1)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה חד קרא למפטריה מקרבן

(a)

Gemara: One verse is to exempt him from a Korban.

היינו קרא דלהרע או להיטיב דכתיב גבי קרבן שבועת בטוי.

1.

Explanation: I.e. the verse "Lehara Oh Leheitiv" written about Shevu'as Bituy.

ר"ן ד"ה וחד קרא למפטריה מלאו דשבועה

(b)

Gemara: And one verse is to exempt him from the Lav of a Shevu'ah.

היינו קרא דלא יחל דברו.

1.

Explanation: This is the verse "Lo Yachel Devaro."

2)

THE RAN EXPLAINS THE MISHNAH

ר"ן ד"ה מתני' יש נדר בתוך נדר וכו' אמר הריני נזיר אם אוכל וכו'

(a)

Mishnah: There is a Neder amidst a Neder... he said 'I am a Nazir if I will eat'...

מפרש בגמ' דאם אוכל לאו דוקא דה"ה נמי אם אמר הריני נזיר הריני נזיר דחייב על כל אחת ואחת

(b)

Implied question: The Gemara explains that this is not only if he said "if I eat." The same applies if he said Hareini Nazir Hareini Nazir. He is liable [to be a Nazir] for each one (acceptance)!

אלא איידי דתנא גבי שבועה שלא אוכל תנא נמי גבי נזיר אם אוכל

(c)

Answer: Since [the Tana] taught regarding Shevu'ah "that I will not eat", he taught also regarding Nazir "if I will eat."

3)

RAN DH v'Chayav Al Kol Achas v'Achas [TRANSLATION: And he is liable for each one.]

ר"ן ד"ה וחייב על כל אחת ואחת

(SUMMARY: The Ran explains how he is liable for each.)

דאמרינן לומר דחייב לנהוג נזירות על כל קבלה וקבלה

(a)

Explanation #1: We say that he is liable for each, to teach that he is liable to conduct Nezirus for each acceptance;

1.

Note: Below (18a DH Hacha), the Ran brings a second Perush, that 'he is liable for each' means that for one eating, he is liable for each acceptance, but he rejects it..

וכי אמר הריני נזיר הריני נזיר דחייב שתי נזירות ומונה שלשים יום ומביא קרבן וחוזר ומונה שלשים יום ומביא קרבן

2.

When he said Hareini Nazir Hareini Nazir, he is obligated two Neziros. He counts 30 days [of Nezirus], bring Korban[os Nazir], counts [another] 30 days, and bring Korban[os Nazir].

ונפקא לן בגמרא מנזיר להזיר וקרי ליה להאי גוונא נדר בתוך נדר לפי שהנזירות שניה היא חלה בתוך זמן הראשונה אלא שאי אפשר לו שימנה אותה עד שימנה את הראשונה

3.

In the Gemara, we learn this from "Nazir Lehazir." We call such a case a Neder amidst a Neder, because the latter Nezirus takes effect in the time of the first, just he cannot count it until he counts the first;

דאם איתא דלא חיילא בשעת נדרו היאך תחול לאחר מכן והרי אינו נודר באותו זמן וכיון דלא חיילא השתא לא חיילא נמי בתר זימנא

4.

If it did not take effect at the time of his vow, how could it take effect afterwards? He does not vow then (afterwards)! Since it does not take effect now, it does not take effect also afterwards.

אלא ודאי מהשתא הוא דחיילא ומש"ה קתני יש נדר בתוך נדר.

i.

Rather, surely it takes effect now. Therefore, it taught that there is a Neder amidst a Neder.

4)

RAN DH Shevu'ah she'Lo Ochal... [TRANSLATION: 'Shevu'ah, I will not eat. Shevu'ah, I will not eat', he is liable only once.]

ר"ן ד"ה שבועה שלא אוכל שבועה שלא אוכל אינו חייב אלא אחת

(SUMMARY: The Ran explains how Nezirus is unlike Shevu'os.)

כלומר בשבועות לא משכחת תרי חיובי

(a)

Explanation: Regarding Shevu'os, we do not find two Chiyuvim;

לא ללקות שתים באכילה אחת דמכיון שאמר שבועה שלא אוכל ככר זה הוה ליה מושבע ועומד ותו לא חיילא עליה שבועה שניה

1.

He is not lashed two [sets of] lashes for eating one matter [forbidden through two Shevu'os], for once he said "Shevu'ah she'Lo Ochal Kikar Zeh", he is Mushba v'Omed (already bound through a Shevu'ah), so a second Shevu'ah does not take effect.

ולא למנות שתים גם כן דלא משכחת לה מה שאין כן בנזירות

2.

Also, he does not [have two obligations to] count two [periods of Isur], for we do not find such a case. This is unlike Nezirus;

דנהי דאינו לוקה שתים על אכילה אחת מ"מ משכחת בה תרי חיובי בשכפל נדרו ב' פעמים דהיינו למנות שתים מה שאין כן בשבועות.

i.

Granted, [a Nazir] is not lashed twice for one eating, but we find two Chiyuvim when he doubled his vow, i.e. he counts two [Neziros]. This does not apply to Shevu'os.

5)

RAN DH Kivan d'Amar Hareini Nazir... [TRANSLATION: Once he said 'Hareini Nazir', he is a Nazir. If he eats much, and they warn him, he is liable for each eating! Since it taught 'Shevu'ah she'Lo Ochal', it taught also 'Hareini Nazir Im Ochal', but really, regarding Nazir, he need not say 'Im Ochal.']

ר"ן ד"ה גמ' כיון דאמר הריני נזיר הוה ליה נזיר וכי אכיל טובא ומתרין ביה מחייב על כל אכילה ואכילה איידי דקתני שבועה שלא אוכל תנא נמי הריני נזיר אם אוכל ולעולם גבי נזיר לא צריך למימר אם אוכל

(SUMMARY: The Ran explains that the Makshan found two matters difficult.)

זו הגרסא כתובה במקצת נוסחאות והכי פירושא כיון דאמר הריני נזיר וכו' חדא דאית בה תרתי קשיא ליה

(a)

Explanation: This text is written in some Seforim. It means as follows. Once he said Hareini Nazir... he asked one question that is difficult for two reasons.

חדא למה ליה למתלייה לנזירות באכילה דהא מכיון דאמר הריני נזיר הריני נזיר הוה ליה נזיר וחייב למנות שתים

1.

Firstly, why do we make Nezirus dependent on eating? Once he said Hareini Nazir Hareini Nazir, he is a Nazir, and he must count Nezirus twice;

וקשיא ליה תו דאי תלי (הגהת הרש"ש) לנזירות באכילה בהריני נזיר אם אוכל חדא זימנא סגי

2.

It is also difficult for him, [even] if Nezirus depends on eating, it would suffice to teach once Hareini Nazir Im Ochal;

דהא קי"ל בפ' שבועות שתים בתרא (שבועות כז:) דמי שנשבע שלא אוכל ככר זה על כל זית וזית שבו נשבע

i.

We hold in Shevu'os (27b) that one who swore "I will not eat this loaf", he swore about every k'Zayis in it.

הלכך מי שתלה נזירותו באם אוכל על כל זית וזית שבו תלה נזירותו

3.

Therefore, one who made his if Nezirus dependent on "if I eat", his Nezirus depends on every k'Zayis in it.

6)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה וכי אכיל טובא

(a)

Gemara: If he eats much.

כלומר זיתים הרבה

1.

Explanation: I.e. many k'Zeisim.

7)

RAN DH [TRANSLATION: And they warn him.]

ר"ן ד"ה ומתרין ביה

(SUMMARY: The Ran explains why he must be warned for each one.)

בין כל זית וזית לומר שאם יאכלנו יתחייב עליו נזירות אחת חייב על כל אכילה ואכילה

(a)

Explanation: [They warned him] in between each k'Zayis, and said that if he eats it, he will be obligated one Nezirus. He is obligated [one Nezirus] for each eating.

ונראה בעיני דלהכי בעינן דליתרו ביה בין כל זית וזית

(b)

Implied question: Why must we warn him in between each k'Zayis?

משום דלא עדיפי אכילות הללו להתחייב עליהם נזירות כשתלאו בהן מלהתחייב עליהן קרבן ומלקות כשנשבע שלא יאכל ככר זו

(c)

Answer: It is because these acts of eating are no better to be obligated for them Nezirus, when he made his if Nezirus dependent on them, than to be liable a Korban or lashes when he swore that he will not eat this loaf;

שלהתחייב קרבן ומלקות בעינן חלוק בין כל זית וזית אי למלקות בהתראה אי לקרבן בשתי העלמות

1.

To be liable a Korban or lashes [for each k'Zayis], we require a separation between each k'Zayis. For lashes, it must be warning. For a Korban, it must be two Ha'alamos (i.e. another forgetting. He realized in between that he transgressed);

ה"נ כשתלה נזירות בהם בעינן שיהו התראות מחלקות

i.

Also here, when he made his Nezirus dependent on them (acts of eating), we require that warnings separate.

דודאי נהי דאמרינן דמי שנשבע שלא יאכל ככר זו על כל זית וזית נשבע אפי' הכי אם לא התרו בו אלא התראה אחת אינו לוקה אלא אחת

2.

Surely, even though one who swore not to eat this loaf, he swore about every k'Zayis, even so, if they warned him only once, he is lashed only once;

דבכל איסורין שבתורה על כל זית וזית שבהן הוא חייב ואפ"ה אינו לוקה שתים אלא בהתראות חלוקות ולקרבן נמי אינו חייב אלא אחת אלא בשתי העלמות

3.

For all Isurim in the Torah, one is liable for every k'Zayis. Even so, he is lashed twice only if he had separate warnings. Also for Korban, he is liable only one, unless there were two Ha'alamos;

ה"נ כי תלה נזירות באכילת ככר צריך שיהו התראות מחלקות בין כל זית וזית שבו

4.

Also here, when he made his Nezirus dependent on eating a loaf, there must be warnings separating every k'Zayis in it;

דאי לא לא מקריא אלא אכילה אחת ולא מחייב עלה אלא חד נזירות כנ"ל

i.

If not, this is called only one eating, and he is obligated only one Nezirus, like I mentioned above.

וראיתי למפרשים אחרים בזה מה שלא נראה בעיני,

(d)

Remark: I saw other Meforshim [write about this] things that I disagree with.

ומתרצה איידי דקתני שבועה שלא אוכל וכו' דאין ה"נ דבהריני נזיר הריני נזיר סגי ליה

(e)

Explanation (cont.): [The Tartzan] answers that since it taught "Shevu'ah that I will not eat..." I.e. indeed, [for Nezirus] it suffices to say 'Hareini Nazir Hareini Nazir';

ואי נמי תלה נזירותו באם אוכל בחד הריני נזיר אם אוכל סגי ליה

1.

Even if he made his Nezirus dependent on eating, it suffices to say once 'Hareini Nazir Im Ochal.'

אלא דאיידי דאיצטריך למתלי לשבועה באכילה ולמכפל (גירסת כתב יד) בה נמי שלא אוכל שלא אוכל דאי לא פשיטא שאינו חייב אלא אחת תלה ליה נמי לנזירות באכילה וכפליה.

2.

Rather, since he needed to make the Shevu'ah dependent on eating, and double 'she'Lo Ochal she'Lo Ochal', for if not, obviously he is liable only once, he made also Nezirus dependent on eating, and doubled it.

8)

RAN DH d'Migo d'Misvasef.... [TRANSLATION: Amidst that an extra day is added.]

ר"ן ד"ה דמגו דמתוסף יומא יתירא

(SUMMARY: The Ran explains why the extra day obligates another Nezirus.)

כלומר דכשאמר הריני נזיר למחר יש במשמעות דבריו שימנה מיום מחרת ואילך ל' יום

(a)

Explanation: When he said "I will be a Nazir tomorrow", this implies that from tomorrow and onwards, he will count 30 days;

נמצא שנתחייב מחמת נדר שני יום א' מוסף על נזירות ראשונה

1.

It turns out that due to his second vow he is liable one day more than the first Nezirus.

וכיון דקי"ל במסכת נזיר דהאומר הריני נזיר יום זה בלבד מונה שלשים אף זה כיון שנתחייב מחמת נדרו שני למנות יום אחד מוסף על נזירות ראשונה על כרחו מונה ל'

2.

And since we hold in Nazir (7a) that one who says "I am a Nazir only this day", he counts 30 days, also this person, since due to his second vow he must count one day more than the first Nezirus, Al Korcho (against his will) he counts 30.

9)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה ושמואל אמר אפי' הריני נזיר היום הריני נזיר היום

(a)

Gemara: And Shmuel said that even if he said "I am a Nazir today. I am a Nazir today"...

נזירות חלה על נזירות דמשמע ליה דמנזיר להזיר נפקא לן דבכי האי גוונא מונה שתי נזירות.

1.

Explanation: Nezirus takes effect on Nezirus. He holds that "Nazir Lehazir" implies that in such a case, he counts two Neziros.

10)

RAN DH l'Rav Huna ad'Tani... [TRANSLATION: According to Rav Huna, rather than teaching 'there is no Shevu'ah amidst a Shevu'ah', let it teach 'there is Neder amidst Neder, and there is not Neder amidst Nederf'!]

ר"ן ד"ה לרב הונא אדתני אין שבועה בתוך שבועה ליתני יש נדר בתוך נדר ואין נדר בתוך נדר

(SUMMARY: The Ran explains why this is difficult only for Rav Huna.)

וא"ת ולשמואל נמי מי ניחא הא לדידיה נמי הוה ליה לפלוג ולמיתני אין נדר בתוך נדר

(a)

Question: Also for Shmuel, this is difficult! Also according to him, we should have distinguished and taught [a case in which] there is no Neder b'Soch Neder;

ומשכחת לה באומר קונם עלי ככר זה קונם עלי ככר זה שאינו חייב אלא אחת

1.

We find that when he said "Konam Alai this loaf. Konam Alai this loaf", he is liable only once!

דהא במתני' לא תנן יש נדר בתוך נדר אלא למנות שתים כדפרי' וכיון שכן לשמואל גופיה מצי לפלוגי בנדר גופיה

2.

Our Mishnah teaches that there is Neder b'Soch Neder only to count [Nezirus] twice, like I explained. Therefore, according to Shmuel himself, we could have distinguished within Neder itself!

וי"ל דכי מקשי לרב הונא ליתני יש נדר בתוך נדר ואין נדר בתוך נדר לא מקשי לומר אדמפליג בין נדר לשבועה לפלוג בנדר גופיה כדרך כל לפלוג וליתני בדידיה שבש"ס

(b)

Answer: When we challenge Rav Huna, that the Mishnah should teach that there is Neder b'Soch Neder, and [sometimes] there is not Neder b'Soch Neder, we do not ask that rather than distinguishing between Neder and Shevu'ah, we should distinguish within Neder itself, like every time the Gemara says "distinguish within it (the case) itself";

דאי הכי מקשינן לשמואל נמי תקשי כדפרישית

1.

If we did ask this, this would be difficult also for Shmuel, like I explained!

אלא כי האי גוונא לא מקשינן דלא קשיא כלל דתנא אחומר בנדרים מבשבועות קאי

2.

Rather, we do not ask this. This is not difficult at all, for the Tana was teaching the stringency of Nedarim over Shevu'os.

ומש"ה בעי למתני חומרא דאיכא בנדר מבשבועות לענין נדר בתוך נדר הלכך לא שייך (מכאן מעמוד ב) לאקשויי לפלוג וליתני בדידה

i.

Therefore, he wanted to teach a stringency of Neder over Shevu'ah regarding Neder b'Soch Neder. Therefore, it is not relevant to ask "we should distinguish within [Neder] itself";

17b----------------------------------------17b

אלא הכי מקשינן לרב הונא היכי פסק תנא ותנא יש נדר בתוך נדר דמשמע בכל ענין הוה ליה לפרושי מילתיה כי היכי דלא ניטעי ביה

3.

Rather, we ask as follows. According to Rav Huna, how did the Tana teach "there is Neder b'Soch Neder", which implies in every case? He should have explained his teaching, lest we err about it!

ובתר הכי ליתני מאי דחמיר כהאי גוונא נדר משבועה

4.

Afterwards, he should teach in such a case what is the stringency of Neder over Shevu'ah.

והא מילתא קשיא לרב הונא אבל לשמואל לא קשיא כלל דהא לדידיה בנזירות בכל ענין יש נדר בתוך נדר

5.

This is difficult for Rav Huna. It is not difficult for Shmuel at all, for he holds that in Nezirus, there is always Neder b'Soch Neder.

מאי אמרת מ"מ בקונם עלי ככר זה קונם עלי ככר זה אין נדר בתוך נדר

6.

Implied question: In any case, regarding "Konam Alai this loaf. Konam Alai this loaf" there is not Neder b'Soch Neder!

והא כי האי גוונא ליכא למטעי במאי דתנא תנא דנזירות קתני ולא קונמות

7.

Answer: One cannot err about this, for the Tana taught Nezirus, and not Konamos;

ואדרבה מדנקיט מילתיה בנזירות ולא בקונם אשמעי' דבקונמות אין נדר בתוך נדר.

i.

Just the contrary! Since he discussed Nezirus and not Konamos, he teaches that regarding Konamos, there is not Neder b'Soch Neder!

11)

RAN DH Tanan Yesh Neder... [TRANSLATION: There is a Neder amidst a Neder. What is the case? If you will say that he said "I am a Nazir today. I am a Nazir tomorrow", and correspondingly regarding a Shevu'ah, he said "Shevu'ah that I will not eat figs", and then he said "Shevu'ah that I will not eat grapes." why doesn't the latter Shevu'ah take effect in addition to the first Shevu'ah?!]

ר"ן ד"ה תנן יש נדר בתוך נדר וכו' היכי דמי אילימא דאמר הריני נזיר היום הריני נזיר למחר ודכוותה גבי שבועה אמר שבועה שלא אוכל תאנים וחזר ואמר שבועה שלא אוכל ענבים אמאי לא חיילא שבועה על שבועה

(SUMMARY: The Ran explains the contrast of Nazir and Shevu'ah.)

יש לומר דהאי דמדמה לה המקשה (הגהות ישנות) לאומר שבועה שלא אוכל תאנים וחזר ואמר שבועה שלא אוכל ענבים וכי מפרקינן מדמינן לה לשבועה שלא אוכל תאנים וענבים

(a)

Implied question: Why did the Makshan compare [Nezirus to] one who says "Shevu'ah that I will not eat figs", and then he said "Shevu'ah that I will not eat grapes", and in the answer, we compare it to [when the latter Shevu'ah was] "Shevu'ah that I will not eat figs and grapes"?

בהא נחתינן וסלקינן דמקשה אזיל בתר דינא ומתרץ בתר לישנא

(b)

Answer: So we ask and answer. The Makshan asked based on the law, and the Tartzan answered based on the expression.

והכי מקשי ודאי כי אמרת בהריני נזיר היום הריני נזיר למחר דנזירות חלה על נזירות היינו משום דכי אמר הריני נזיר היום קבל עליו שלשים יום הראשונים

(c)

Explanation: He asked "surely, you say about "I am a Nazir today. I am a Nazir tomorrow", that Nezirus takes effect on Nezirus, because when he said "I am a Nazir today", he accepted on himself the first 30 days...

וכי אמר הריני נזיר למחר קבל עליו שלשים ואחד ולפי שאין נזירות פחותה משלשים יום צריך למנות שלשים אחרים

1.

When he said "I am a Nazir tomorrow", he accepted on himself the 31st [day], and since there is no Nezirus less than 30 days, he must count another 30.

נמצא שאין נדרו שני משותף עם נדר ראשון כלל אלא כל חד וחד קאי באפי נפשיה

i.

It turns out that the second Neder does not overlap the first at all. Each stands by itself.

וכיון שכן דכוותה גבי שבועה נמי לא משכחת לה אלא באומר שבועה שלא אוכל תאנים וחזר ואמר שבועה שלא אוכל ענבים

2.

Therefore, also correspondingly regarding a Shevu'ah, we find this only when he said "Shevu'ah that I will not eat figs", and then he said "Shevu'ah that I will not eat grapes";

וכי האי גוונא אפי' בשבועות נמי חלה שבועה על שבועה

i.

In such a case, even for Shevu'os, a Shevu'ah takes effect on a Shevu'ah!

אלא ודאי מדתנן בשבועות דאין שבועה בתוך שבועה ועל כרחך בששתי שבועות חלות על דבר אחד מתוקמה דכוותה בנדרים קתני יש נדר בתוך נדר וקשיא לרב הונא

3.

Rather, surely since the Mishnah teaches that for Shevu'os, there is no Shevu'ah b'Soch Shevu'ah, you are forced to say that when two Shevu'os take effect on one matter, we find this in a case corresponding to what was taught about Nedarim, Yesh Neder b'Soch Neder. This is difficult for Rav Huna.

12)

RAN DH u'Mefarkinan Amar Lecha... [TRANSLATION: And we answer that Rav Huna can tell you, in our Mishnah, he said "I am a Nazir today. I am a Nazir tomorrow."]

ר"ן ד"ה ומפרקינן אמר לך רב הונא מתני' דאמר הריני נזיר היום הריני נזיר למחר

(SUMMARY: The Ran explains the answer.)

כלומר לא תיזיל בתר דינא אלא זיל בתר לישנא

(a)

Explanation: I.e. do not follow the law, rather, follow the expression;

דכי אמר הריני נזיר למחר ממחר ועד שלשים יום קאמר והוה ליה כאילו אמר הריני נזיר היום ומחר

1.

When he said "I am a Nazir tomorrow", he means from tomorrow until 30 days, and it is as if he said [via both acceptances together] "I am a Nazir today and tomorrow";

שאף כאן כ"ט יום מנדר השני מעורבין בזמן הנדר ראשון

2.

Also here, 29 days of the second Neder overlap the time of the first Neder;

ואף על פי שאותן כ"ט ימים אינן חלין כלל מחמת נדרו שני

(b)

Implied question: Those 29 days do not take effect at all due to the second Neder [only due to the first]!

מ"מ בהאי לישנא חייל נדריה לענין שיהא יום שלשים וא' סוף שלשים יום של נזירות שניה שהרי הוא כך נדר

(c)

Answer #1: In any case, in this version, his vow takes effect so that the 31st day will be the end of 30 days of the second Nezirus, for so he vowed;

נמצא שעל כ"ט ימים מנזירות ראשונה חלה נזירות שניה לענין שתהא יום שלשים ואחד לנזירותו

1.

It turns out that for [the last] 29 days of the first Nezirus, the second Nezirus takes effect, [not for Isurei Nezirus, rather,] so that the 31st day will be in his [second] Nezirus.

אלא לפי שאין נזירות פחותה משלשים יום צריך למנות עוד לתשלום שלשים בשביל נדר שני

i.

However, since there is no Nezirus less than 30 days, he must count more to complete 30 days [of Isurei Nezirus] due to the second Neder.

ודכוותה גבי שבועות כי אמר שבועה שלא אוכל תאנים וחזר ואמר שלא אוכל תאנים וענבים לא חיילא שבועה בתרייתא על תאנים כלל

2.

Similarly regarding Shevu'os, when he said "Shevu'ah that I will not eat figs", and then he said "that I will not eat figs and grapes", the latter Shevu'ah does not take effect on figs at all;

דלית ליה לרב הונא שתחול שבועה על שבועה אפילו בכולל

i.

Rav Huna holds that a Shevu'ah does not take effect on a Shevu'ah, even through Kolel. (He does not say that since the latter forbids grapes, which were permitted until now, it also puts another Isur on figs.

ועדיין אין דעתי נוחה בזה דמ"מ כי היכי דבשבועה שניה אינה חלה על תאנים מפני שכבר נשבע עליהם כך נזירות שניה אינה חלה בעשרים ותשעה יום ראשונים מפני שכבר נזר בהם

(d)

Retraction: I am unhappy with this answer. In any case, just like the latter Shevu'ah does not take effect on figs, because he already swore about them, so the second Nezirus does not take effect on the first 29 days [starting tomorrow], for he already accepted Nezirus for them!

לפיכך אני אומר דכי אמרינן וחזר ואמר שבועה שלא אוכל תאנים וענבים הכי קאמר שלא אוכל אותם כאחת

(e)

Answer #2: When we say that later he said "Shevu'ah that I will not eat figs and grapes" he means that he will not eat them [together] like one.

ובכי האי גוונא נמי מתפרש האי לישנא בס"פ שבועות שתים בתרא

(f)

Support: It is explained like this in Shevu'os (29a).

והאמר רבה שבועה וכו' מיגו (הגהת מהרש"ל) דחיילא שבועה על ענבים חיילא נמי אתאנים

(g)

Explanation: We ask that Rabah said that [if one said] "Shevu'ah...", since [the latter Shevu'ah] takes effect on grapes, it takes effect also on figs.

ונפקא מינה שאם אכל תאנים וענבים בהעלם שבועה ראשונה והתרו בו משום שניה לוקה

1.

This is relevant if he forgot the first Shevu'ah and ate figs and grapes, and they warned him about the second. He is lashed due to the second.

ואמרינן דרב הונא לא סבירא ליה דרבה דבכי האי גוונא סבירא ליה לרב הונא דלא חיילא שבועה שניה כלל

2.

We say that Rav Huna does not hold like Rabah. In such a case, he holds that the second Shevu'ah does not take effect at all;

דכיון דאתאנים לא חיילא אין לה מקום כלל שהוא על שניהם יחד נשבע ולא על ענבים בלבד

i.

Since it does not take effect on figs, there is no place for it at all, for he swore about both of them together, and not on grapes alone.

ובנדרים נמי אילו היה דינן כשבועות היה לנו לומר דכיון דאכ"ט יום לא חיילא נזירות שניה ביום שלשים נמי לא חיילא

3.

Also regarding Nedarim, if the law would be like Shevu'os, we should have said that since the second Nezirus does not take effect on 29 days, also on day 30 it does not take effect;

שהרי כשאמר הריני נזיר למחר לשלשים יום כאחד נתכוון ולא ליום שלשים בפני עצמו והוו להו כ"ט יום כתאנים ויום שלשים כענבים.

i.

When he said "I am a Nazir tomorrow", he intended for 30 days together, and not for the 30th day by itself. The 29 days are like figs, and the 30th day is like grapes.

13)

RAN DH Ela Peshita [TRANSLATION: Rather, clearly he said "I will be a Nazir today. I will be a Nazir today." This refutes Rav Huna!]

ר"ן ד"ה אלא פשיטא דאמר הריני נזיר היום הריני נזיר היום ותיובתיה דרב הונא

(SUMMARY: The Ran explains why we did not answer based on Rava's teaching.)

כלומר חיילי שתי נזירות כי האי גוונא דאי לא מה עלתה לו שניה בראשונה הרי לא חלה שניה כלל

(a)

Explanation: The two Neziros take effect in such a case. If not, what does it mean 'he is Yotzei the second through the first'? The second did not take effect at all!

ואם תאמר ומאי קושיא נהי דאילו לא נשאל על הראשונה לא חיילא שניה וכדרב הונא

(b)

Question: What was the question? Granted, if he does not ask to permit the first, the second does not take effect, like Rav Huna...

כי מתשיל עלה משכחת רווחא וחיילא וכדאמר רבא לקמן דאף על גב דאין שבועה חל על (מכאן מדף הבא) שבועה אם נשאל על הראשונה שניה חלה עליו

1.

[However,] if he asks [to permit the first], there is room for the second to take effect, like Rava said below, that even though a Shevu'ah does not take effect on a Shevu'ah, if he asked about the first, the second takes effect on it.