בפסוק הקודם כתוב "ה' אלוקי העברים שלחני" (וכ"כ בעוד מכות), וצריך ביאור למה המשיך כאן הפסוק בשם המיוחד- "בזאת תדע כי אני השם"?
מהר"ל, גבורות ה' (פל"ב עמ' קכ"ג): 1 כל המכות היו שלא כדרך הטבע אבל אינם פלא כמו מכת דם 2 , שהרי דרך היאור להשריץ צפרדעים וכן בשאר המכות, (וגם מכת חושך לא הייתה אלא העדר אור ואין בזה שינוי עצמי, ועוד- יש חושך ביום מעונן וכד'.) ולכן נודע כאן אמיתת שם ה' והזכיר את השם המפורש. מה שהזכיר בפסוק הקודם "ה' אלוקי העברים", הכוונה שבפעם הראשונה באתי בשם הזה ולא שמעת, ולכן "כה אמר השם".
שאלות על רש"י
רש"י: הלקה את יראתם ואחר כך הלקה אותם: מה טעם הדבר?
מהר"ל, גבורות ה' (פל"ב עמ' קכ"ב): העבודה זרה היא כחם של העכו"ם ולכן היא סיבת החטא, ומפני שהוא הגורם- הוא לוקה ראשון.