of an Ir ha'Nidachas! Reish Lakish holds that we taught only the five for which Me'ilah does not apply.)

א"ל (עמוד ב) שכן אפילו עולה בדא מתה

(i)

Answer (R. Yochanan): [It did not need to teach this, for] even an Olah in it must die.

ר' הילא בשם רשב"ל מועלין בהן משום קדשי מומר לעכו"ם

(j)

(R. Heila citing Reish Lakish): Me'ilah applies to them, because [they are no worse than] Kodshim of a Mumar to serve idolatry.

ויקרבו.

(k)

Question: [If so,] they should be offered!

על שם זבח רשעים תועבה.

(l)

Answer: [They are not, due to] "Zevach Resha'im To'evah."

א"ר עוקבא אוף בהדא איתפלגון שור שהוא יוצא ליסקל ונמצאו עדיו זוממין ר' יוחנן אמר כל הקודם בו זכה ר"ש בן לקיש אמר ייאוש של טעות היה.

(m)

(Rav Ukva): [If witnesses about an Ir ha'Nidachas were Huzmu,] the following argument applies also [to property in it]. If an ox was being taken to be stoned, and its witnesses were found to be Zomemin, R. Yochanan said that whoever was first to take it, he acquired it. (It is Hefker, for the owner despaired.) Reish Lakish says, it is mistaken despair (it is not Hefker).

וכן העבד שהוא יוצא ליהרג ונמצאו עדיו זוממין ר' יוחנן אמר זכה לעצמו רשב"ל אמר ייאוש של טעות היה:

(n)

And similarly, if a slave was being taken to be executed, and his witnesses were found to be Zomemin, R. Yochanan said that he acquired himself [to be free]. Reish Lakish says, it is mistaken despair (he is still a slave).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF