1)

למה נידונו דוקא במים על כך שהיו פרוצים בעריות?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קלא, תחילת קידושין): הזנות היא סטיה- הסרה מדרך היושר, והמים מוּסרים מהישוב שהוא אמצע העולם. 1

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קלא, תחילת קידושין): הזנות היא חומרית והמים חומריים [שהרי למים אין צורה מסויימת, עיי"ש], ולכן הם ראויים להיות מוסרים מהישוב המיועד לאדם השכלי. עיי"ש. 2


1

מקום הישוב באמצע העולם כי הוא המרכז, והמים מוּסרים מהמרכז כי אינם ראויים לישוב האדם, וכך גם הסוטה מדרך הישר.

2

ע"ע במהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קז ד"ה אין גבורתו, גיטין דף נו:) למה נידונו דוקא במים, הובאו דבריו בפסוק יז.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: כל מקום שאתה מוצא זנות: מנין שהפסוק מדבר על זנות?*

1.

גור אריה: בפסוק הקודם כתוב "כי השחית כל בשר" דהיינו זנות, ועל זה ממשיך הפסוק "קץ כל בשר". 1


1

לפנינו ברש"י כתוב "זנות ועבודה זרה" אבל בגור אריה בכמה מקומות כאן נראה שגרס רק זנות.

3)

רש"י: אנדרלמוסיא באה לעולם: מהי אנדרלמוסיא? והיכן זה היה במבול?

1.

גור אריה: בערוך כתוב שזהו דֶבֶר, ויש במדרש שמלאך המוות היה הולך במי המבול, ולכן ציוה הקב"ה את נח להסתתר בתיבה. עיי"ש.

4)

רש"י: והורגת טובים ורעים: א"כ כיצד ניצל נח?

1.

גור אריה: מחמת שגם הטובים נהרגים נזקק נח לעשות תיבה כדי להבדל מהם, וכשנבדל הצדיק מהרשע אינו נאבד עמו.

5)

רש"י: והורגת טובים ורעים: למה נהרג הצדיק עם הרשע כאשר יש זנות בעולם?

1.

גור אריה: היצר הוא משחית, ולכן כאשר חוטאים ביצר של עריות ניתנת רשות למשחית, והשחתה עוקרת מהיסוד- והצדיקים הם יסוד ועיקר העולם.

6)

רש"י: והורגת טובים ורעים: לכאורה ראוי שיבא דֶבֶר גם על עבודה זרה?*

1.

גור אריה: העובד ע"ז חוטא בה' [בכך שהוא כופר בו] ולכן הקב"ה נפרע ממנו בעצמו והוא מבחין בין טוב לרע, לעומתו- החוטא בעריות נענש ע"י ה'משחית' שאינו מבחין בין טוב לרע 1 .

2.

גור אריה: חטא של עריות נעשה בגוף, וכשבא כליון על הגוף אין הבחנה בין צדיק לרשע שהרי גופם שווה, אבל בנפש הם נבדלים ולכן בחטא של ע"ז אין הצדיקים נאבדים.


1

לפנינו ברש"י כתוב "זנות ועבודה זרה" אבל בגור אריה בכמה מקומות כאן נראה שגרס רק זנות.

7)

רש"י: נחתם גזר דינם...על הגזל: לעיל כתב שנענשו מחמת הזנות?

1.

גור אריה: מין העונש (שנאבדו טובים ורעים) בא בגלל הזנות (ככתוב "קץ כל בשר"- גם הטובים), אבל הגזרה עצמה באה בגלל החמס (ככתוב "בא לפני כי מלאה הארץ חמס")

8)

רש"י: נחתם גזר דינם...על הגזל: למה גזר הדין בא דוקא בגלל הגזל?

1.

גור אריה: הקב"ה חס על העולם ואינו ממהר להביא את הגזירה, אבל הגזלנים מחריבים את העולם ואז גם הקב"ה לא חס.

2.

גור אריה: כאשר האדם גוזל בחוזקה את של חבירו, גם מלמעלה מתעוררת גזירה חזקה וחתומה שאין לה חזרה.

3.

גור אריה: הגזירה לא נחתמת כאשר אפשר לשוב בתשובה, אבל הגוזל את הרבים אין לו תשובה [כי אינו יודע למי להשיב] ולכן נחתם גזר דינם.

9)

רש"י: שאף שלשה טפחים של עומק המחרישה נמוחו: למה הביא רש"י גם את המדרש?

1.

גור אריה: קשה ש"את הארץ" מיותר, שהרי פשוט שנשחתו מהארץ? לכן פירש 'עם הארץ'.

10)

רש"י: שאף שלשה טפחים של עומק המחרישה נמוחו: למה השחית גם את הארץ?

1.

גור אריה: הארץ ניתנה לבני אדם, וכאשר חטא האדם השחית הקב"ה גם את מה שנצרך לאדם- ג' טפחים של עומק המחרישה.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים