1) ISURIM OF THEFT (Yerushalmi Halachah 2 Daf 55a)

משנה וגונב נפש מישראל אינו חייב עד שיכניסנו לרשותו

(a) (Mishnah): One who kidnaps a Yisrael is not liable until he takes him into his premises.

רבי יהודה אומר עד שיכניסנו לרשותו וישתמש בו שנאמר והתעמר בו (או מכרו) [צ"ל ומכרו]

(b) R. Yehudah says, he is not liable until he takes him into his premises and makes him work - "v'His'amer Bo u'Mecharo."

והגונב את בנו רבי יוחנן בן ברוקה מחייב וחכמים פוטרין

(c) R. Yochanan ben Brokah says, if one kidnaps his son he is liable. Chachamim exempt.

גנב מי שחציו עבד וחציו בן חורין רבי יהודה מחייב וחכמים פוטרין:

(d) R. Yehudah says, if one kidnaps a half-slave, half free man, he is liable. Chachamim exempt.

גמרא אזהרה לגניבה הראשונה מניין לא תגנוב אזהרה לגניבה השניה מנין לא תגנובו.

(e) (Gemara): Which Lav forbids the first theft [of a Ben Sorer u'Moreh]? "Lo Signov." (This is in Aseres ha'Dibros. It forbids also kidnapping.) Which Lav forbids his second theft? "Lo Signovu" (in Parshas Kedoshim, which forbids stealing money).

לא תגנובו על מנת למקט. לא תגנובו על מנת לשלם תשלומי כפל על מנת לשלם תשלומי ארבעה וחמשה.

(f) "Lo Signovu" in order to vex (even if he intends to return it). Lo Signovu in order to pay Kefel, or to pay four or five (to one who would not accept a gift).

בן בג בג אומר לא תגנוב את שלך מאת הגנב שלא תראה גונב

(g) Ben Bag Bag says, "Lo Signov" yours from the thief, lest you look like a thief.

רבי בא רבי יוחנן בשם רב הושעיה אינו חייב עד שיגנוב מעות.

(h) (R. Ba citing R. Yochanan citing R. Hoshayah): [Ben Sorer u'Moreh] is liable only if he stole coins.

ר' זעירה בשם ר' הושעיה אינו חייב עד שיזלזל מעות.

(i) (R. Zeirah citing R. Hoshayah): He is liable only if he cheapens coins.

מהו עד שיזלזל מעות מה נן קיימין

(j) Question: What does it mean "he cheapens coins"? What is the case?

אם באו דאמר הא לך חמשה והב לי תלתא שוטה הוא

1. If he says "here are five [Dinarim]. Give to me three [Dinarim worth of meat]", he is a fool!

הא לך תלתא הב לי חמשה בר נש הוא

2. If he says "here are three. Give to me [meat worth] five", this is a normal person [who seeks to get a bargain]!

אלא כי נן קיימין באו דמר הא לך חמשה והב לי חמשה.

(k) Answer: Rather, we discuss one who says "here are five. Give to me [meat worth] five" [at a time when meat is cheap, and he did not need so much].

היידינו גנב היידינו גזלן

(l) Question: What is a Ganav, and what is a Gazlan?

א"ר הילא גנב בפני עדים גנב בפני הבעלים גוזלן הוא.

(m) Answer #1 (R. Heila): One who steals in front of witnesses is a Ganav. One who steals in front of the owner is a Gazlan.

א"ר זעירה מעתה אפילו נתכוון לגוזלה ולבעלה אזלה אין זה גזלן.

(n) Rebuttal (R. Zeirah): Even if he intended to steal the item and the owner, this is not a Gazlan! (A kidnapper is called a Ganav - "Gonev Ish.")

והיידינו גוזלין על דר' זעירה

(o) Question: If so, according to R. Zeirah, what is a Gazlan?

ר' שמואל בר סוסרטא בשם ר' אבהו עד שיגזול בפני עשרה בני אדם

(p) Answer #2 (R. Shmuel bar Susarta citing R. Avahu): He must steal in front of 10 people.

בניין אב שבכולן ויגזל את החנית מיד המצרי וגו'.

(q) The Binyan Av for all of them [to teach that Gezel is taking openly by force] is "va'Yigzol Es ha'Chanis mi'Yad ha'Mitzri..."

מה טעמא דר' יוחנן בן ברוקא מבני ישראל מה טעמון דרבנין מאחיו לא מבניו.

(r) What is the reason of R. Yochanan ben Brokah [who obligates for kidnapping his own son]? It says [anyone] "mi'Bnei Yisrael." What is the reason of Chachamim [who exempt]? "Me'Echav", and not from his sons.

מה טעמא דר' יהודה מאחיו אפילו מקצת אחיו מה טעמון דרבנין מאחיו עד שיהא כולו אחיו:

(s) What is the reason of R. Yehudah [who obligates one who kidnaps a half-slave]? "Me'Echav", and even one who is half from his brothers (free). What is the reason of Rabanan? "Me'Echav" - he must be totally his brother (free).

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF