שאלות על רש"י

1)

רש"י: שאכלו משירי הבצק ששים ואחת סעודות: מהו החשבון של ששים ואחת סעודות? ולְמה קורא רש"י 'שיירי בצק'?

1.

רא"ם 1 : את סעודת ליל ט"ו ניסן עשו במצרים 2 , ובט"ו אייר ביום כלתה החררה שהוציאו ממצרים ולכן התרעמו, ובאותו ערב לא היה להם מה לאכול. נמצא שאכלו מהחררה שהוציאו ממצרים 16 יום בניסן- מט"ו ניסן ביום, ו-15 יום באייר- עד ט"ו בבוקר 3 . לפי"ז אין לגרוס 'שיירי בצק' כי מונים כאן גם את הסעודה הראשונה שאכלו מהבצק שהוציאו, אלא גורסים 'מהבצק'. ויש גורסים שאכלו 'משיירי מצה', וגם לפי"ז מתחילים את ה-31 יום מט"ו ניסן בבוקר ומסיימים בסעודות הבוקר של ט"ו אייר.

2.

גור אריה: רש"י הלך כתנא קמא דמכילתא שאכלו מהחררה 31 יום שלמים שהם 62 סעודות, ולכן כתב שאכלו מהשיריים 61 סעודות 4 . לפי"ז היה להם מה לאכול באור לט"ז אייר, והם התלוננו כי ראו שלמחרת לא יהיה להם מה לאכול עוד. 5

3.

גור אריה: 6 רש"י בא לפרש שישראל לא לקחו איתם מזון 31 יום אלא התפרנסו בברכת ה', ולכן אמר שאכלו מ'שיירי בצק'- לומר שנתברכה העיסה שלהם עד שאכלו והותירו, ומזה אכלו 61 סעודות. ואפשר ששרתה ברכה בעיסתם רק משום שעשו בהרוחה והיה שיור, אך אם היו מדקדקים לעשות עיסה כפי סעודתם- לא הייתה ברכה. 7 ואפשר שגם ר' שילא סובר שהיה להם לחם בערב, והוא רק בא להוסיף שהם התפרנסו על ידי הברכה 8 - כי לא מסתבר כלל שלילה אחד נותרו בלי סעודה, שהרי אמר הכתוב "ארבעים שנה לא חסרת דבר".


1

במכילתא כאן כתוב- "חררה שהוציאו ממצרים אכלו ממנו אחד ושלשים יום...ר' שילא אומר נסתפקו הימנה ששים ואחת סעודה". נחלקו בביאור המכילתא כדלקמן, ושיטת הרא"ם כאן שר' שילא בא לפרש את דברי חכמים שבאותם 31 יום אכלו 61 סעודות, ואילו הגור אריה להלן יחלוק עליו. ולהבנת הדברים יש להקדים שישראל התלוננו ביום ט"ו אייר, ואמר להם משה שירד להם המן לסעודת הבוקר שלמחרת- בט"ז אייר. והנה, ולא מפורש מה היה בלילה- אור לט"ז אייר, וסובר הרא"ם ששיירי הבצק תמו ביום ט"ו, כי לא היו מתלוננים לפני שנגמר להם האוכל, והוא מדייק זאת מרש"י בפסוק הבא- "וילונו לפי שכלה הלחם" אך עוד לא היו רעבים באותה שעה. לדבריו, נמצא שבאור לט"ז אייר לא היה להם לחם לאכול.

2

ואכלו את קרבן הפסח על מצות ומרורים ולא מהחררה שהוציאו ממצרים.

3

לכן ב-31 יום אכלו רק 61 סעודות, כי באור לט"ז אייר לא נותר להם מה לאכול.

4

ועל זה יש להוסיף את הסעודה הראשונה שלא הייתה משיירי הבצק אלא את הבצק עצמו, נמצא שאכלו 62 סעודות- לא כדעת ר' שילא. נמצא שלרא"ם ר' שילא בא רק להסביר את תנא קמא, והקשה הגור אריה- א"כ מה החידוש בדברי ר' שילא? אלא לחלוק בא, ורש"י נקט כחכמים.

5

ועל זה חלק ר' שילא שבלילה כבר לא היה להם לחם, ולכן הם התלוננו.

6

על פירושו הראשון הקשה הגור אריה למה רש"י שינה מלשון חכמים במכילתא ואמר 61 סעודות (בלי הסעודה הראשונה) במקום 31 יום (כולל הסעודה הראשונה). ולפי פרושו השני כוונת רש"י ללמדך כיצד ניזונו במשך הימים הללו- על ידי ברכת ה' ששרתה עליהם כיון שהיו להם שיירי בצק.

7

לכאורה כוונתו למה שנפסק בשו"ע (או"ח קפ, ב) שהאוכל את כל הפת ולא משייר על שולחנו, אינו רואה סימן ברכה, וכתבו הפוסקים (עי' מג"א שם סק"א ופמ"ג) שהמקור לכך מאשת עובדיה שהיה לה מעט שמן בבית, ולכן שרתה אצלה ברכה והתרבה השמן בדרך נס, וכן הביא הט"ז בתחילת הלכות חנוכה (או"ח תרע, א) מספר הזוהר- "שאין הוא ית' עושה נס ליתן ברכה אלא במה שיש כבר בעולם ואפי' הוא דבר מועט, אז הוא ית' נותן ברכה להרבות המעט, מה שאין כן בדבר ריקן אין שייך בו ברכה לעשות בריה חדשה".

8

הגור אריה מדקדק כך מלשון ר' שילא- 'נתפרנסו הימנה מזון ששים ואחת סעודות', במקום 'אכלו הימנה'. גם ברא"ם נראה שכך גרס, אך נ"ל שבמכילתא שלפנינו הגירסא 'נסתפקו הימנה'. עכ"פ נמצא שגם לגור אריה ר' שילא לא בא לחלוק אלא לפרש את תנא קמא, אך לא כרא"ם שר' שילא רק מונה את מספר הסעודות, אלא ר' שילא בא ללמדך שהברכה שרתה משום שהם שיירו מהבצק.

2)

רש"י: ויום ראשון בשבת היה: למה רש"י מוסיף זאת?

1.

גור אריה: קשה היה לרש"י שמשמעות הפסוק שהתלוננו ביום ט"ו, ואם היה להם לסעודת הערב- היה להם להתלונן רק באור לט"ז- אחרי שנגמר להם האוכל? לכן תירץ רש"י- יום אחד בשבת היה, ואכלו את סעודת הערב מבעוד יום כדי לאכול סעודה שלישית בשבת, ולכן התלוננו כבר ביום ט"ו. 1

2.

גור אריה: אילו אכלו משיירי הבצק 30 יום- ניחא, כי מצאנו בכמה מקומות שיעור קצוב של שלושים, אבל על מנין 61 סעודות- קשה למה דוקא השיעור הזה? לכן תירץ רש"י- ירידת המן דומה לימי בראשית, וכשם שלא ירד המן בשבת, כך רצה ה' להתחיל להוריד את המן ביום ראשון. נמצא שהסתפקו משיירי הבצק 30 יום, אלא שנוספה להם סעודה אחת כדי שיתחיל המן לרדת ביום ראשון, וגם משום שאין המן יורד בשבת. 2


1

כי אז ראו שהבצק שהוציאו נגמר ואין להם אוכל למחר בבוקר.

2

נמצא שגם לפי תרוץ זה את הסעודה ה-61 אכלו מבעוד יום כדין סעודה שלישית, ולכן הנס התארך לסעודה נוספת.

3)

רש"י: ויום ראשון בשבת היה: בגמ' (שבת דף פז ב) למדו זאת מדכתיב (לקמן 16:26) "ששת ימים תלקטוהו", וקשה שפסוק זה נאמר בשבת- אחרי שהתחיל המן לרדת ולא בשבת שלפניו?

1.

גור אריה 1 : אין לפרש "ששת ימים תלקטוהו" מכאן ואילך, כי משה בא להשיב להם שעכשיו בשבת לא ירד המן, ולמה הוסיף שילקטו ששה ימים? אלא הפסוק מתפרש לשעבר- ששה ימים היה לכם ללקוט ולא יותר, ובשבת לא ירד המן.


1

לדרשת הגמ' "ששת ימים תלקטוהו" איננו רק דין כללי שילקטו בששת ימי המעשה, אלא שבפועל לקטו כאן במשך ששה ימים כי המן התחיל לרדת ביום ראשון. על כך הקשו תוס' שפסוק זה נאמר ביום השבת אחרי שירד המן כמה ימים, ומנין שלקטו כבר ששה ימים? ותירצו- פסוק זה נאמר למשה בתחילה והוא שכח לומר זאת לישראל, ולכן אמר להם בשבת- ששה ימים כבר לקטתם אותו, ועל כך נסובים דברי הגור אריה.

4)

רש"י: ויום ראשון בשבת היה: רא"ם: אם בשבת יצאו מאילים ובאו לסין, נמצא שיצאו מחוץ לתחום בשבת, וקשה לסוברים שבמרה כבר נצטוו על איסור תחומין?

1.

רא"ם: נסעו מאילים ביום שישי, ובאו למדבר סין בשבת. 1


1

עי' בגור אריה. והוסיף הרא"ם שלא קשה כיצד הוליכו כליהם ברשות הרבים, כי על הוצאה עדין לא הצטוו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים